-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
En halv julmånad och tandläkare bidrog till bra beläggning
Julsäsongen startade redan i november bland annat med att Jul på Liseberg öppnade. Det bidrog till att hotellen i Göteborgsregionen lördagen 16 november hade 86 procents beläggning. Sammanlagt visade månaden på en ökning med 3 procent i antal belagda rum enligt data från Benchmarking Alliance.
Helgerna fortsätter präglas av stor efterfrågan, precis som tidigare år. I genomsnitt var beläggningen 81 procent på helger och 67 procent på vardagar. Den stora tandvårdsstämman Odontologisk riksstämma samt mässan Swedental fyllde Svenska Mässan 13 – 15 november och lockade närmare 9 000 besök.
Prognosen för 2024 pekar mot 5,6 miljoner gästnätter vilket är i nivå med förra årets rekordresultat. Även om efterfrågan varit hög är hotellens intjänandeförmåga (Revpar) något lägre än förra året, på grund av lägre genomsnittspriser. Den stora ökningen av boendekapacitet de senaste åren har ökat konkurrensen. De mindre hotellen har sänkt sina priser i högre grad vilket speglas i utvecklingen av deras Revpar.
Bokningsläget framåt och ett ökat intresse för Sverige
Bokningsläget i december är på en mer normal nivå. Helgerna är väl bokade ända fram till jul. Därefter sker en tydlig minskning i mellandagarna. Detta beror på att Göteborg för ett år sedan var värdstad för JVM i ishockey som gav en stor ökning av bokningar under en normalt låg period. Inledningen av 2025 visar ett liknande mönster med bra bokat på helgerna, men lägre under vardagarna.
Över 80 miljoner globala resenärer är intresserade av att besöka Sverige. Visit Swedens målgruppsanalys visar att majoriteten av de potentiella besökarna från Göteborgs prioriterade utlandsmarknader – Norge, Tyskland, Danmark, Storbritannien och USA – lockas av att uppleva städer under en semesterresa i Sverige.
Göteborg, tillsammans med närliggande destinationer, har näst starkast dragningskraft efter Stockholm. Valet av destination påverkas av olika faktorer, för norrmän är tidigare positiva semesterupplevelser den mest avgörande faktorn, medan rekommendationer från vänner och familj spelar en större roll för resenärer från övriga marknader.
Lansering av Göteborgs Destinationsbarometer
Under våren 2025 planerar Göteborg & Co att lansera ett nytt verktyg som tar tempen på besöksnäringen; Destinationsbarometern.
I november inleddes rekryteringen av deltagare till en panel som ska bestå av ett representativt urval av verksamheter i destinationen. Syftet är att fånga stämningsläget och förväntningarna på den närmsta framtiden hos besöksnäringens aktörer. De första barometerfrågorna skickas ut i december och rekryteringen till panelen fortsätter löpande under nästa år.
Fakta:
◆ Gästnätterna under oktober visar en stark utveckling med en ökning på 12 procent jämfört med samma månad förra året och hela 22 procent jämfört med 2019.
◆ Helger och höstlov har varit starkt drivande för efterfrågan, där utländska resenärer har bidragit betydligt. Samtliga prioriterade utlandsmarknader uppvisar en kraftig tillväxt jämfört med oktober föregående år.
◆ Norge visar en rekordstark utveckling under månaden.
◆ Under perioden januari–oktober har gästnätterna ökat med 2 procent i både Göteborgsregionen och Stockholms län jämfört med samma period förra året.
◆ Det totala passagerarantalet på Landvetter ligger på ungefär samma nivå som förra året under oktober. Resandet till och från Europa fortsätter att öka (+3 %). Medan en minskning noteras både för inrikestrafiken och för långväga marknader sett till antalet flygpassagerare.
Källor och merläsning:
◈ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2024.
◈ Hotel Market Update Annordia November 2024.indd
◈ Hotellmarknadens Konjunkturbarometer november 2024.indd
◈ Den senaste målgruppsanalysen från Visit Sweden.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Natalie Greppi
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-