måndag 8 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
    • Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
    • Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
    • Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Bokmässan är Nordens mest besökta kulturevenemang. Sista veckan i september är hotellen välfyllda i Göteborg.
    2024-10-11 20:59

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.

    Hösten är här med kongresser och mässor. Det fina vädret lockade extra många gäster till hotellen på helgerna. Efterfrågan på storstadsresor bland svenskar är också fortsatt stark.

    Hög helgbeläggning och musikhösten tar fart

    Det blev som en fortsättning på sommaren under september i Göteborg med strålande väder. Det ledde till fler belagda rum än samma månad förra året. Hittills i år har det varit fler gästnätter än rekordåret 2023.

    På helgerna var efterfrågan starkast i Göteborg bland nordiska storstäder, vilket visar att det främst var privatresenärerna som drev utvecklingen. Helgbeläggningen var över 80 procent. Sista septemberveckan är alltid en säker vinnare med Bokmässan som dragplåster.

    Musiken tar plats på flera scener nu i oktober. Liseberg, Pustervik, Konserthuset, World of Volvo och flera andras program visar att oktober blir höstens mest intensiva konsertmånad. Månaden bjuder dessutom på en galahelg för att uppmärksamma GöteborgsOperans 30-årsjubileum.

    Bokningsläget indikerar en stark höst

    Hotellbokningarna under helgerna fram till mitten av november ligger i nivå med förra året, och höstlovshelgerna ser lovande ut. Liseberg satsar dessutom mer på Halloween med både Kaninlandet och Spelhuset. Sammantaget förväntar staden sig en snittbeläggning under hösten motsvarande fjolårets.

    Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) på destinationsnivå är som väntat fortsatt lägre än förra året. Vilket främst beror på lägre hotellpriser. De mindre hotellen har sänkt priserna mer än de större, vilket har resulterat i ett större tapp i deras RevPAR. Detta kan delvis bero på att fler mindre hotell riktar sig till en mer priskänslig kundgrupp. På en konkurrensutsatt lokal marknad är de också mer reaktiva än de större hotellen.

    Marknadsdynamiken påverkas troligtvis även av konkurrensen från privatuthyrning via Airbnb och liknande plattformar.

    Vad internationella besökare vill veta

    Göteborg & Co contact centre på turistbyrån hanterar frågor från internationella besökare via chatt, mejl, telefon och sociala mediekanaler. Även om en del frågor i september redan handlar om jul- och luciaevenemang, är skärgården och sightseeing/guidade turer på engelska alltid aktuella ämnen.

    Vanliga frågor rör stadens ”must-see”-attraktioner, men även frågor om specifika besöksmål såsom Haga och Feskekôrka. En del vill också ha tips på dagsutflykter särskilt till skärgården, men även utanför Göteborg och till Bohuskusten. Dessutom undrar besökarna om kollektivtrafik och souvenirer. Samt var man kan hitta typisk svensk mat och fika.

    Trots utmaningar siktar vi mot ljusare tider

    Efterfrågan på storstadsresor bland svenskar är fortsatt stark, och räntesänkningar kan ge konsumtionen ett lyft nu när inflationen verkar vara under kontroll. Stämningsläget har gradvis förbättrats bland hushållen, vilket märks i att snittnotorna hos lokala krogar och restauranger sakta börjar stiga.

    Risker kvarstår; hushållen är fortsatt priskänsliga, valutaläget osäkert och bokningar sker med kort varsel. Mer stabila ekonomiska utsikter kan dock främja efterfrågan inom Göteborgs besöksnäring. Återhämtningen inom det internationella affärssegmentet kan också ge ett uppsving för städer där affärsresenärer utgör en viktig målgrupp.

    Fakta augusti & september:

    ◆ Antal belagda hotellrum i Göteborg ökade 2 procent i september, och ligger hittills i år (jan-sept) på samma nivå som förra året, enligt Benchmarking Alliance.

    ◆ Hotellefterfrågan på helgerna steg med 9 procent i Göteborg, jämfört med 3 procent i Stockholm under september.

    ◆ Airbnb och liknande boenden ökade både snittpris och vistelselängd under Q2 jämfört med förra året. Vilket tyder på högre efterfrågan. Datatillgängligheten är dock begränsad.

    ◆ I augusti ökade gästnätterna i Göteborgsregionen med 13 procent tack vare Veteran VM. Vilket överträffar både Stockholm (+5 procent) och Malmö (+1 procent). Osäkerhet i statistiken gör dock att marknadsredovisningen är inte helt tillförlitligt. I Göteborgsregionens kommuner som inte påverkas av den nuvarande osäkerheten (exkl. Göteborg och Mölndal) steg utländska övernattningar med 50 procent under augusti.

    ◆ Sommaren visade en ökning av gästnätter på 1,4 procent i destinationens hotell, stugor och vandrarhem. Gästnätterna på camping minskade något. Dock visade tyska gästnätter stark utveckling på camping (+15 procent jmf 2023).

    ◆ Totalt sett ökade gästnätter i Göteborgsregionen med 1 procent under perioden januari-augusti jämfört med rekordåret 2023.

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024

    Källor och merläsning:

    ◈ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
    ◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2024.
    ◈ Hotel Market Update Annordia September 2024.
    ◈ Svenskars resande nu och 6 månader framåt.
    ◈ CityDNA-Lighthouse Short-Term Rentals Dashboard | Q2 2024.

    • Text: Göteborg & Co
    • Foto: Peter Kvarnström
    Tweet
  • Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
    2025-12-08 00:06

    Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas

    Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.

  • Grant Thornton hjälper dig med 3:12-regeln
    2025-12-07 00:55

    Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?

    Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här

  • Campingnätverket i Riksdagen tillsammans med Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, Svensk Camping och First Camp, önskar en tydlighet och enkelhet i regler och lagar.
    2025-12-06 02:01

    Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare

    Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.

  • Outdoor festival 2025
    2025-12-05 10:36

    Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige

    Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt

  • Danskarna strömmar till de svenska fjällen – nu lanserar Stena Line, SkiStar och Sembo nya kompletta skidsemesterlösningar.
    2025-12-05 01:38

    Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar

    Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.

  • Hotell Kung Carl
    2025-12-04 17:34

    Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

    Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan

  • Konstupplevelse - ENESS Modern Guru Eslite Taiwan
    2025-12-03 22:42

    Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott

    Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"

  • Invite och Visit blir partners
    2025-12-03 06:44

    Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

    Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse

  • Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”.
    2025-12-01 23:00

    Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia

    Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.

  • Siljan Geopark Styggforsen - besöksnäring
    2025-12-01 06:05

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

    Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-28 00:03

      Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

      En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...

    • 2025-11-28 20:01

      Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program

      Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...

    • 2025-12-01 06:05

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...

    • 2025-11-28 21:01

      Öresundslinjen vill skapa en grön korridor

      Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet