-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Hösten är här med kongresser och mässor. Det fina vädret lockade extra många gäster till hotellen på helgerna. Efterfrågan på storstadsresor bland svenskar är också fortsatt stark.
Hög helgbeläggning och musikhösten tar fart
Det blev som en fortsättning på sommaren under september i Göteborg med strålande väder. Det ledde till fler belagda rum än samma månad förra året. Hittills i år har det varit fler gästnätter än rekordåret 2023.
På helgerna var efterfrågan starkast i Göteborg bland nordiska storstäder, vilket visar att det främst var privatresenärerna som drev utvecklingen. Helgbeläggningen var över 80 procent. Sista septemberveckan är alltid en säker vinnare med Bokmässan som dragplåster.
Musiken tar plats på flera scener nu i oktober. Liseberg, Pustervik, Konserthuset, World of Volvo och flera andras program visar att oktober blir höstens mest intensiva konsertmånad. Månaden bjuder dessutom på en galahelg för att uppmärksamma GöteborgsOperans 30-årsjubileum.
Bokningsläget indikerar en stark höst
Hotellbokningarna under helgerna fram till mitten av november ligger i nivå med förra året, och höstlovshelgerna ser lovande ut. Liseberg satsar dessutom mer på Halloween med både Kaninlandet och Spelhuset. Sammantaget förväntar staden sig en snittbeläggning under hösten motsvarande fjolårets.
Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) på destinationsnivå är som väntat fortsatt lägre än förra året. Vilket främst beror på lägre hotellpriser. De mindre hotellen har sänkt priserna mer än de större, vilket har resulterat i ett större tapp i deras RevPAR. Detta kan delvis bero på att fler mindre hotell riktar sig till en mer priskänslig kundgrupp. På en konkurrensutsatt lokal marknad är de också mer reaktiva än de större hotellen.
Marknadsdynamiken påverkas troligtvis även av konkurrensen från privatuthyrning via Airbnb och liknande plattformar.
Vad internationella besökare vill veta
Göteborg & Co contact centre på turistbyrån hanterar frågor från internationella besökare via chatt, mejl, telefon och sociala mediekanaler. Även om en del frågor i september redan handlar om jul- och luciaevenemang, är skärgården och sightseeing/guidade turer på engelska alltid aktuella ämnen.
Vanliga frågor rör stadens ”must-see”-attraktioner, men även frågor om specifika besöksmål såsom Haga och Feskekôrka. En del vill också ha tips på dagsutflykter särskilt till skärgården, men även utanför Göteborg och till Bohuskusten. Dessutom undrar besökarna om kollektivtrafik och souvenirer. Samt var man kan hitta typisk svensk mat och fika.
Trots utmaningar siktar vi mot ljusare tider
Efterfrågan på storstadsresor bland svenskar är fortsatt stark, och räntesänkningar kan ge konsumtionen ett lyft nu när inflationen verkar vara under kontroll. Stämningsläget har gradvis förbättrats bland hushållen, vilket märks i att snittnotorna hos lokala krogar och restauranger sakta börjar stiga.
Risker kvarstår; hushållen är fortsatt priskänsliga, valutaläget osäkert och bokningar sker med kort varsel. Mer stabila ekonomiska utsikter kan dock främja efterfrågan inom Göteborgs besöksnäring. Återhämtningen inom det internationella affärssegmentet kan också ge ett uppsving för städer där affärsresenärer utgör en viktig målgrupp.
Fakta augusti & september:
◆ Antal belagda hotellrum i Göteborg ökade 2 procent i september, och ligger hittills i år (jan-sept) på samma nivå som förra året, enligt Benchmarking Alliance.
◆ Hotellefterfrågan på helgerna steg med 9 procent i Göteborg, jämfört med 3 procent i Stockholm under september.
◆ Airbnb och liknande boenden ökade både snittpris och vistelselängd under Q2 jämfört med förra året. Vilket tyder på högre efterfrågan. Datatillgängligheten är dock begränsad.
◆ I augusti ökade gästnätterna i Göteborgsregionen med 13 procent tack vare Veteran VM. Vilket överträffar både Stockholm (+5 procent) och Malmö (+1 procent). Osäkerhet i statistiken gör dock att marknadsredovisningen är inte helt tillförlitligt. I Göteborgsregionens kommuner som inte påverkas av den nuvarande osäkerheten (exkl. Göteborg och Mölndal) steg utländska övernattningar med 50 procent under augusti.
◆ Sommaren visade en ökning av gästnätter på 1,4 procent i destinationens hotell, stugor och vandrarhem. Gästnätterna på camping minskade något. Dock visade tyska gästnätter stark utveckling på camping (+15 procent jmf 2023).
◆ Totalt sett ökade gästnätter i Göteborgsregionen med 1 procent under perioden januari-augusti jämfört med rekordåret 2023.

Källor och merläsning:
◈ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2024.
◈ Hotel Market Update Annordia September 2024.
◈ Svenskars resande nu och 6 månader framåt.
◈ CityDNA-Lighthouse Short-Term Rentals Dashboard | Q2 2024.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
-
Gästbloggare
-