-
Linköping och Lidköping två av värdstäderna för Melodifestivalen 2022
För sjunde gången i ordningen står Linköping värd för en deltävling i Melodifestivalen. Den tredje deltävlingen kommer att avgöras i Saab Arena 19 februari 2022.
När SVT offentliggjorde vilka städer som står värdar för Melodifestivalen 2022 berättade de också att Oscar Zia kommer att leda programmet. Turnén besöker Malmö, Göteborg, Linköping, Lidköping, Örnsköldsvik och Stockholm.
Senast Melodifestivalen var ute på turné 2020 var Linköping en av värdstäderna och nu är det alltså dags igen. Detta blir sjunde gången som tävlingen avgörs i staden. Denna gång är den tredje deltävlingen som går av stapeln i Saab Arena 19 februari.
-Vi är mycket glada över att vara tillbaka i Linköping. Det känns som ett givet alternativ efter de tre största städerna. Vi får alltid ett mycket fint och proffsigt mottagande och staden har stor erfarenhet av att arrangera Melodifestivalen och andra stora konserter tillsammans med oss på Live Nation, säger Peter Uksila, Marketing & Partnership Manager på Live Nation som ansvarar för Melodifestivalturnén.
Linköping ser många fördelar för staden
Visit Linköping & Co, som är lokal arrangör, ser det som en stor ära att återigen få arrangera tävlingen och ser många fördelar för staden:
-Melodifestivalen var det sista riktigt stora evenemang vi arrangerade i Linköping innan pandemin startade. Därför känns det extra roligt att hälsa Melodifestivalen välkomna tillbaka som ett led i att återstarta evenemangsbranschen i Linköping. Evenemanget kommer självklart att anpassas efter de restriktioner som råder i februari, men vi hoppas på att det som vanligt blir en härlig folkfest för Linköpingsborna och ett välkommet klirr i kassan för den hårt drabbade besöksnäringen, säger Anders Thorén, chef för möten och evenemang på Visit Linköping & Co.
Linköping har tidigare stått värdstad för Melodifestivalen 2005, 2008, 2011, 2014, 2017 och 2020.
Vecka 8 är det Lidköpings tur att stå värd
Under vecka 8 kommer, om restriktionerna tillåter, Lidköping att präglas av festligheter och evenemang med den självklara finalen i lördagskvällens direktsända delfinal.
– Att vi för tredje gången får möjlighet att välkomna Melodifestivalen till Lidköping tyder på att Sparbanken Lidköping Arena är en stark aktör på marknaden och en flexibel evenemangsarena som vi kan vara stolta över, säger Andrea Johansson, evenemangsansvarig på Destination Läckö-Kinnekulle och lokal projektledare för Melodifestivalens deltävling nummer fyra.
Under melodifestivalveckan pågår det normalt även en hel del kringaktiviteter, vi hoppas på att hela staden på ett eller annat sätt kan både ta del av och bidra till festivalstämningen. SVT är huvudarrangörer av evenemanget och följer såklart rådande restriktioner från Folkhälsomyndigheten och kommer bevaka och agera utefter eventuella förändringar. Vilka aktiviteter och hur de kommer genomföras under veckan kommer presenteras allt eftersom på Destination Läckö-Kinnekulles webbplats.
Lidköpings kommun antog tidigare i år en evenemangsstrategi och gav därmed uppdraget till Destination Läckö-Kinnekulle att from 1 juli ansvara för evenemang av större regional och nationell nivå.
– Det känns oerhört roligt, även om vi är fortsatt ödmjuka inför pandemin, att nu äntligen kunna presentera ett evenemang av den här digniteten i Lidköping igen, säger Anna Ohlin Ek, vd på Destination Läckö-Kinnekulle.
Evenemanget har stor betydelse för både Lidköping och grannkommunerna
Ur ett destinationsperspektiv är ett evenemang som Melodifestivalens av stor vikt för besöksnäringen både i Lidköping och i våra grannkommuner.
Det faktum att det är en av Sveriges största TV-produktioner, med närmare tre miljoner Tv-tittare stärker förstås Lidköpings platsvarumärke, bygger stolthet och stärker vår arena och position som evenemangsstad i ett längre perspektiv, men framförallt gynnar det direkt vår besöksnäring. Från erfarenhet och statistik från tidigare år vet vi att deltävlingarna erbjuder biljetter till 12 000 besökare varav ca 3000 övernattar i samband med sitt evenemangsbesök. Detta ger intäkter till våra hotell och restauranger m.fl. under en period i februari där det vanligtvis inte är så stor omsättning i branschen. Vilket också är en av de principer vi jobbar med vad gäller värvning av evenemang, att det ska gynna besöksnäringen året runt.
Dessutom ger evenemanget en del intäkter till det lokala föreningslivet som ställer upp och arbetar med bland annat omställning av arenan, det är det goda samarbetet med föreningslivet som gör det möjligt att genomföra den här typen av evenemang i Sparbanken Lidköping Arena.
Här kommer man hitta all information om Melodifestivalen i Lidköping. https://www.vastsverige.com/lackokinnekulle/melodifestivalen/
Göteborg står värd 11-12 februari
Sedan 2003 har musiktävlingen lockat närmare en halv miljon schlagerfans till Scandinavium och nu längtar man efter att återigen få välkomna produktionen och publiken till arenan.
– Melodifestivalen är ett fantastiskt evenemang. Vi saknade verkligen tävlingarna förra året så längtan nu är extra stor. De tycker säkert även de 25 000 besökarna som brukar komma till Scandinavium, säger Got events vd Lotta Nibell.
Start i Malmö och Andra chansen i Ö-vik
Startar gör Melodifestivalen 2022 den 5 februari i Malmö Arena och andra chansen går av stapeln i Örnsköldsvik.
– Så roligt att än en gång få bjuda in till ett så festligt evenemang som Melodifestivalen, säger Per Nylén, kommunstyrelsens ordförande. Örnsköldsviksborna och alla tillresta har uppskattat detta tidigare och jag hoppas och tror att det blir lika uppskattat denna gång. Särskilt som det kommer att ske, om allt utvecklar sig positivt, på något sätt som ett firande av att vi är på väg ut ur pandemin.
Fyra gånger tidigare har Melodifestivalen gästat Örnsköldsvik.
– Självklart hoppas vi på succé även denna gång och att det ska skapa möjligheter för restauranger, butiker och andra näringsidkare i Örnsköldsvik, säger Marlene Jonasson Bolstad som är näringslivsutvecklare med fokus på evenemang och stadsutveckling. Och att Melodifestivalen än en gång kommer hit bekräftar också att detta är en etablerad musikstad.
- Text: Visit Linköping & Co, Destination Läckö-Kinnekulle, Got Event, Örnsköldsvik, Jakob Norrby
- Foto: SVT
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-