-
Linköping och Lidköping två av värdstäderna för Melodifestivalen 2022
För sjunde gången i ordningen står Linköping värd för en deltävling i Melodifestivalen. Den tredje deltävlingen kommer att avgöras i Saab Arena 19 februari 2022.
När SVT offentliggjorde vilka städer som står värdar för Melodifestivalen 2022 berättade de också att Oscar Zia kommer att leda programmet. Turnén besöker Malmö, Göteborg, Linköping, Lidköping, Örnsköldsvik och Stockholm.
Senast Melodifestivalen var ute på turné 2020 var Linköping en av värdstäderna och nu är det alltså dags igen. Detta blir sjunde gången som tävlingen avgörs i staden. Denna gång är den tredje deltävlingen som går av stapeln i Saab Arena 19 februari.
-Vi är mycket glada över att vara tillbaka i Linköping. Det känns som ett givet alternativ efter de tre största städerna. Vi får alltid ett mycket fint och proffsigt mottagande och staden har stor erfarenhet av att arrangera Melodifestivalen och andra stora konserter tillsammans med oss på Live Nation, säger Peter Uksila, Marketing & Partnership Manager på Live Nation som ansvarar för Melodifestivalturnén.
Linköping ser många fördelar för staden
Visit Linköping & Co, som är lokal arrangör, ser det som en stor ära att återigen få arrangera tävlingen och ser många fördelar för staden:
-Melodifestivalen var det sista riktigt stora evenemang vi arrangerade i Linköping innan pandemin startade. Därför känns det extra roligt att hälsa Melodifestivalen välkomna tillbaka som ett led i att återstarta evenemangsbranschen i Linköping. Evenemanget kommer självklart att anpassas efter de restriktioner som råder i februari, men vi hoppas på att det som vanligt blir en härlig folkfest för Linköpingsborna och ett välkommet klirr i kassan för den hårt drabbade besöksnäringen, säger Anders Thorén, chef för möten och evenemang på Visit Linköping & Co.
Linköping har tidigare stått värdstad för Melodifestivalen 2005, 2008, 2011, 2014, 2017 och 2020.
Vecka 8 är det Lidköpings tur att stå värd
Under vecka 8 kommer, om restriktionerna tillåter, Lidköping att präglas av festligheter och evenemang med den självklara finalen i lördagskvällens direktsända delfinal.
– Att vi för tredje gången får möjlighet att välkomna Melodifestivalen till Lidköping tyder på att Sparbanken Lidköping Arena är en stark aktör på marknaden och en flexibel evenemangsarena som vi kan vara stolta över, säger Andrea Johansson, evenemangsansvarig på Destination Läckö-Kinnekulle och lokal projektledare för Melodifestivalens deltävling nummer fyra.
Under melodifestivalveckan pågår det normalt även en hel del kringaktiviteter, vi hoppas på att hela staden på ett eller annat sätt kan både ta del av och bidra till festivalstämningen. SVT är huvudarrangörer av evenemanget och följer såklart rådande restriktioner från Folkhälsomyndigheten och kommer bevaka och agera utefter eventuella förändringar. Vilka aktiviteter och hur de kommer genomföras under veckan kommer presenteras allt eftersom på Destination Läckö-Kinnekulles webbplats.
Lidköpings kommun antog tidigare i år en evenemangsstrategi och gav därmed uppdraget till Destination Läckö-Kinnekulle att from 1 juli ansvara för evenemang av större regional och nationell nivå.
– Det känns oerhört roligt, även om vi är fortsatt ödmjuka inför pandemin, att nu äntligen kunna presentera ett evenemang av den här digniteten i Lidköping igen, säger Anna Ohlin Ek, vd på Destination Läckö-Kinnekulle.
Evenemanget har stor betydelse för både Lidköping och grannkommunerna
Ur ett destinationsperspektiv är ett evenemang som Melodifestivalens av stor vikt för besöksnäringen både i Lidköping och i våra grannkommuner.
Det faktum att det är en av Sveriges största TV-produktioner, med närmare tre miljoner Tv-tittare stärker förstås Lidköpings platsvarumärke, bygger stolthet och stärker vår arena och position som evenemangsstad i ett längre perspektiv, men framförallt gynnar det direkt vår besöksnäring. Från erfarenhet och statistik från tidigare år vet vi att deltävlingarna erbjuder biljetter till 12 000 besökare varav ca 3000 övernattar i samband med sitt evenemangsbesök. Detta ger intäkter till våra hotell och restauranger m.fl. under en period i februari där det vanligtvis inte är så stor omsättning i branschen. Vilket också är en av de principer vi jobbar med vad gäller värvning av evenemang, att det ska gynna besöksnäringen året runt.
Dessutom ger evenemanget en del intäkter till det lokala föreningslivet som ställer upp och arbetar med bland annat omställning av arenan, det är det goda samarbetet med föreningslivet som gör det möjligt att genomföra den här typen av evenemang i Sparbanken Lidköping Arena.
Här kommer man hitta all information om Melodifestivalen i Lidköping. https://www.vastsverige.com/lackokinnekulle/melodifestivalen/
Göteborg står värd 11-12 februari
Sedan 2003 har musiktävlingen lockat närmare en halv miljon schlagerfans till Scandinavium och nu längtar man efter att återigen få välkomna produktionen och publiken till arenan.
– Melodifestivalen är ett fantastiskt evenemang. Vi saknade verkligen tävlingarna förra året så längtan nu är extra stor. De tycker säkert även de 25 000 besökarna som brukar komma till Scandinavium, säger Got events vd Lotta Nibell.
Start i Malmö och Andra chansen i Ö-vik
Startar gör Melodifestivalen 2022 den 5 februari i Malmö Arena och andra chansen går av stapeln i Örnsköldsvik.
– Så roligt att än en gång få bjuda in till ett så festligt evenemang som Melodifestivalen, säger Per Nylén, kommunstyrelsens ordförande. Örnsköldsviksborna och alla tillresta har uppskattat detta tidigare och jag hoppas och tror att det blir lika uppskattat denna gång. Särskilt som det kommer att ske, om allt utvecklar sig positivt, på något sätt som ett firande av att vi är på väg ut ur pandemin.
Fyra gånger tidigare har Melodifestivalen gästat Örnsköldsvik.
– Självklart hoppas vi på succé även denna gång och att det ska skapa möjligheter för restauranger, butiker och andra näringsidkare i Örnsköldsvik, säger Marlene Jonasson Bolstad som är näringslivsutvecklare med fokus på evenemang och stadsutveckling. Och att Melodifestivalen än en gång kommer hit bekräftar också att detta är en etablerad musikstad.
- Text: Visit Linköping & Co, Destination Läckö-Kinnekulle, Got Event, Örnsköldsvik, Jakob Norrby
- Foto: SVT
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-