-
Livrustkammaren vinner Årets pedagogiska pris och Kulturarvspriset 2020
Det har varit ett riktigt prisregn över Livrustkammaren under september!
Den 21 september vann museet Årets pedagogiska pris 2019 för sitt starka arbete inom sociala medier. Priset delades ut av den ideella museiföreningen FUISM. Dessutom fick Livrustkammaren den 24 september utmärkelsen Kulturarvspriset 2020. För den nya basutställningen som öppnande 2019 och museets arbete inom digitalisering och sociala medier.
”Med två fina utmärkelser samma vecka är jag en stolt och glad museichef som ser att vi bedriver en framgångsrik verksamhet som inspirerar många och når brett.” Säger Malin Grundberg, museichef på Livrustkammaren.
Skapat intresse för historia
Föreningen FUISM verkar för en pedagogisk utveckling i svenska museer. De är öppna för alla som arbetar med pedagogik och lärande på svenska museer och andra kulturinstitutioner.
Livrustkammaren fick Årets pedagogiska pris 2019 med motivering:
”Med humor som metod når Livrustkammarens sociala medier ut brett och har både vidgat sin publik och sänkt trösklarna till historien. Genom att kommentera samtiden görs det förflutna dagsaktuellt samtidigt som de egna samlingarna synliggörs. Allt med syfte att skapa ett intresse för historia hos besökaren.”
Lyckats bäst i digital utveckling
Kulturarvspriset 2020 delas ut av föreningen Svenskt Kulturarv som består av museer, slott och andra besöksmål. De arbetar aktivt för att öka intresset för historia och kulturarv.
Livrustkammarens Kulturarvspris 2020 gavs med följande formulering:
”Livrustkammaren, som är ett av Sveriges äldsta museer, är ett av dem som lyckats bäst i sin digitala utveckling. I den nya suggestiva basutställningen har kvinnornas historia äntligen fått ta plats, och hemsidan möjliggör för alla att ta del av den kungliga historien. Facebooksidan är föredömlig, och med lekfullhet och humor sprider museet historia genom digitala utställningar, filmade inslag och utmanande tävlingar. Med de digitala medierna har museet lyckats engagera stora skaror besökare – även från hemmasoffan eller klassrummet.”
Flitigt och kunskapsgivande
Livrustkammaren startade sitt arbete med sociala medier 2010, och har kontinuerligt använt plattformarna som en pedagogisk arena med ett humoristiskt tilltal. De har vuxit starkt under åren och I dag har Livrustkammaren över 60 000 följare på Facebook och drygt 50 000 på Instagram.
Pedagogerna som jobbar med kanalerna är flitigt anlitade föreläsare om sociala medier. Livrustkammaren nämns ofta som ett framgångsexempel på grund av sina intressanta inlägg.
”Vi är oerhört glada och stolta över att ha vunnit just Årets pedagogiska pris för vårt arbete i sociala medier. Det visar precis hur vi ser på det vi gör i sociala medier – som ett sätt att bedriva museipedagogik och lärande på.” Säger Malin Grundberg. ”Det är en stor ära att vinna kulturarvspriset 2020. Vi är mycket glada att vår nya basutställning och vår ambition att lyfta fram kvinnorna i historien uppmärksammas, liksom vårt arbete med att vara tillgängliga digitalt och i sociala medier.”
- Text: Livrustkammaren & Isa Mörk
- Foto: Erik Lernestål/Statens historiska museer
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
-
Gästbloggare
-