-
Lotta Anestedt är ny VD för Destination Lofsdalen
Jämtland Härjedalen Turism säger välkommen till nya kollegan Lotta som tagit över rodret i Destination Lofsdalen. Lotta Anestedt, nytillträdd VD för Destination Lofsdalen ska sätta orten tydligare på kartan och marknadsföra destinationens reseanledningar.
Lofsdalen är den lilla byn i den härjedalska fjällen som lockar ett stort antal gäster under vintern. De senaste åren satsar Lofsdalen även på sommarturism genom vandring, cykling och fiske.
Har drömt om att leva i fjällen
Lotta är den skidåkande civilekonomen som efter 7 år i Stockholm lämnat storstaden för Lofsdalen. Närmast var hon marknadschef på ett stort hotell på Södermalm. Hon lämnade den urbana livsstilen för ett aktivt liv i fjällen med en utmanande tjänst där hennes passion för marknadsföring och gästservice kombineras.
”Jag har tidigare gjort säsong i Åre och St. Anton i Österrike och haft en dröm om att leva och bo i fjällen. När jag blev erbjuden tjänsten på Destination Lofsdalen var det självklart för mig att tacka ja.” Säger Lotta Anestedt.
Destinationen har stor potential
Lofsdalen har en stor potential att få fler besökare året runt menar Lotta. Gäster har redan hittat dit vintertid. Nu storsatsar destinationen ytterligare på sommarturismen genom nya leder för vandring och cykling som kompletterar de befintliga lederna och downhill-parken Lofsdalen Bike Park. Ett antal leder planeras vara klara redan till sommaren 2020.
”Om fem år har vi lyckats utveckla Lofsdalen till en destination med fler gäster året om vilket också gör att fler kan bosätta sig, driva företag och livnära sig här året om” Avslutar Lotta Anestedt.
- Text: Jämtland Härjedalen Turism
- Foto: Jämtland Härjedalen Turism
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-