-
Det ena destinationsprojektet avlöser det andra i Båstad
Samtidigt som projektet ”Aktiv Livsstil Båstad & Bjärehalvön” summeras startar ett nytt projekt – ”Från råvara till hållbar mountainbikedestination”. Båstad Turism och Näringsliv fortsätter sin resa mot att bli en top-of mind destination för Aktiv livsstil.
”Vi har höga ambitioner och har som mål att bli en av de starkaste regionerna i Norden inom besöksnäringen. För detta krävs resurser och ett av våra sätt att stärka tillgångarna är att jobba i olika projekt.” Berättar Karin Bengtsson, VD på Båstad Turism och Näringsliv.
Projektet Aktiv livsstil
”Båstad-Bjäre ska bli en top-of mind destination för aktiv livsstil för såväl lokalbon som den nationella och internationella besökaren”.
Det var visionen för projektet Aktiv livsstil som nu efter tre år kan summeras. Syftet var att projektet skulle skapa en ny besökargrupp till Båstad med omnejd och förlänga besöksperioden. Det skulle möjliggöra entreprenörskap och vidareutveckling för nya samt redan etablerade näringsidkare och föreningar inom temat. Temat var Aktiv livsstil med fokus på cykel- och vandringsprodukter.
Positiva spinoff effekter har gjort att staden har nya event att vänta – år 2020 väntar nya event såsom Smaka på Bjäre, VM i slalomskateboard och Abloc Camp. Tack vare projektet har även destinationen haft möjlighet att göra stora marknadskampanjer både nationellt och internationellt.
Nytt projekt – mountainbikeleder
Precis innan jul nåddes Båstad Turism och Näringsliv av det positiva beskedet från Tillväxtverket att ansökan med namnet ”Från råvara till hållbar mountainbikedestination” antagits. Tillväxtverket ser stor potential i Hallandsåsen som cykeldestination.
Projektidén är att profilera och utveckla destinationen Hallandsåsen till en hållbar mountainbikedestination och detta projekt ger möjligheter till en förstudie med inventering av områden och arbetsplaner för både leder och s.k. bikepoints. Det kommer även att arrangeras en ”stigbyggarskola”.
”Vi ser en stor efterfrågan på att anlägga separata mountainbikeleder både bland cyklister och övriga fritidsutövare. Intresset för mountainbikecykling och att vara aktiv utomhus generellt har ökat de senaste åren och för att tillgodose detta behov behövs speciella leder. Såväl invånare som besökare kommer få stor glädje av lederna.” Berättar Projektledare Annika Borgelin.
- Text: Båstad Turism och Näringsliv
- Foto: Båstad Turism och Näringsliv
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-