-
Mobil incheckning och mobila nycklar på Hotel Lundia förenklar för både gäster och personal
I samband med Hotel Lundias 50-årsjubileum lanserade det familjeägda hotellet i centrala Lund en mobilapp. Appen ger gästerna möjlighet att boka, betala, checka in, checka ut och öppna hotellrummet med sin mobiltelefon. Systemet är i full drift och allt fler gäster väljer att använda hotellets app som kan laddas ner från Google Play eller Apple Store.
“Hotellbranschen är konservativ när det gäller ny teknik och förändring, men vi har en tradition av att vara pionjärer på Hotel Lundia”, säger hotellets VD Maria Paulsson Rickle. “När Lundaföretaget Zaplox kontaktade oss såg vi direkt värdet i deras mobilapp och Hotel Lundia blev ett av de första hotellen i Norden att erbjuda mobil incheckning och mobil rumsnyckel.”
Underlättar vistelsen för gästen
Med mobiltelefonen som en ständig följeslagare är det ett naturligt steg att kunna boka sitt rum, checka in och betala hotellräkningen via hotellets mobila app. Via appen meddelas gästen när rummet är klart för incheckning och delges annan praktisk information och relevanta erbjudanden som underlättar vistelsen för gästen och ökar lojaliteten.
Med hjälp av mobilappen kan gästen på ett bekvämt och säkert sätt checka in och få sin nyckel i mobilen innan han eller hon anländer till Hotel Lundia. Dörrarna till hotellrummen är utrustade med elektroniska lås från SALTO Systems. De öppnas genom att gästen håller upp sin mobiltelefon med den mobila nyckeln mot låset. Den unika nyckelkoden skickas krypterat via Bluetooth och valideras mot hotellets låssystem innan dörren öppnas.
“Efter en lång resdag med köande på flygplatsen och taxikön, är det många gäster som uppskattar att kunna gå direkt till sitt rum istället för att stå i kö och vänta på att checka in och få ett plastkort”, fortsätter Maria. “Zaplox ger vår personal möjlighet att fokusera på personlig service som förbättrar kundens vistelse istället för att lägga tid på transaktioner och administration.”
Fokuserar på att informera gästerna om mobilappen
Nu när tekniken är på plats, fokuserar Hotel Lundia på att informera gästerna om mobilappen. Då kan fler gäster dra nytta av dess fördelar. I nästa steg tittar Hotel Lundia på hur Hotel Finn och Grand Hotel som också ingår i familjekoncernen kan dra nytta av den moderna tekniken.
”Vi ser även stor potential att öka intäkterna med hjälp av kampanjerbjudanden, rumsuppgradering och bordsbokning via appen.” Avslutar Maria Paulsson Rickle.
För de gäster som ännu inte är redo att använda mobilen erbjuds vanlig incheckning och plastkort som alternativ.
Läs mer om Zaplox och registrera dig för en demo här!
Om Zaplox:
Zaplox hjälper hotell och semesterboenden att skapa en modern och lönsam mobil gästupplevelse. Zaplox är marknadsinnovatör av den mobila gästresan och mobila nyckeltjänster för den globala hotellmarknaden med en total marknadspotential om cirka 20 miljoner hotellrum. Zaplox är verksamma i Europa och Nordamerika. De erbjuder en nyckelfärdig plattform för att hantera gästens hotellvistelse.
Med hjälp av mobil teknologi erbjuder Zaplox ett ökat värde genom att hotellen får ett bättre sätt att göra in- och utcheckning. Samt kan distribuera mobila nycklar för hotellrummen direkt till gästernas mobiltelefoner. Systemet sparar tid och kostnader och ger hotellet en direkt kommunikationskanal med gästen. Detta ger möjlighet att generera ytterligare intäkter. Zaplox fungerar med alla större smartphone-plattformar, kan stödja lås och hotellsystem. Det kan ersätta eller samexistera med nyckelkort, kodlås och fysiska nycklar.
Zaplox system har varit i kommersiellt bruk sedan 2011 i leveransen av mer än 2 miljoner gästnätter. Zaplox grundades 2010 på Ideon Science Park Lund, Sverige, och har kontor i Europa och USA. Zaplox aktie är noterad på Nasdaq Stockholm First North.
Detta är en sponsrad artikel.
Text: Zaplox
Foto: Zaplox- Text: Zaplox
- Foto: Zaplox
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-