-
Mobilfilm blir proffsfilm med svenska appen Clipsk
Erbjudande till alla läsare av Turismnytt längst ner i artikeln!
Sveriges största kurs i professionell mobilfilmsproduktion Filma med mobilen har genomförts av tusentals kommunikatörer i privat och offentlig sektor.
– Det har varit fantastiskt att följa utvecklingen på svenska arbetsplatser där man gjort en radikal förflyttning från att ha köpt in byråfilmer vid några få tillfällen per år till att dagligen producera relevanta proffsfilmer med mobiltelefonen, säger Helena Brunkman, kursledare och skapare av grafikappen Clipsk.Och det var på kurserna som idén om Clipsk föddes.
– Vi fick ständigt frågan om hur man enkelt kunde lägga sin egen grafiska profil på mobilfilm, men även lägga undertext och att ”blurra” personer som kommit med av misstag. Vi trodde självklart att en sådan app redan fanns men upptäckte snart att så inte var fallet.Tillsammans med hundratals kommunikatörer, spjutspetskompetens inom UX-design och kodning så skapades Clipsk – en app som erbjuder exakt de funktioner man behöver för att skapa professionell film med mobilen.
– Idag används den på hundratals arbetsplatser runt om i Sverige, t ex ca 60 kommuner, nästan alla universitet, många museum, massor av myndigheter och självklart privata bolag.
Idag är Clipsk en grafikapp med redan i början av sommaren uppdateras den så att man även får en komplett redigering av ljud, film och bild. Då är Clipsk allt du behöver för att göra reklamfilm i mobilen.
Kort om Clipsk
Den har fem funktioner och är mycket enkel att använda – allt bestämt av målgruppen.
Företagets mapp – Clipsk kan man skräddarsy med egna färger, typsnitt, loggor, ikoner osv.
Text – lägg text i rätt typsnitt var som helst i bild. Texterna har animationer från TV.
Undertext – Undertexta på världens alla språk. Skriv in texten eller tala in den med Siri.
Bild – lägg in stillbilder på film, ett vanligt grepp idag.
Former – i formbiblioteket finns grafikelement som kan färgas in i företagets egna färger
Blur – Dölj misstagen eller blurra hela bilden för bättre kontrast till andra element.Om Helena och Mats som har utvecklat appen
Helena Brunkman och Mats Strömqvist har ägnat hela sina yrkesliv åt den rörliga bilden. Från nyhetsjournalistik och underhållning i TV-världen till livestreamingar och filmproduktion för sociala medier, till att idag helt fokusera på utvecklingen av den enklaste filmen av alla – mobilfilmen.
Exklusivt erbjudande för Turismnytts läsare
Fram till sista maj får ni 20 procents rabatt
Innehåll:
Fem användarlicenser för Ipad och/eller Iphone
Clipsk Studio
Enkla tutorials för alla funktioner.
Pris 6000 kr/år (ord pris 7 500 kr)Kontakta Helena på Clipsk för att ta del av erbjudandet – mail:[email protected]
- Text: Rallarsving
- Foto: Rallarsving
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-