-
Museerna en trygg plats under pandemin – stora skillnader på antal besök
Trots begränsat öppethållande och restriktioner på grund av pandemin har de svenska museerna i snitt nått 40 procent av besökstalen jämfört med samma period föregående år.
Färre besök drabbar olika museer ekonomiskt men det sammanlagda bortfallet i sommar bedöms vara minst 225 miljoner kronor. Det visar en aktuell rapport från Riksförbundet Sveriges Museer.
”Vi är positivt överraskade även om det har varit stora tapp när det gäller besökarna för museerna i sommar. Det är dock stor skillnad mellan museerna runt om i landet.” Säger Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare Sveriges Museer.
Museerna har bevarat samhällslugnet
I storstadsområdena har de uteblivna utlandsturisterna och färre äldre besökare påverkat sommarens besökstal negativt.
Utanför storstadsområdena noterar dock museerna många svenska turister. Särskilt märks kategorin kommunala museer med hela 68 procent av fjolårets besökstal. Även friluftsmuseerna runt om i landet har varit attraktiva besöksmål för de som valt att semestra i Sverige, med ett snitt på 62 procent jämfört med sommaren 2019. Det visar på en positiv utveckling.
”Museerna har aktivt arbetat med att skapa trygga platser för besökarna under pandemin. Det visar hur viktiga museerna är för bevarande av samhällslugnet trots en pågående kris.” Avslutar Jeanette Gustafsdotter.
Andelen sommarbesök 2020 per region hos de rapporterande medlemmarna:
(jämfört med fjolårssiffran juni-augusti)Blekinge: 31 procent
Dalarna: 67 procent
Gotland: 23 procent
Gävleborg: 50 procent
Halland: 70 procent
Jämtland/Härjedalen: 41 procent
Jönköpings län: 81 procent
Kalmar län: 29 procent
Kronoberg: 55 procent
Norrbotten: 50 procent
Skåne: 67 procent
Stockholm: 28 procent
Sörmland: 66 procent
Uppsala: 46 procent
Värmland: 47 procent
Västerbotten: 31 procent
Västernorrland: 80 procent
Västmanland: 6 procent (det rapporterande museet var i huvudsak stängt under sommaren)
Västra Götaland: 47 procent
Örebro: 82 procent
Östergötland: 58 procent- Text: Sveriges Museer
- Foto: Svenska Museer
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-