-
Museibesök populärt på sommarsemestern
Museibesök är en populär sysselsättning på sommarsemestern
Mer än åtta av tio svenskar anger i en Sifo-undersökning att de går på museum under sommarsemestern. Det är en ökning med nio procent jämfört med förra året.
Pontus Forslund är enhetschef för administrationen på Göteborgs stadsmuseum.
– En mulen och regnig dag har vi dubbelt så många besökare som en solig dag. Så på det sättet är det en bra sommar hittills.
Göteborg stora museeer ser alla en ökning av museibesök i sommar. Världskulturmuséet har haft 50% fler besökare i år jämfört med föregående år och Sjöfartsmuseet har bara under en veckodag haft 2000 besökare. Röhsska museet och Naturhistoriska museet har redan kommit upp till det besöksantal de brukar ha under en vanlig sommar.
Göteborgs Stadsmuseum har mellan sex- och sjuhundra besökare per dag.
– Den här veckan har vi haft väldigt bra siffror på besökare av olika slag, säger Pontus Forslund.
– Både barn och turister, pensionärer, familjer och ungdomar som tar del av både våra utställningar och programutbud.
Victoria Lövenstad är en av besökarna på Göteborgs Stadsmuseum.
– Har besök av barn och barnbarn och då tänkte vi passa på att titta på vad som finns för barnen.
Ann-Katrin Björk besökte Göteborgs stadsmuseums musikutställning.
– Det är inget badväder direkt. Det var en rekommendation från min dotter som hade varit här och ville att vi skulle följa med och berätta om vår musik som hon inte kände igen.
- Text: Sveriges Radio
- Foto: Jazz Munteanu Sveriges Radio
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-