-
Nationell undersökning visar – Svenskarna saknar att gå på evenemang
Hela 80 procent av svenskarna besöker minst ett stort evenemang per år. Under 2020 har uteblivna evenemang påverkat livskvaliteten negativt. Många vill besöka evenemang igen under 2021, men pandemin har satt säkerhet och hygien i fokus. Det visar en nationell webbundersökning bland allmänheten i Sverige på uppdrag av Visit Stockholm och Göteborg & Co i september. Över 3 000 svenskar intervjuades om sina evenemangsvanor och vad som krävs för att man ska vilja och våga besöka evenemang igen.
Undersökningen presenterades av Visit Stockholm på ett webinar i veckan där man lyfte fram den som ett bra exempel på samarbete mellan storstäderna.
Här kan ni se det och även hitta hela rapporten
Här hittar ni Göteborgs presentation av rapporten
Göteborgs konstateranden och slutsatser
Svensken gillar evenemang i sin stad. Ekonomisk tillväxt, fler jobb och ökad turism som bidrar till liv och rörelse i staden är tre effekter svenskarna ser att evenemang bidrar med. Man ser även stolthet över sin stad, inspiration att göra nya saker, ökad gemenskap och ökad livskvalitet för de boende i staden som tydliga effekter av evenemang.
Göteborg är välkänt som evenemangsstad och sju av tio göteborgare är positiva till att det genomförs evenemang i staden. Boende i Göteborg eller närområdet är också flitiga att besöka eller delta i stora evenemang.
– Det finns ett starkt stöd för evenemang bland göteborgare och svenskarna förknippar staden med stora kultur- och idrottsevenemang och med Liseberg. Nu är det många som längtar efter den sociala gemenskap som evenemangen skapar igen. Men att det måste ske på ett säkert och tryggt sätt, säger Magnus Hallberg evenemangschef på Göteborg & Co.
Svenskarna är vana evenemangsbesökare. Hela 64 procent besöker större evenemang 1–5 gånger per år och 16 procent fler än 6 gånger. Bland göteborgare är det 70 respektive 17 procent. Digitala sändningar upplevs av bara 21 procent som ett fullgott alternativ till fysiska evenemang medan 41 procent av svenskarna och 47 procent av göteborgarna tycker att livskvaliteten försämrats när färre evenemang genomförs.
Även om många längtar efter att få besöka eller delta i evenemang igen så har pandemin påverkat beteendet. 38 procent vill köpa biljetter med kortare framförhållning än innan pandemin. Det blir ännu viktigare med digitala verktyg för att man ska kunna boka allt i förväg, slippa köa och att man kan boka allt man vill göra/tjänster digitalt. Att det finns handsprit på plats, att människor håller avstånd och att det inte är för många på samma plats lyfts som viktiga faktorer vid besök på evenemang framåt.
– Det är tydligt att många längtar efter att kunna gå på en konsert, festival eller besöka ett idrottsevenemang igen. Men att pandemin medfört en ökad försiktighet som arrangörer behöver ta hänsyn till i framtiden, säger Magnus Hallberg.
På frågan vad man förknippar Göteborg med toppade följande listan: Göteborgsvarvet, Liseberg, bokmässan och Ullevi. Bäst med Göteborg är: Nära, trevliga människor och generellt är ”trevlighetsrelaterade” ord viktiga när man beskriver Göteborg som evenemangsstad. Som nackdelar eller negativt nämner man vädret och avstånd.
Stockholms konstateranden och slutsatser
Det är tydligt att svenskarna saknar sina evenemang och tycker att livskvaliteten sjunker under nuvarande situation. Vanligtvis besöker hälften av svenskarna Stockholm varje år för att gå på evenemang. Nu finns det stor skepsis till att besöka Stockholm både under hösten/vintern 2020 och våren/sommaren 2021. Digital självhjälp (vid bokning av tjänster etc) och tillgång till handsprit anses vara det viktigaste för att skapa trygghet när besökarna återvänder till evenemangen.
Vid Visit Stockholms presentation konstaterades att vi lever i en evenemangsfri tid, men det pågår ett viktigt omställningsarbete och förberedelse för uppstart.
I Stockholm är det 61 procent som besöker större evenemang 1–5 gånger per år och tittar man på dem som besöker ännu fler så är det över 80%. Över hälften av respondenterna är mindre benägna att besöka evenemang som åskådare 2020 och evenemang i Stockholm är 92% mindre benägna att besöka än tidigare. När det gäller 2021 är 38% mer benägna att gå på evenemang, i Stockholm 40% mindre benägna.
Stockholm förknippar man med Stockholm Marathon, konserter, teater, fotboll och Pride. Bäst med Stockholm som evenemangsstad är: Vackert, nära, utbud och kommunikationer. Sämst är: Dyrt och trängsel.
Liksom i Göteborg upplever stockholmarna att livskvaliteten försämras i högre grad än vad riksgenomsnittet gör när det inte är evenemang i den egna staden. Främst upplever man att livskvaliteten försämras på grund av tristess, att inte kunna dela upplevelser.
Generellt kan man se många positiva effekter av evenemang: De bidrar till ekonomin, till fler jobb, till liv och rörelse och till stolthet. Det är heller nästan ingen som är negativ till evenemang i sin egen stad och man lägger stor vikt vid att stora internationella evenemang genomförs i Sverige både nu och framöver.
När det gäller benägenheten att besöka nöjesparkerna så uttrycker de flesta stor skepsis till att göra det i år men 2021 är man mer benägna att göra det. Här hade Liseberg lite bättre siffror än Gröna Lund.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts som en webbundersökning bland allmänheten i Sverige på uppdrag av Visit Stockholm och Göteborg & Co. Urvalet är riksrepresentativt från Norstats Sverigepanel. Åldern på deltagarna är 16–79 år. Totalt genomfördes 3 159 intervjuer under vecka 37 och 38 2020.
- Text: Göteborg & Co/Jakob Norrby
- Foto: Kjell Holmner/Göteborg&Co
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Ny VD för besöksnäringsorganisationen Heart of Lapland
Therése Wintervy, 37 år från Övertorneå, tillträder som ny verksamhetsledare för Heart of Lapland...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
-
Gästbloggare
-