-
Naturturismföretagen och Region Västerbotten i strategiskt partnerskap
Naturturismföretagen och Region Västerbotten samverkar för att få fler företag att ställa om mot en hållbar verksamhet. Samt de utvecklar en nationell metod för hur näringen kan samverka med en regional offentlig aktör.
Samverkan sker genom det nya projektet ’Hållbarhet och ekoturism i praktiken’ och kommer pågå under 2020 och 2021. I och med den globala pandemin som utsatt besöksnäringen för en omvälvande situation kommer detta initiativ lägligt som en mycket relevant insats för näringens hållbara affärsutveckling.
”Region Västerbotten har ambitionen att ta ett tydligt ledarskap för utvecklingen av en hållbar naturturism inte bara i länet, utan även i Sverige. I enlighet med mål 17 i Agenda 2030 tar vi vårt ansvar genom att utveckla nya strategiska partnerskap med aktörer som arbetar mot samma mål. Attraktiva regioner, växande hållbara företag och goda livsvillkor för invånarna”, säger Anna Pettersson, regional utvecklingsdirektör, Region Västerbotten.
Re-lansering av Nature’s Best
I projektet ’Hållbarhet och ekoturism i praktiken’ görs en revision och re-lansering av det 15 år gamla hållbarhetsmärkningen för svenska naturupplevelser på landsbygden – Nature’s Best.
Den nya editionen av märkningen kommer även samordnas med FN:s hållbarhetsambitioner vilka hanteras av GSTC – Global Sustainable Tourism Council. Projektet ska även ta fram en fungerande arbetsmodell för gemensam kraftsamling mellan näringen och offentligheten att kunna skapa mer ekoturism i praktiken.
”Många av landsbygdens naturturismföretag ställer ofta frågan, hur de ska göra för att arbeta mer hållbart. Nu kommer vi erbjuda ett svar på denna fråga genom ett uppdaterat, uppgraderat och globalt kvalitetssäkrat Nature’s Best. Ett affärsutvecklingsverktyg som bidrar till såväl företagens som den lokala bygdens hållbara utveckling och Sveriges uppfyllande av de globala målen.” Säger Annika Fredriksson, tidigare ordförande Naturturismföretagen.
En stark drivkraft hos naturturismföretagare
Projektet är finansierat av Jordbruksverket och Region Västerbotten. Det har en inriktning mot att primärt involvera företagare från Västerbotten och angränsande län. Projektledare är Pär Innala, märkningsansvarig Nature’s Best, Naturturismföretagen.
Annika Sandström, länsturismchef på Region Västerbotten ser en stark drivkraft hos många naturturismföretagare i Västerbottens län att gå vidare från det mångåriga märkesförberedande arbetet som man drivit, till en etablerad hållbarhetsmärkning.
”Nu tar vi nästa steg och skapar förutsättningar för våra naturturismföretag att gå vidare för att nå målet att bli kvalitetsmärkt. Turismen ska vara med och skapa det goda samhället. En del i att attrahera inflyttare, folk ska välja Västerbotten att leva, bo och verka i. En satsning på kunskap och konkreta verktyg för näringens utveckling är en strategisk satsning på länets framtid.”
- Text: Naturturismföretagen
- Foto: Naturturismföretagen
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
-
Gästbloggare
-