lördag 14 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
    • Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
    • Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
    • Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Stockholm Film Friendly Network
    2019-12-29 13:51

    Allt om nätverket för besöksnäringsaktörer som tar emot filminspelningar

    I november samlade Visit Stockholm ett antal besöksnäringsaktörer för att informera om hur besöksnäringsföretag kan ta aktivare del i filmproduktioner.

    Christina Granskog, varumärkesansvarig på Stockholm Business Region, berättade om hur viktig rörlig bild och film är för varumärket och kännedomen om Stockholm. En film inspelad i Stockholm kan ge staden ett PR-värde som motsvarar flera hundra miljoner kronor.

    Filminspelning på en plats ger ett enormt PR-värde

    Mia Uddgren, filmkommissionär på Film Capital Stockholm, berättade hur hon jobbar för att få fler stora filmproduktioner till Stockholm. Hon hjälper också produktionerna med mycket av det praktiska. Det finns ett tydligt uppdrag från den politiska ledningen att man skall jobba för att få fler inspelningar till staden och regionen. En genomsnittssvensk tittar idag på film, tv och annan rörlig media 5,5 timmar om dagen och även i ett globalt perspektiv tittas det på mer rörlig media än någonsin. Det spelas också in mer film och tv-serier än någonsin vilket också innebär att det finns mycket pengar i branschen. Man har beräknat att The Girl with the Dragon Tatoo genererade 350 miljoner kronor i direkt spendering i stockholmsområdet och värdet av den marknadsföring som hela Millenniumserien gav Stockholm var ungefär en miljard. Under 2019 sändes också en japansk tv-serie om den japanske maratonlöparen som försvann under OS i Stockholm 1912 och som spelades in i Stockholm. Den räknar man med kommer att göra många japaner nyfikna på Stockholm och intresserade av att komma hit. Inspelningarna ger också jobb åt många, både direkt och indirekt. De indirekta jobben är sysselsättning på hotell, cateringföretag, juristbyråer, transportföretag med mera.

    Hård konkurrens

    Mia Uddgren berättade att hon får många förfrågningar om att spela in produktioner i Stockholm men konkurrensen är hård. Stockholm/Sverige tappar många möjliga filminspelningar på grund av att vi inte ger någon produktionsrabatt vilket alla länder i Europa utom Danmark, Lichtenstein och Sverige gör. Regeringen tittar dock på det och väntas komma med ett förslag om produktionsincitament under 2020.

    Filmer och serier som blir succéer generar även stora turismintäkter till de platser där de utspelar sig och spelas in. I Storbritannien beräknas filmturismen omsätta sex miljarder, turismen till Chernobyl har tredubblats efter serien med samma namn och Game of Thrones har givit turismen i Nordirland en rejäl skjuts. Där gjorde man bland annat Game of Thrones-inspirerade pubdörrar av enorma träd som flutit iland efter en storm och arrangeras det rundresor mellan de pubar som har sådana dörrar. I Indien angav 73% av de tillfrågade i en undersökning film som en viktig reseanledning.

    Olika storlekar på inspelningar med olika förutsättningar

    Mia berättade att man delar in inspelningar i tre olika typer:

    • Stora internationella TV-/filmproduktioner med en budget på 500 miljoner och upp till en miljard som har ett team på 150-300 personer
    • Normalstora svenska TV-/filmproduktioner med en budget på 25-100 miljoner och ungefär 40 personer i teamet
    • Reklamproduktioner med varierande budget och ungefär 50 personer i teamet

     

    Faktorer som påverkar vilka platser de stora internationella produktionerna väljer är:

    • Finansiering och incitament
    • Värdskap och tillmötesgående
    • Kompetens – tillitsfull, snabb, flexibel
    • Trygghet – känna sig trygg hela vägen

    När det gäller normalstora svenska produktioner är det faktorer som relevans, konstnärligt uttryck, unik miljö, tillgänglighet/praktiska förutsättningar, tillmötesgående och ersättning som styr.

    Vad innebär det att ta emot en filminspelning?

    Av Josefin Folckert, som är location scout, fick vi veta lite om hur man väljer ut platser och hur en inspelning fungerar, vilket kan vara både viktigt och intressant om man har planer på att ta emot en inspelning hos sig eller i sin verksamhet. Det är en hel del förberedelser för en inspelning. Det kan vara olika sorters rekognosering (Josefin berättade att hon rekar minst tre gånger), frågor och förberedelser, fordon och utrustning som skall komma på plats (och det skall finnas utrymme för dem och förutsättningar för det). Det är också tillstånd som skall sökas, allmänhet och kringliggande verksamheter som skall informeras. Man skall veta att det är en ”minicirkus” som kommer. Det väller in folk!
    Som upplåtare av lokal/plats för en inspelning kan man också förvänta sig en del positivt såsom ersättning för hyra av lokal, marknadsföring, en rolig händelse för medarbetare/kunder/boende och eventuellt möjlighet att vara med på någon förhandsvisning och att få en del bildmaterial. Tack i eftertexter är dock sällan man får numera.

    Allt om nätverket för besöksnäringsaktörer som tar emot filminspelningar

    Vad ska man då fundera på som aktör om man tar emot eller funderar på att ta emot tv-/filminspelningar?

    • Utse en kontaktperson
    • Vad är unikt med just er ”location”?
    • Vad kan ni få ut av en inspelning?
    • Vad är de kritiska punkterna för er verksamhet?
    • Sätta tydliga ramar och regler innan
    • Dialog med filmkommissionen
    • Ansluta till nätverket Stockholm Film Friendly

    Stockholm Film Friendly Network

    Vad är då Stockholm Film Friendly Network? Jo, det är ett nätverk för alla som är intresserade av att ta emot filminspelningar eller på annat sätt delta. Det skall kunna ge vägledning inför och under en inspelning såsom avtal, ersättningsnivå, försäkringar, bolag och annat. Det skall också vara ett nätverk som branschen kan vända sig till. Nätverket kommer att ha årliga möten med diskussioner om vad som fungerar och vad som behöver förbättras. Som företag/organisation utser man en kontakt person och skriver under på att man är med i nätverket som verkar för ett mer filmvänligt Stockholm.

    Här kan ni läsa mer om Film Capital Stockholm

    Kontakta Mia Uddgren om ni vill veta mer om Stockholm Film Friendly Network

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • 2025-06-13 14:41

    Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

    I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.

  • Det marina plastskräpet ökar och natur och näringsliv skadas enligt Bohusläns kommuner som får det svårare att hålla uppe med strandstädning med mindre anslag från Regeringen.
    2025-06-12 22:03

    Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp

    En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.

  • En visionsbild från Got Event över hur fotbollsfesten i Göteborg kommer se ut i sommar. När EM-matcher visas på storbild.
    2025-06-11 19:31

    Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar

    När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.

  • Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning. Men vad flygplatserna behöver nu är beslut enligt Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser.
    2025-06-11 18:59

    Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

    Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.

  • Tillsammans lanserar destinationsbolagen nu en kampanj för att en gång för alla reda ut förväxlingen mellan Linköping och Lidköping.
    2025-06-11 17:42

    Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

    Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.

  • Från vänster: Mia Landin (VD för Visit Värmland), Anders Kjällström (VD för Branäsgruppen) och Hanna Åkerstedt (styrelseordförande för Visit Värmland).
    2025-06-10 23:20

    Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025

    Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.

  • Du kan till exempel boka klättring bland trädtopparna på Galgberget i Halmstad.
    2025-06-09 20:14

    Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad

    Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.

  • Sofiero Classic - besöksnäring
    2025-06-09 05:22

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

    Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet

  • Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferenslokaler, havsnära wellness och ett vässat kök har Arkösunds Hotell återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats i Norrköping.
    2025-06-09 00:32

    Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården

    Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.

  • Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första evenemang i världen som innehar Svanens miljömärkning för event.
    2025-06-08 23:11

    Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

    Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-06 21:30

      Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst

      Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...

    • 2025-06-07 00:28

      Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

      I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...

    • 2025-06-09 05:22

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...

    • 2025-06-08 23:11

      Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

      I dag skrivs nordisk miljömärkningshistoria på Kulturhuset i Stockholm. Nordiska Ministerrådets nordiska turismko...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet