-
Allt om nätverket för besöksnäringsaktörer som tar emot filminspelningar
I november samlade Visit Stockholm ett antal besöksnäringsaktörer för att informera om hur besöksnäringsföretag kan ta aktivare del i filmproduktioner.
Christina Granskog, varumärkesansvarig på Stockholm Business Region, berättade om hur viktig rörlig bild och film är för varumärket och kännedomen om Stockholm. En film inspelad i Stockholm kan ge staden ett PR-värde som motsvarar flera hundra miljoner kronor.
Filminspelning på en plats ger ett enormt PR-värde
Mia Uddgren, filmkommissionär på Film Capital Stockholm, berättade hur hon jobbar för att få fler stora filmproduktioner till Stockholm. Hon hjälper också produktionerna med mycket av det praktiska. Det finns ett tydligt uppdrag från den politiska ledningen att man skall jobba för att få fler inspelningar till staden och regionen. En genomsnittssvensk tittar idag på film, tv och annan rörlig media 5,5 timmar om dagen och även i ett globalt perspektiv tittas det på mer rörlig media än någonsin. Det spelas också in mer film och tv-serier än någonsin vilket också innebär att det finns mycket pengar i branschen. Man har beräknat att The Girl with the Dragon Tatoo genererade 350 miljoner kronor i direkt spendering i stockholmsområdet och värdet av den marknadsföring som hela Millenniumserien gav Stockholm var ungefär en miljard. Under 2019 sändes också en japansk tv-serie om den japanske maratonlöparen som försvann under OS i Stockholm 1912 och som spelades in i Stockholm. Den räknar man med kommer att göra många japaner nyfikna på Stockholm och intresserade av att komma hit. Inspelningarna ger också jobb åt många, både direkt och indirekt. De indirekta jobben är sysselsättning på hotell, cateringföretag, juristbyråer, transportföretag med mera.
Hård konkurrens
Mia Uddgren berättade att hon får många förfrågningar om att spela in produktioner i Stockholm men konkurrensen är hård. Stockholm/Sverige tappar många möjliga filminspelningar på grund av att vi inte ger någon produktionsrabatt vilket alla länder i Europa utom Danmark, Lichtenstein och Sverige gör. Regeringen tittar dock på det och väntas komma med ett förslag om produktionsincitament under 2020.
Filmer och serier som blir succéer generar även stora turismintäkter till de platser där de utspelar sig och spelas in. I Storbritannien beräknas filmturismen omsätta sex miljarder, turismen till Chernobyl har tredubblats efter serien med samma namn och Game of Thrones har givit turismen i Nordirland en rejäl skjuts. Där gjorde man bland annat Game of Thrones-inspirerade pubdörrar av enorma träd som flutit iland efter en storm och arrangeras det rundresor mellan de pubar som har sådana dörrar. I Indien angav 73% av de tillfrågade i en undersökning film som en viktig reseanledning.
Olika storlekar på inspelningar med olika förutsättningar
Mia berättade att man delar in inspelningar i tre olika typer:
- Stora internationella TV-/filmproduktioner med en budget på 500 miljoner och upp till en miljard som har ett team på 150-300 personer
- Normalstora svenska TV-/filmproduktioner med en budget på 25-100 miljoner och ungefär 40 personer i teamet
- Reklamproduktioner med varierande budget och ungefär 50 personer i teamet
Faktorer som påverkar vilka platser de stora internationella produktionerna väljer är:
- Finansiering och incitament
- Värdskap och tillmötesgående
- Kompetens – tillitsfull, snabb, flexibel
- Trygghet – känna sig trygg hela vägen
När det gäller normalstora svenska produktioner är det faktorer som relevans, konstnärligt uttryck, unik miljö, tillgänglighet/praktiska förutsättningar, tillmötesgående och ersättning som styr.
Vad innebär det att ta emot en filminspelning?
Av Josefin Folckert, som är location scout, fick vi veta lite om hur man väljer ut platser och hur en inspelning fungerar, vilket kan vara både viktigt och intressant om man har planer på att ta emot en inspelning hos sig eller i sin verksamhet. Det är en hel del förberedelser för en inspelning. Det kan vara olika sorters rekognosering (Josefin berättade att hon rekar minst tre gånger), frågor och förberedelser, fordon och utrustning som skall komma på plats (och det skall finnas utrymme för dem och förutsättningar för det). Det är också tillstånd som skall sökas, allmänhet och kringliggande verksamheter som skall informeras. Man skall veta att det är en ”minicirkus” som kommer. Det väller in folk!
Som upplåtare av lokal/plats för en inspelning kan man också förvänta sig en del positivt såsom ersättning för hyra av lokal, marknadsföring, en rolig händelse för medarbetare/kunder/boende och eventuellt möjlighet att vara med på någon förhandsvisning och att få en del bildmaterial. Tack i eftertexter är dock sällan man får numera.Vad ska man då fundera på som aktör om man tar emot eller funderar på att ta emot tv-/filminspelningar?
- Utse en kontaktperson
- Vad är unikt med just er ”location”?
- Vad kan ni få ut av en inspelning?
- Vad är de kritiska punkterna för er verksamhet?
- Sätta tydliga ramar och regler innan
- Dialog med filmkommissionen
- Ansluta till nätverket Stockholm Film Friendly
Stockholm Film Friendly Network
Vad är då Stockholm Film Friendly Network? Jo, det är ett nätverk för alla som är intresserade av att ta emot filminspelningar eller på annat sätt delta. Det skall kunna ge vägledning inför och under en inspelning såsom avtal, ersättningsnivå, försäkringar, bolag och annat. Det skall också vara ett nätverk som branschen kan vända sig till. Nätverket kommer att ha årliga möten med diskussioner om vad som fungerar och vad som behöver förbättras. Som företag/organisation utser man en kontakt person och skriver under på att man är med i nätverket som verkar för ett mer filmvänligt Stockholm.
Här kan ni läsa mer om Film Capital Stockholm
Kontakta Mia Uddgren om ni vill veta mer om Stockholm Film Friendly Network
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-