-
Nordic Choice Hotel hjälper medarbetare – digital jobbförmedling
Hotell- och restaurangbranschen är hårt drabbad av Covid-19. Gäster och därmed intäkter försvinner vilket resulterat i att många medarbetare tyvärr tvingats lämna sina anställningar. I väntan på att situationen förbättras så att medarbetarna kan komma tillbaka så satsar nu Nordic Choice Hotels på en digital jobbförmedling.
Vill hjälpa medarbetare till nytt arbete
Besöksnäringen är en av de hårdast drabbade branscherna och många människor varslas om uppsägning. För att hjälpa varslade medarbetare till nytt arbete så har Nordic Choice Hotels skapat en digital jobbförmedling. Flera företag, förmedlingar, kommuner, regioner, universitet och skolor kommer att vara med och berätta om vad just dem har att erbjuda hotellets medarbetare.
Istället för att mötas fysiskt kommer arbetssökanden och arbetsgivare att mötas digitalt. Först ut är Malmö där arrangemanget sker onsdagen den 1 april och torsdagen den 2 april är det sedan dags för Stockholm. Förhoppningen är att detta blir en första kontakt som sedan resulterar i jobb.
”Vi tvingas nu skiljas från våra fantastiska medarbetare under en tid men vill såklart göra allt vi kan för att hjälpa dem i nytt arbete innan de kan komma tillbaka till oss. Sedan det blev klart att vi skulle tvingas säga upp personer så har kön varit lång av arbetsgivare som vill bidra med jobb. Det här är ett sätt att på ett säkert och organiserat sätt koppla samman dem.” Säger en av initiativtagarna Cecilia Linnér, Head of Culture Nordic Choice Hotels.
Högsta siffrorna någonsin
Totalt så har 36 800 personer varslats om uppsägning enligt arbetsförmedlingen i mars månad. Det är de högsta siffrorna någonsin. Ungefär 40 procent är från hotell- och restaurangbranschen.
”Just nu sker en fördubbling av nyinskrivna arbetssökande från 6500 ena veckan till 14 200 nästa vecka. Det är otroligt höga siffror som också visar på att vårt initiativ verkligen behövs. Vi kommer därför att sprida det vidare över landet. Det här är ett sätt för oss att inte bara hjälpa våra medarbetare till nytt jobb utan också hjälpa till i den mån vi kan för att stötta andra branscher som nu är under press.” Säger den andra initiativtagaren Frida Pålsson Werntoft, Director of Passion Nordic Choice Hotels.
- Text: Nordic Choice Hotels
- Foto: Nordic Choice Hotels
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-