-
Norwegian ska minska utsläppen med 45 procent senast 2030
Norwegian lanserade i september en ny klimat- och miljöstrategi. Strategin har implementerats och innehåller ett flertal branschledande mål.
Viktiga åtaganden är att minska CO2-utsläppen med 45 procent, ta bort all icke- återvinningsbar plast och återvinna all engångsplast. Detta är i linje med Parisavtalets mål om 1,5 grader.
”Vi tar vårt klimatansvar på allvar. Därför måste vi blicka framåt och genomföra en strategi som gör skillnad för klimatet och miljön både i dag och i framtiden. Norwegian kommer fortsätta ta en ledande position i branschen inom det här området. De här förändringarna gynnar inte bara klimatet och miljön, utan även våra kunder och vår verksamhet. Lågkostnadsmodellen är hållbarhetsmodellen eftersom den möjliggör effektiv hantering av energi och resurser.” Säger Norwegians koncernchef, Jacob Schram.
Behöver 500 miljoner liter hållbart bränsle
För att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader måste utsläppen minska med 45 procent senast 2030 jämfört med 2010 års nivåer, enligt FN:s klimatpanel (IPCC, 2018).
Som en del av strategin förbinder sig Norwegian till ett branschledande mål om att minska koldioxidutsläppen med 45 procent per passagerarkilometer (RPK) innan 2030 (baserat på siffror från 2010) både genom förnyelse av flottan och användning av hållbart bränsle.
Flygbolaget förpliktar sig därmed till att använda mellan 16 och 28 procent hållbart bränsle innan det här decenniet är slut. Beroende på hur stor andel av flottan som förnyas. Målet är uppemot 500 miljoner liter hållbart bränsle senast 2030. För att kunna nå det här viktiga målet är det avgörande att det finns ett regelverk som aktivt belönar koldioxideffektivitet och stimulerar både ökad produktion och användning av hållbara flygbränslen.
”Vi uppmuntrar leverantörer att öka produktionen av hållbara bränslen. Norwegian kommer aktivt föra dialog med producenter för att snabba på det här viktiga bidraget till branschen och för att dra nytta av utsläppsbesparingarna som dessa bränslen bidrar till.” Fortsätter Jacob Schram.
Tar bort all plast som inte kan återvinnas
Hållbarhetsstrategin omfattar även 100 procent minskning av icke-återvinningsbar plast och 100 procent återvinning av engångsplast, senast 2023.
”Allt fler resenärer vill ha mer hållbara och smartare alternativ när de väljer flygbolag. Vi ska vara deras förstahandsval genom att minska och återvinna plastavfall, lyfta fram hållbara flygbränslen och fortsätta flyga med en av världens yngsta flygplansflottor för att nå målet om att minska CO2-utsläpen med 45 procent senast 2030.” Säger Norwegians hållbarhetschef, Anders Fagernæs.
Norwegian är redan ett av världens mest bränsleeffektiva flygbolag tack vare en modern och bränsleeffektiv flotta. Det var det första flygbolaget som undertecknade FN:s program för klimatåtgärder och förpliktade sig till att bli klimatneutralt till 2050.
Norwegian har även utsetts still världens mest bränsleeffektiva flygbolag på transatlantiska linjer 2015 och 2018 av det internationella miljöinstitutet The International Council on Clean Transportation (ICCT). Flygbolaget har redan minskat utsläppen med 28 procent.
- Text: Norwegian
- Foto: Norwegian
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-