-
Nu finns tid för en hållbar omställning – men hur?
Hållbarhet? Ja, det är viktigt såklart, men vad menar ni när ni säger hållbarhet?
Begreppet ”hållbarhet” används ofta idag. Men vad är egentligen målet? Greentime vill vara med och påverka omställningen till en hållbar framtid och menar att en sådan framtid innebär att vi väljer bort det fossila, inte släpper ut kemikalier i naturen, inte trycker bort ekosystem men samtidigt tillgodoser människors behov. Målet är att miljömässiga, sociala och ekonomiska dimensioner ska lira ihop.
Hur arbetar ni för att göra skillnad?
Vi är övertygande om att det krävs en helhetssyn för att det ska ske en förändring. Vi är främst inriktade på evenemangsarrangörer, eftersom vi tror att de har en betydande roll för att få till en beteendeförändring bland besökare eller deltagare. Dessa tar med sig insikter hem i sin vardag och bidrar till omställningen. För att nå dit tror vi att det behövs en stor dos av kunskap, men också stöttning i olika former för arrangörer. Det behövs en struktur att följa för att kunna dokumentera och mäta sitt arbete för att kunna se en effekt. Men det är också viktigt med personlig stöttning, kompetenshöjning och nätverksträffar för att inspireras av andra. Idag driver vi ett planeringsverktyg för evenemang och även en tredjepartscertifiering, Certifieringen Hållbart Evenemang, och har kunder som till exempel O-ringen, Finnkampen och Stockholm Pride. En uppskattad funktion är möjligheten att mäta och jämföra sina evenemang över tid.
Vad är er trendspaning kring hållbarhet vid evenemang?
Vi befinner ju oss i en pandemi och det gör att saker och ting har förändrats. Vi har svarat upp mot behovet att kompetensutveckla personer och har därför kört många digitala utbildningar och webbinarier senaste året. Men till syvende och sist har vi ju kunder som inte genomför evenemang nu. Men! Då finns det verkligen TID för att ta itu med hållbarhetsfrågorna på riktigt och sträva efter att hållbarhet ska genomsyra hela organisationens arbetssätt. Att sätta sig in i hur sociala, miljömässiga och ekonomiska perspektiv hänger samman.
Vi på Greentime tar tillfället i akt att utbilda och kompetensstärka branschen i hållbarhetsfrågor och gör oss redo för att evenemang ska dra igång igen. Vi passar även på att själva bli mycket bättre och mer rustade. Vi är helt övertygade om att arrangörer av evenemang har en viktig roll att spela i omställningen till en hållbar framtid och vi viker oss inte för pandemin – vi tar itu med att stärka branschen och komma starkare ur den.
Pandemin har även lett till att det har skett en del förbättringar i Greentimes planeringsverktyg för evenemang där vi har tagit fram ett nytt utseende och förbättrade lösningar. Vi lanserar i slutet av maj vårt uppdaterade verktyg med nya funktioner där vi fokuserat mycket på användarvänlighet och mätbarhet. Då presenterar vi också ett helt nytt koncept som vi verkligen tror kan skapa riktig förändring. Den 25:e maj visar vi upp detta för första gången.
Vill du vara med på Greentimes lansering är det bara att anmäla sig på www.greentime.se
hållbar
- Text: Greentime
- Foto: Greentime
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-