-
Ny kunskapsutveckling i Umeå i spåren av Coronapandemin
Den 1 februari sjösätter företagsinkubatorn eXpression Umeå ett nytt projekt som handlar om att öka kunskaper för företag inom besöks- och upplevelsenäringar med inslag av handel.
Mot bakgrund av affärsutvecklingsprogrammet Future Retail Lab delas nu viktiga erfarenheter av att snabbt tvingas ställa om affärsmodeller och kommunikationsstrategier för att möta de stora förändringar som Coronapandemin medför.
”Tack vare projektet kan vi erbjuda fler företag stöd i arbetet med att hantera den kris vi befinner oss i”. Säger Annakarin Nyberg vid eXpression Umeå.
Syftet är att dela erfarenheter och kunskaper
Coronapandemin har påverkat många näringar hårt och tillsammans med handeln är besöks- och upplevelsenäringarna särskilt drabbade.
Projektet ”Framtidens hållbara besöksnäring” utgår från erfarenheter av att arbeta med bolag inom besöksnäring och upplevelseindustri med inslag av handel. Syftet är att dela erfarenheter och kunskaper vidare.
”Satsningen ger oss nya möjligheter att arbeta med affärsutvecklingsstöd i branscher där det i vissa fall handlar om livsverk som riskerar att raseras. En viktig utgångpunkt är också att arbeta tillsammans med andra intressenter och organisationer som verkar för att stödja denna hårt ansatta näring”. Menar Annakarin Nyberg, programansvarig för Fututre Retail Lab vid eXpression Umeå.
Samtal och kunskapshöjande föreläsningar
Företagen arbetar just nu hårt för att digitalt ställa om. Samt anpassa sig efter förändrade konsumtionsbeteenden och hantera förändrade marknader och målgrupper.
En viktig del i arbetet med projektet utgörs av att dela kunskap och erfarenhet kring dessa omställningar. Detta sker genom publika digitala samtal och kunskapshöjande föreläsningar.
Syftet är att nå hela upptagningsområdet från Örnsköldsvik i söder till Luleå i norr. Dessutom kommer ett pedagogiskt material skapas med frågeställningar för organisationer och intressenter inom näringarna att arbeta med vid egna träffar och workshops.
”Den situation vi just nu befinner oss i ställer krav på oss som arbetar med utveckling av handels- och besöksindustrin att samarbeta och se möjligheter. Mitt i denna branschomvandling finns det företag som lyckats ställa om, och i den processen dragit viktiga lärdomar. Vi vinner alla på att sprida den kunskapen vidare och bidra till att den kommer till användning”. Säger Mona Lidén, centrumledare för gallerian Utopia och ledamot i Visit Umeås styrelse.
Projektet finansieras med stöd av nationella medel från Tillväxtverket och kommer pågå mellan den 1 februari 2021och 31 december 2022.
- Text: eXpression Umeå
- Foto: eXpression Umeå
-
Göteborg blir ny destination för ÖTILLÖ Swimrun World Series
Lördagen den 7 augusti 2021 blir Göteborgs skärgård arena för ÖTILLÖ. Ursprunget till sporten Swimrun.
-
EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44
EkmanBuss 44 är skräddarsydd och tillverkad av Volvo efter Johan Ekmans önskemål. En ergonomisk design med High-Tech lösningar.
-
Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap
AirGotland och Air Leap krokade arm för Gotlands bästa. Nu meddelar flygbolagen att de går ihop i Air Leap Scandinavia AB.
-
Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland
Best Western Solhem Hotel och Best Western Strand Hotel Visby har tecknat avtal för Zaplox kontaktfria kiosklösning.
-
Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen
Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern
-
SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön
SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.
-
Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft
Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.
-
Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn
Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.
-
Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats
Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.
-
Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering
Klassificeringen är en bedömning av bland annat miljö, service och aktiviteter. Det visar att Leksand Strand har hög standard.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur
En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...
-
Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott
Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det ...
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021
Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...
-
Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby
I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...
-
-
Gästbloggare
-