-
Ny målgruppsanalys från Visit Sweden om potentiella Sverigebesökare
Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80 miljoner potentiella Sverigebesökare.
Idag publiceras hela analysresultatet, land för land, på Visit Swedens kunskapsbank för besöksnäring, företag och intresserade.
Den mest omfattande analysen av besökare som gjorts på länge
Analysen innehåller helt färska fakta om vilka som reser på semester till Sverige. Hur många de är, hur de reser hit, hur länge de stannar, vilken typ av semesterresor de föredrar, hur de bor och vilket ressällskap de har.
Även vad de gillar med Sverige, vad som påverkar valet av Sverige, vilka aktiviteter som lockar mest, var i Sverige man helst reser till, samt hur man inspireras. Vilka medier som används, hur och var man söker information, hur man helst bokar, vad man vill förboka, vad som är viktigt och vilka drivkrafterna är för att resa.
“Detta är den mest omfattande analysen av potentiella Sverigebesökare som vi gjort på flera år”. Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
God kunskap är avgörande för Sveriges besöksnäring
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på Visit Swedens uppdrag. Sammanlagt genomfördes över 9 000 intervjuer bland globala resenärer som är potentiella besökare av Sverige i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA och Sverige. Intervjuerna genomfördes via internet med män och kvinnor i åldern 20-70 år under perioden 16 april till 4 juni 2024.
“God kunskap om målgruppen som attraheras av det Sverige erbjuder, är direkt avgörande för Sveriges turism- och besöksnäring. För att utveckla erbjudanden, produkter, destinationer, verksamheter och marknadsföring.” Säger Tina Olsson som är strategisk chef för Visit Sweden.
Några axplock ur den helt nya analysen:
♦ Sverige uppfattas inte längre som dyrt av målgruppen, vilket Sverige gjort i decennier.
♦ 85% tycker att Sverige är ett intressant resmål; 55% har redan varit här och vill återvända.
♦ Sveriges natur rankas som nummer ett bland reseanledningarna för att semestra i Sverige från Danmark, Frankrike, Tyskland, USA – och av svenskarna själva.
♦ Många anger ”ekonomi” och ”pengar”, ”klimatet” och ”världsläget” samt ”hälsan” som det som kommer att påverka semesterresandet under de kommande fem åren.
Här kan ni läsa hela den nya målgruppsanalysen.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
-
Gästbloggare
-