-
Ny målgruppsanalys från Visit Sweden om potentiella Sverigebesökare
Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80 miljoner potentiella Sverigebesökare.
Idag publiceras hela analysresultatet, land för land, på Visit Swedens kunskapsbank för besöksnäring, företag och intresserade.
Den mest omfattande analysen av besökare som gjorts på länge
Analysen innehåller helt färska fakta om vilka som reser på semester till Sverige. Hur många de är, hur de reser hit, hur länge de stannar, vilken typ av semesterresor de föredrar, hur de bor och vilket ressällskap de har.
Även vad de gillar med Sverige, vad som påverkar valet av Sverige, vilka aktiviteter som lockar mest, var i Sverige man helst reser till, samt hur man inspireras. Vilka medier som används, hur och var man söker information, hur man helst bokar, vad man vill förboka, vad som är viktigt och vilka drivkrafterna är för att resa.
“Detta är den mest omfattande analysen av potentiella Sverigebesökare som vi gjort på flera år”. Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
God kunskap är avgörande för Sveriges besöksnäring
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på Visit Swedens uppdrag. Sammanlagt genomfördes över 9 000 intervjuer bland globala resenärer som är potentiella besökare av Sverige i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA och Sverige. Intervjuerna genomfördes via internet med män och kvinnor i åldern 20-70 år under perioden 16 april till 4 juni 2024.
“God kunskap om målgruppen som attraheras av det Sverige erbjuder, är direkt avgörande för Sveriges turism- och besöksnäring. För att utveckla erbjudanden, produkter, destinationer, verksamheter och marknadsföring.” Säger Tina Olsson som är strategisk chef för Visit Sweden.
Några axplock ur den helt nya analysen:
♦ Sverige uppfattas inte längre som dyrt av målgruppen, vilket Sverige gjort i decennier.
♦ 85% tycker att Sverige är ett intressant resmål; 55% har redan varit här och vill återvända.
♦ Sveriges natur rankas som nummer ett bland reseanledningarna för att semestra i Sverige från Danmark, Frankrike, Tyskland, USA – och av svenskarna själva.
♦ Många anger ”ekonomi” och ”pengar”, ”klimatet” och ”världsläget” samt ”hälsan” som det som kommer att påverka semesterresandet under de kommande fem åren.
Här kan ni läsa hela den nya målgruppsanalysen.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
-
Gästbloggare
-