-
Ny prognos: Uteblivna utlandsresor kan lyfta svensk turism redan i år
I en rykande färsk analys som Visit Sweden tagit del av från Oxford Economics, ser utsikterna för svensk turism bättre ut än för bara ett par månader sedan. Och bättre än för andra länder i Europa.
“Vi hör från allt fler håll att förfrågningar och bokningar börjar öka på allt från boenden till busscharter.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Många kommer att turista på hemmaplan
Anledningen till den nu mer positiva prognosen för Sveriges del är dels att Sverige har en relativt stor inhemsk turism som fortsatt finns kvar. Även när färre utländska besökare kommer hit.
Dels beror det även på att svenskar normalt sett är flitiga utlandsresenärer. Något de inte kommer att vara i lika stor utsträckning i år. Många kommer därför att turista på hemmaplan.
Även om vaccineringen rullar på, kommer de flesta fortsatt avvakta med att boka en utlandsresa. På grund av farhågor om att redan krångliga reseregler ska ändras, risk för stora kostnader för tester och karantän. Samt osäkerhet kring smittspridning och fortsatt osäkerhet om den egna ekonomin.
Visit Sweden marknadsför vanligtvis vårt land för utländska marknader. Men i år har de även satsat på att locka svenskarna att upptäcka Sverige. Det skrev Turismnytt om i en tidigare artikel här.
Unik möjlighet att visa upp sig för svenskar
Sammantaget finns därför potential, enligt prognosen, att den inhemska, svenska turismen under år 2021 tillfälligt kan väga upp bortfallet från de utländska besökarna.
Enligt Visit Swedens, egna temperaturmätning kring svenskars resande, som gjordes i maj i år, var det populäraste resmålet för svenskar i år: Sverige. Nästan 40 procent (37%) av respondenterna planerar en semester i Sverige den närmaste tiden. Samtidigt som 29% inte planerar någon semester med övernattning alls de närmaste 6 månaderna.
”Men även om den nya prognosen ser lovande ut, är branschen samtidigt väl medvetna om att tuffare restriktioner snabbt kan återinföras och att svenskarna på lite sikt kommer att börja resa utomlands igen, därför är det en lågmäld, tveksam men ändå hoppfull glädje vi ser där ute.” Fortsätter Susanne. ”Ett som är säkert är att det nu skapas unika möjligheter för framtidens svenska turism. Svenska resmål, destinationer och besöksmål får nu en unik möjlighet att visa upp sig för svenskar som kanske är vana vid thailändska designhotell, spanska, uppvärmda pooler och all inclusive.”
Kan vägas upp av ökad inhemsk turism
Sverige ligger på femte plats över europeiska länder med störst chans att återhämta turismens totalvolym genom inhemsk turism. Detta enligt Oxford Economics Tourism Economics.
För de allra flesta länder i Europa ser nettoantalet turister ut att bli negativt. Med andra ord: turismen tros år 2021 bli mindre än 2019. Men fem länder sticker ut i prognosen: Sverige, Finland, Tyskland, Polen och Rumänien.
För dessa länder är prognosen att de förlorade internationella gästnätterna på helåret 2021 skulle kunna vägas upp av ökad inhemsk turism. Ja till och med kunna nå över 2019-års nivå.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-