-
Ny storsatsning digitaliserar upplevelser inom friluftsliv
Förra veckan var Turismnytt med vid lanseringen av Nordic Outdoor Adventures AB, ett nystartat företag med Levels och AO Outdoor Adventures som medgrundare och partners. Med stöd från bland annat Almi kommer det nya bolaget att utveckla ett nätverk och en plattform för friluftsintresserade konsumenter som med innovativa lösningar kombinerar det bästa av digitala och fysiska upplevelser.
Marknaden inom friluftsliv växer starkt både nationellt och internationellt. Bara i Sverige omsätter friluftslivet årligen omkring 75 miljarder kronor och växer med mer än 10 procent årligen. Det finns en tydlig trend att allt fler människor söker sig till en aktiv fritid som främjar hälsa, välmående och hållbarhet. Behovet finns även bland företag och organisationer som vill kombinera konferenser och möten med meningsfulla aktiviteter utomhus. Trenden och tillväxten har varit stark de senaste åren och situationen med Coronapandemin har ytterligare lett till ett ökat intresse, att komma ut i naturen.
Den digitala lägerelden
Idag finns en mängd friluftsaktiviteter som bildar ett slags ekosystem av friluftslivupplevelser. Ambitionen med Nordic Outdoor Adventures, är att tillgängliggöra detta ekosystem för miljontals användare genom en digital plattform. En app kommer lanseras under våren 2021 som ger friluftslivsutövare inspiration, information och insikter inom outdoor. Relevant innehåll i form av destinationer, vandring, paddling, cykling, jakt, fiske, matlagning, kartor, events, kalendarium med mera ska samla användare och marknadsaktörer på en och samma plats och skapa en samling runt en digital lägereld.
– Vi tror starkt på att vi kan förbättra miljontals människors friluftslivsupplevelser med en sofistikerad digital platform säger Linus Granborg, CPO Nordic Outdoor Adventures och COO Levels.
Laxå kommun som ansvarar för nationalparken Tiveden är först med att skriva avtal med Nordic Outdoor Adventures. Med plattformens hjälp är tanken att inspirera till ett rikt friluftsliv oberoende av säsong.
Outdoor Festival STHLM 2021
Lanseringen av Nordic Outdoor Adventures tog plats på Djurgården som också är platsen för nästkommande års Outdoor Festival STHLM då friluftsmänniskor, familjer och nyfikna nybörjare får uppleva en bred flora av inspirerande friluftsliv med inriktning på prova-på-aktiviteter. Vid lanseringen bjöds vi på ett smakprov av vad som väntar nästa år och fick mingla kring lägerelden där vi också fick tillreda maten själva i värmepåsar från 24Hour Meals.
– Med Outdoor Festival STHLM vill vi inspirera besökare och låta dem uppleva allt det härliga som friluftslivet har att erbjuda både i Stockholmsområdet och resten av Sverige berättar Michael Malmborg, CEO Nordic Outdoor Adventures.
Michael Malmborg och Renata Chlumska. Foto: Josefine Ramn
Äventyret runt hörnet
Renata Chlumska, en svensk äventyrare, bergsbestigare och föreläsare medverkade på lanseringen av Nordic Outdoor Adventures och underströk betydelsen av vardagsäventyret.
– Det behöver inte vara så extremt som att bestiga Mount Everest utan kan snarare vara så enkelt som att tillsammans med barnen efter skolan ge sig ut till närmsta grönområde. Äventyret finns inte längre bort än runt hörnet säger Chlumska.
Med fokus på äventyret vill Nordic Outdoor Adventures transformera friluftslivsupplevelsen och samla personer och företag inom friluftsliv, fiske och jakt kring lägerelden både live och digitalt. Erfaren eller inte, ska appen låta friluftsentusiaster upptäcka vad Nordens fantastiska friluftsliv har att erbjuda.
https://www.nordicoutdooradventures.com/
- Text: Levels/Turismnytt
- Foto: Jakob Norrby
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-