-
Ny storsatsning digitaliserar upplevelser inom friluftsliv
Förra veckan var Turismnytt med vid lanseringen av Nordic Outdoor Adventures AB, ett nystartat företag med Levels och AO Outdoor Adventures som medgrundare och partners. Med stöd från bland annat Almi kommer det nya bolaget att utveckla ett nätverk och en plattform för friluftsintresserade konsumenter som med innovativa lösningar kombinerar det bästa av digitala och fysiska upplevelser.
Marknaden inom friluftsliv växer starkt både nationellt och internationellt. Bara i Sverige omsätter friluftslivet årligen omkring 75 miljarder kronor och växer med mer än 10 procent årligen. Det finns en tydlig trend att allt fler människor söker sig till en aktiv fritid som främjar hälsa, välmående och hållbarhet. Behovet finns även bland företag och organisationer som vill kombinera konferenser och möten med meningsfulla aktiviteter utomhus. Trenden och tillväxten har varit stark de senaste åren och situationen med Coronapandemin har ytterligare lett till ett ökat intresse, att komma ut i naturen.
Den digitala lägerelden
Idag finns en mängd friluftsaktiviteter som bildar ett slags ekosystem av friluftslivupplevelser. Ambitionen med Nordic Outdoor Adventures, är att tillgängliggöra detta ekosystem för miljontals användare genom en digital plattform. En app kommer lanseras under våren 2021 som ger friluftslivsutövare inspiration, information och insikter inom outdoor. Relevant innehåll i form av destinationer, vandring, paddling, cykling, jakt, fiske, matlagning, kartor, events, kalendarium med mera ska samla användare och marknadsaktörer på en och samma plats och skapa en samling runt en digital lägereld.
– Vi tror starkt på att vi kan förbättra miljontals människors friluftslivsupplevelser med en sofistikerad digital platform säger Linus Granborg, CPO Nordic Outdoor Adventures och COO Levels.
Laxå kommun som ansvarar för nationalparken Tiveden är först med att skriva avtal med Nordic Outdoor Adventures. Med plattformens hjälp är tanken att inspirera till ett rikt friluftsliv oberoende av säsong.
Outdoor Festival STHLM 2021
Lanseringen av Nordic Outdoor Adventures tog plats på Djurgården som också är platsen för nästkommande års Outdoor Festival STHLM då friluftsmänniskor, familjer och nyfikna nybörjare får uppleva en bred flora av inspirerande friluftsliv med inriktning på prova-på-aktiviteter. Vid lanseringen bjöds vi på ett smakprov av vad som väntar nästa år och fick mingla kring lägerelden där vi också fick tillreda maten själva i värmepåsar från 24Hour Meals.
– Med Outdoor Festival STHLM vill vi inspirera besökare och låta dem uppleva allt det härliga som friluftslivet har att erbjuda både i Stockholmsområdet och resten av Sverige berättar Michael Malmborg, CEO Nordic Outdoor Adventures.
Michael Malmborg och Renata Chlumska. Foto: Josefine Ramn
Äventyret runt hörnet
Renata Chlumska, en svensk äventyrare, bergsbestigare och föreläsare medverkade på lanseringen av Nordic Outdoor Adventures och underströk betydelsen av vardagsäventyret.
– Det behöver inte vara så extremt som att bestiga Mount Everest utan kan snarare vara så enkelt som att tillsammans med barnen efter skolan ge sig ut till närmsta grönområde. Äventyret finns inte längre bort än runt hörnet säger Chlumska.
Med fokus på äventyret vill Nordic Outdoor Adventures transformera friluftslivsupplevelsen och samla personer och företag inom friluftsliv, fiske och jakt kring lägerelden både live och digitalt. Erfaren eller inte, ska appen låta friluftsentusiaster upptäcka vad Nordens fantastiska friluftsliv har att erbjuda.
https://www.nordicoutdooradventures.com/
- Text: Levels/Turismnytt
- Foto: Jakob Norrby
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-