-
Nyskapade svenska sommarsmaker i internationell kampanj för Sverige
Närmare 10 miljoner måltidsintresserade i Tyskland, Storbritannien och USA räknar Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden nå ut till med nästa, internationella marknadsföringskampanj om unika svenska sommarsmaker.
Marknadsföringen bygger på en foto- och filmkavalkad där nyskapade och kända, svenska och konserverade sommarsmaker ska väcka nyfikenhet och locka fler att upptäcka Sverige som måltidsdestination.
För att skapa kampanjen har Visit Sweden anlitat smakjägaren och kemisten Lena Engelmark Embertsén som specialiserat sig på att hitta och kombinera smaker i naturen för att konservera på nya sätt och smaksäkra Stellakock-prisade Elvira Lindqvist, som är aktuell med en egen restaurang i Stockholm.
Marknadsföringskampanjen ”The Taste of Swedish Summer” har arbetats fram i samarbete med Forsman & Bodenfors samt Mindshare. Kampanjen lanseras internationellt idag den 14 september med fokus på Tyskland, Storbritannien och USA.
”När Sverige som nation nu har ett av världens top-tio starkaste varumärken är det extra roligt att lansera nästa större och internationella kampanj där vi genom svenska smaker vill öka intresset för Sverige som turistland”, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
”Genom The Taste of Swedish Summer vill vi inspirera fler turister att upptäcka och lära sig mer om den svenska innovativa matkulturen. Kampanjen visar upp våra traditioner kring konservering och bevarande och hur dessa idag också används för att skapa nya spännande smakupplevelser för alla att njuta av”, säger Jens Heed, som leder Måltidsturismprogrammet hos Visit Sweden.
Lena och Elvira har skapat 22 svenska sommarsmaker, genom att på klassiskt manér safta, sylta, fermentera, syra och lägga in. Smakskapelserna har därefter fotograferats och är nu utgångspunkt i Visit Swedens nästa marknadsföringskampanj: The Taste of Swedish Summer.
De 22 sommarsmakerna är:
- Fermenterad björkdrink
- Fermenterad rabarber smaksatt med kvanne
- Fermenterad älgört
- Fläderättika
- Granskottsolja
- Inlagda granblommor
- Inlagda granskott med blåbär
- Inlagda gröna jordgubbar med ramslök
- Inlagd västeråsgurka med purpurtång och vassle
- Isad syren med ängssyra
- Maskrosvinägrett
- Picklade hjortron
- Picklad rödbeta med hallon och spansk körvel
- Ramslökssalt med gräslöksblomma
- Syltade havtorn med gatkamomill
- Syltade kantareller med salvia
- Te på torkade ängsblommor
- Tjärinlagda jordgubbar med gul fetknopp
- Torkad nässla
- Violsocker
- Vresros-socker
- Vårbroddssnaps
I kampanjen presenteras många exempel på restauranger, butiker och saluhallar som korsar traditionella konserveringsmetoder med nya idéer och som kan besökas året runt. De smaker som inkluderas kampanjen kan de som önskar ta del av genom antingen Lenas eller Elviras respektive verksamheter.
The Taste of Swedish Summer är en del av Visit Swedens arbete med att ge konkreta, hållbara och goda exempel på måltidsupplevelser i Sverige. Andra exempel är influencersamarbetet Plant based by Sweden, 360 Eat guide, The Edible Country och The Drinkable Country – samarbetsprojekt med olika regionala aktörer.
Om Visit Swedens arbete med måltidsturism
Mellan år 2017 och 2022 ger regeringen och EU genom Landsbygdsprogrammet stöd till Visit Swedens Exportprogram för Sveriges måltidsturism. Visit Sweden arbetar långsiktigt tillsammans med Sveriges regionala turistorganisationer, regioner och storstäder för att stärka bilden av Sverige som måltidsdestination för att få fler att resa till Sverige för maten och dryckens skull.
Webbsida med The Taste of Swedish Summer
- Text: Visit Sweden
- Foto: Martin Vallin/Cameralink/Visit Sweden
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-