-
Nytt rekord för Sveriges campingplatser under 2019
Övernattningarna på Sveriges campingplatser fortsätter att öka och under 2019 ökade tillväxten ytterligare. Det visar Tillväxtverkets preliminära inkvarteringsstatistik för 2019.
Enligt den preliminära statistiken ökade övernattningarna med 7,7 procent till över 17 miljoner gästnätter. Det är en ökning med mer än 1 miljon gästnätter och innebär ett nytt rekordår för branschen.
En bransch med större bredd
Antalet gästnätter på Sveriges campingplatser har ökat med mer än 3 miljoner de senaste 10 åren. Parallellt med tillväxten har landets campingplatser investerat för att möta gästernas allt mer varierande krav. Resultatet är en bransch med en större bredd. Idag kan gäster välja mellan exempelvis klassiska natursköna campingplatser och fullskaliga resortanläggningar.
”Sverige har idag ett brett utbud av campingboende, något som gynnar landets attraktivitet som turistdestination, både för svenska och utländska turister. De här siffrorna visar att standarden, servicen, lägena och aktivitetsutbudet på våra campingplatser fortsätter locka fler gäster till den frihet som campingsemestern innebär.” Säger Peter Jansson, tf VD för SCR Svensk Camping.
Motor för svensk sommarturism
Campingplatser är motorn för svensk sommarturism på de flesta destinationer. Under sommarmånaderna är mer än 40 procent av alla Sveriges kommersiella övernattningar på en campingplats. Sverige är en attraktiv campingdestination och de utländska övernattningarna ökar starkt med åren.
”Utländska turister står för cirka 25 procent av volymen och vi har en preliminär ökning från de internationella marknaderna med omkring 9 procent.” Säger Peter Jansson.
Ett rekord kliv
År 2018 passerades 16 miljoner gästnätter på Sveriges campingplatser, under 2019 tog tillväxten ett nytt kliv och antalet gästnätter kommer alltså enligt Tillväxtverkets preliminära siffror att landa på runt 17 291 645. Det är en ökning med hela 1 229 617 gästnätter jämfört med 2018.
Tillväxtverkets slutgiltiga siffror för 2019 presenteras i början av april. I april publicerar också SCR Svensk Camping den officiella årsrapporten för Sveriges campingplatser.
- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: Sudersand Resort/SCR
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-