-
Gröna Lund satsar på kärlek och nyttig mat
I år satsar Gröna Lund på nyttig mat och kärlek. Många säger att historia upprepar sig och det är nog sant – iallafall på Gröna Lund. I år fyller parken 135 år och det firas i kärlekens tecken. Sanningen är att parken grundades av ett kärlekspar en gång i tiden.
Årets säsong går i kärlekens tecken
Hela sommaren kommer besökarna att märka av känslan av kärlek i parken. Den 16 juni kommer till och med ett par att vigas i berg och dalbanan Jetline.
Paret Tobbe och Susanne kommer att vigas sittande i vagnarna och åka upp till den högsta toppen. Där kommer prästen att stå och viga dem varefter de sedan ska åka klart.
Senare under 2018 kommer också en långfilm (namnet är ej klart än) att ha premiär. Filmen kommer att baseras på kärlekshistorien som Gröna Lund bygger på.
Många konserter
Varje år arbetar parkens medarbetare mycket med att boka upp artister till lilla och stora scenen på Gröna Lund. Man försöker att erbjuda musik för alla smaker och att få en jämvikt mellan kvinnliga och manliga artister. Men det är inte lätt då musikbranschen fortfarande domineras av manliga artister.
Under säsongen kommer cirka 70 konserter att hållas i parken.
”- Vi erbjuder Sveriges billigaste och mest tillgängliga konsertfestival”, säger Annika Troselius, informationschef på Gröna Lund. Med Gröna Kortet för 270 kronor kommer man in på alla konserter under hela säsongen.
Mer underhållning
TV4 fortsätter att sända sitt TV-program Sommarkrysset från Stora scenen. Liksom tidigare år kommer Gry Forsell att vara programledare. Nyheten i år är att man kommer att avsluta programmet för säsongen på en onsdag istället för på en lördag.
Många besöker Gröna Lund för att dansa. Totalt kommer det att arrangeras 90 danskvällar i år.
För barnen erbjuds det tre nya barnföreställningar och trolleri av Tobbe Trollkarl och framträdanden av Mojje. Trollen Kotte och Vera kommer att visa barnen hur man sopsorterar på ett roligt och pedagogiskt sätt.
Välgörenhet
Parks & Resort, som äger Gröna Lund, står återigen som värd för Childhooddagen. Childhood är en ideell organisation som arbetar för barns rättigheter. Under dagen hålls en konsert där Prinsessan Madeleine kommer att närvara. Alla intäkter i parken före klockan 16 kommer att gå direkt till Childhood.
Besökaren kan äta nyttig mat
Efterfrågan på hälsosam mat ökar i Sverige och det märks också bland besökarna på Gröna Lund. Under 2017 var till exempel 9% av all mat som serverades vegetarisk. Detta vill Fredrik Fjällström, Food & Beverage Manager, ta vara på. Han berättar också att folk ofta väljer bort rött kött och väljer istället vitt kött.
I år öppnas en ny matkiosk på Grönan – Poké Bowls. Den trendiga och hälsosamma maträtten från Hawaii baseras här på ris och quinoa. Till det får man välja bland tre toppings (lax, kyckling eller tofu) och grönsaker.
Satsning på personalen
När man besöker Gröna Lund så ser man inte allt det arbete som personalen lägger ned för att gästerna ska få uppleva en bra dag i parken.
Under årets säsong har man satsat extra på rekryteringen av medarbetare och utbildning.
Stora planer för framtiden
Det har länge funnits planer på att utveckla parken. Man har kommit fram till att en tredjedel av parkens byggnader är i så stort behov av renovering att man väljer att bygga nytt. Det är den delen av parken som ligger vid vattnet närmast Allmänna Gränd och kallas Tyrolerparken som ska rivas. När allt är klart kommer besökarna att kunna gå längs vattnet runt hela parken.
En ny berg- och dalbana kommer att byggas på platsen med start och mål under jord. Attraktionen byggs av det schweiziska företaget B&M.
För de hungriga planeras två nya restauranger i området.
Bakom kulisserna kommer personalen att få en trivsammare miljö med nya omklädningsrum, en ny verkstad med mera.
Första spadtaget för projektet tas i september 2018 och blir klart år 2021.
Förberedelserna är i full gång
Veckan före säsongspremiären så är det mycket som måste fixas. Runt om i parken planteras blommor, scenen förbereds, man målar.
Andreas Theve, tivolihistoriker på Gröna Lund, har inför årets säsong arbetat med arkivet och tagit fram bilder och affischer. Runt om i Stockholm så ser man nu reklamaffischer för Gröna Lund på bussarna. Den 28 april öppnar parken portarna för säsongen. Som stockholmarna brukar säga ”När Gröna Lund öppnar så är våren här!”.
Läs tidigare artikel om satsningarna på Gröna Lund:
Källa: Gröna Lund
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Karin Lundin/Rockfoto
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-