-
Ökning med 28 procent av gästnätter i Värmland under juli
Statistiska Centralbyrån (SCB) har nu publicerat gästnätterna för juli. De preliminära siffrorna för kommersiella övernattningar under juli 2021 visar en ökning med 28 procent i Värmland jämfört med 2020. Men fortfarande en minskning mot toppåret 2019.
”Pandemin har varit och är fortfarande en stor utmaning för företagen i besöksnäringen. Trots att det inte är över känns det nu hoppfullt. I vår dialog med näringen är de flesta mycket nöjda med juli, men även sommaren som helhet. Vi upplever att det fortsatt är ett stort intresse för Värmland. Förra året var förberedelserna massiva för att ställa om, anpassa produkter och verksamheter samt att säkerställa att det blev trygga besök och upplevelser. I år har en ytterligare utmaning tillkommit för företagen. Många företag har fått säga upp erfaren personal och behöver nu återanställa för att möta det kommande behovet.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Bygger vidare och fyller på med nya upplevelser
Värmester blev ett begrepp redan förra året. Syftet med Visit Värmlands värmesterkampanj, tillsammans med de insatser som görs i samverkan med bland annat Visit Sweden och Värmlands kommuner, är att stötta näringen och locka besökare. Men även att få fler att ta del av och uppleva en salig upptäcktsresa i Värmland.
”Upplevelser i naturen är fortsatt attraktivt och besöksmål präglade av kultur och historia är efterfrågat och lockar till besök. Visit Värmlands marknadsföringskampanj har presterat ännu bättre än föregående år och de svenska besökarna fortsätter att öka. Men Värmland behöver fler attraktiva produkter och reseanledningar som sticker ut i mängden. Värmland har i jämförelse med angränsande regioner ett bra juliresultat och det har varit en positiv sommar med många nya besökare som hittat hit till Värmland. Tillsammans med näringen bygger vi vidare och fyller på med nya erbjudanden och upplevelser i vårt skyltfönster.” Säger Linda Werme, kommunikatör på Visit Värmland.
Värmland upplevs som något väldigt positivt
Fortsatt smittspridning och restriktioner kan göra att färre utländska turister väljer att besöka Värmland. Förändrat stöd till företagen och minskat affärsresande samt att många stora evenemang och möten som annars lockar många besökare av olika anledningar inte kan genomföras påverkar en redan hårt ansträngd näring.
”Vi hoppas att det är nu det vänder. Från den nya attitydundersökningen vet vi att Värmland fortsatt upplevs som något väldigt positivt och att många vill besöka oss. Och gårdagens besked om att många av restriktionerna hävs, att publiktaken lyfts så att fler kan både arrangera och besöka evenemang samt att restaurangerna inte behöver ha begränsningar är så efterlängtat.” Säger Mia Landin.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Hotell Drott, Karlstad
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-