-
O’Learys förvärvar Harrys – Målet är att bli ledande inom eatertainment i Europa
O’Learys har tecknat ett avtal om att förvärva över 94 % av aktierna i Harrys Pubar AB av nuvarande huvudägaren Christoffer Lundström med familj. Affären ska enligt överenskommelsen slutföras under andra kvartalet 2021.
O’Learys, med fler än 110 enheter runt om i världen, tar i och med förvärvet av Harrys, med över 20 franchise-restauranger i Sverige. En stark position när bolaget nu har två av Europas största eatertainment-varumärken i sin portfölj.
“Harrys har en stark ställning i Sverige och ett attraktivt koncept. Våra varumärken kompletterar varandra bra och även om båda verkar inom eatertainment-branschen har varumärkena två olika positioneringar i marknaden och olika målgrupper.” Säger Kenneth Lorentzen, VD på O’Learys Trademark
Mängder av nya möjligheter skapas för krögarna
Med O’Learys som ägare skapas mängder av möjligheter i form av kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan varumärkena. Men också flera andra skalfördelar som gynnar krögarna inom Harrys.
”Överenskommelsen med O’Learys innebär en enorm potential för Harrys krögare och alla våra gäster runt om i landet, som nu verkligen kan se framtiden an med tillförsikt.” Säger Christoffer Lundström, nuvarande storägare i Harrys.
“Att erbjuda två koncept till våra franchisetagare ser vi som en styrka båda för nya och befintliga franchisetagare som då kan dra nytta av fördelarna som gemensamma upphandlingar och inköp, marknadsinsikter och andra stordriftsfördelar.” Fortsätter Kenneth.
Ett steg mot att bli ledande inom eatertainment i Europa
Eatertainment – dvs mat och dryck i kombination med spel, aktiviteter, evenemang och sport – har varit på stark frammarsch senaste åren. Det spås öka ännu mer de kommande åren.
“Det finns en enorm potential inom eatertainment och alla tecken tyder på att branschen kommer att växa rejält i framtiden. I spår av digitaliseringen och ett utökat hemmajobb ser vi att behovet av att umgås fysiskt tillsammans med vänner, familj och kollegor ökar.” Säger Kenneth Lorentzen.
Förvärvet är ett stort steg mot att bli Europas ledande eatertainment-företag. O’Learys mål är att ha fler än 300 enheter inom gruppen runt om i Europa år 2025.
- Text: Harrys & Isa Mörk
- Foto: O'Learys & Harrys
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-