-
Omsättningen i besöksnäringen i Swedish Lapland ökar
Besöksnäringen inom destinationen Swedish Lapland fortsätter växa och omsatte 2018 rekordsumman 7,1 miljarder. Det är en ökning med 6 % från föregående år enligt TEM®, turistekonomisk modell.
Omsättningen ökar snabbare än antalet gästnätter vilket innebär att besökare spenderar allt mer på plats. En viktig hållbar utveckling för näringen.
Besöksnäringen en snabbväxande basnäring
De senaste 10 åren har besöksnäringen fördubblats i destinationen med nyetablerat företagande, ökad sysselsättning och fler skatteintäkter som följd. Idag räknas besöksnäringen som en av regionens mest snabbväxande basnäringar.
”Det är innovativa och ständigt framåtsyftande entreprenörer, ofta småföretagare, som skapar nya reseanledningar och är själva grunden till att näringen växer.” Säger Erika Mattsson, VD Swedish Lapland Visitors Board.
Möjliggör en levande landsbygd
Under 2018 spenderade en besökare i snitt 1800 SEK per dag på olika inköp på destinationen, vilket är en ökning på 39 % över de tre senaste åren. Under samma period har antalet gästnätter ökat med 10 %.
”Destinationens besökare efterlämnar allt mer pengar per besök, vilket är glädjande för oss. Genom att aktivt och strategiskt satsa på att öka intäkten per gäst bygger vi upp hållbara värden som finns kvar även i morgon. Det är också därför som vi har som mål att fördubbla omsättningen, och inte gästvolymen, fram till år 2020.” Säger Maria Sirviö omvärldsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.
Förutom att intäkterna från besöksnäringen stannar på orten, möjliggör besöksnäringen en levande landsbygd och högre servicegrad för lokalbefolkningen.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Ted Logart
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-