-
Omsättningen i Sveriges stadskärnor pekar uppåt
Det ser bra ut för omsättningen i Sveriges stadskärnor. Både service och handel ökar liksom antalet arbetstillfällen. Särskilt gynnsam har utvecklingen varit i små och medelstora städer, och det är fler orter som visar på en positiv utveckling än en negativ. Det framgår av rapporten Cityklimatet som analysföretaget WSP gjort på uppdrag av Fastighetsägarna för perioden 2016–2017.
Falköping, Sundsvall, Värnamo, Simrishamn och Borlänge är topp 5 i listan på de 10 stadskärnorna med starkast omsättningsutveckling 2016/2017. Därefter kommer Eslöv, Gislaved, Piteå, Kalmar och Södertälje.
Vi konsumerar mer mat utanför hemmet
I takt med att svenskar handlar mer och efterfrågar fler servicetjänster öppnar alltfler butiker, caféer och restauranger och annan serviceverksamhet i stadskärnorna runt om i landet. Det är framförallt inom café och restaurangnäringen som tillväxten har skett. Omkring 70 procent av de senaste fem årens tillväxt i stadskärnorna kommer från dagligvaruhandeln samt caféer och restauranger. Vi konsumerar helt enkelt mer mat utanför det egna hemmet än förr i tiden. Denna utveckling har också lett till att det mellan 2012 och 2017 skapats ca 1400 nya arbetstillfällen.
”Det är en långsam strukturomvandling av stadskärnan som vi bevittnar. Människor går ner på stan för att ta en fika, umgås, prova tröjan och se färgvalen på soffan som man har hittat på nätet. Nu är vi mer ute efter inspiration och upplevelser när vi går på stan, än att uträtta ett specifikt ärende.” Säger Anna Wiking, näringspolitisk chef, Fastighetsägarna Syd.
E-handeln växer i Sveriges stadskärnor
Däremot går det sämre för sällanköpsvaruhandeln i stadskärnan, vars tillväxt i allt högre grad finns inom e-handeln. E-handeln växer med 15–16 procent per år och 66 procent av svenskarna handlar på nätet varje månad. Främst handlar man sällanköpsvaror som elektronik, kläder, skor och böcker, men tillväxten är störst inom leksaker, möbler och byggvaror. Även dagligvaruhandeln på nätet har under de senaste åren vuxit starkt. Trenden pekar också mot att gränsen mellan e-handeln och den fysiska butiken alltmer suddas ut, och olika försäljningskanaler stödjer varandra.
”Vi har sedan många år tillbaka sett en utveckling där sällanköpshandeln är under press, medan dagligvaruhandeln, restaurang, hotell och övrig service tar marknadsandelar. Caféer och restauranger blir både fler och omsätter mer än tidigare. Detta är en utveckling som bidrar till att urbanisera och förtäta våra stadskärnor samtidigt som staden som mötesplats förstärks.” Säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef WSP Advisory.
Fastighetsägare har en tydlig roll
En levande och attraktiv stadskärna med folkliv, service, handel och arbetstillfällen signalerar tillväxt och en gynnsam fastighetsmarknad. Här har fastighetsägare en tydlig roll att ta för att driva utvecklingen åt rätt håll.
”En fastighetsägare som verkar för att stärka stadskärnan som upplevelsebaserad mötesplats där bekvämlighet och njutning ges ett stort utrymme ser också till att öka värdet på sin fastighet. Till exempel kan det innebära att utveckla stråken i stadskärnan och att tillhandahålla flexibla lokaler för pop-up butiker.” Säger Anna Wiking.
- Text: Fastighetsägarna
- Foto: Unsplash/Fastighetsägarna
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-