-
Omsättningen i Sveriges stadskärnor pekar uppåt
Det ser bra ut för omsättningen i Sveriges stadskärnor. Både service och handel ökar liksom antalet arbetstillfällen. Särskilt gynnsam har utvecklingen varit i små och medelstora städer, och det är fler orter som visar på en positiv utveckling än en negativ. Det framgår av rapporten Cityklimatet som analysföretaget WSP gjort på uppdrag av Fastighetsägarna för perioden 2016–2017.
Falköping, Sundsvall, Värnamo, Simrishamn och Borlänge är topp 5 i listan på de 10 stadskärnorna med starkast omsättningsutveckling 2016/2017. Därefter kommer Eslöv, Gislaved, Piteå, Kalmar och Södertälje.
Vi konsumerar mer mat utanför hemmet
I takt med att svenskar handlar mer och efterfrågar fler servicetjänster öppnar alltfler butiker, caféer och restauranger och annan serviceverksamhet i stadskärnorna runt om i landet. Det är framförallt inom café och restaurangnäringen som tillväxten har skett. Omkring 70 procent av de senaste fem årens tillväxt i stadskärnorna kommer från dagligvaruhandeln samt caféer och restauranger. Vi konsumerar helt enkelt mer mat utanför det egna hemmet än förr i tiden. Denna utveckling har också lett till att det mellan 2012 och 2017 skapats ca 1400 nya arbetstillfällen.
”Det är en långsam strukturomvandling av stadskärnan som vi bevittnar. Människor går ner på stan för att ta en fika, umgås, prova tröjan och se färgvalen på soffan som man har hittat på nätet. Nu är vi mer ute efter inspiration och upplevelser när vi går på stan, än att uträtta ett specifikt ärende.” Säger Anna Wiking, näringspolitisk chef, Fastighetsägarna Syd.
E-handeln växer i Sveriges stadskärnor
Däremot går det sämre för sällanköpsvaruhandeln i stadskärnan, vars tillväxt i allt högre grad finns inom e-handeln. E-handeln växer med 15–16 procent per år och 66 procent av svenskarna handlar på nätet varje månad. Främst handlar man sällanköpsvaror som elektronik, kläder, skor och böcker, men tillväxten är störst inom leksaker, möbler och byggvaror. Även dagligvaruhandeln på nätet har under de senaste åren vuxit starkt. Trenden pekar också mot att gränsen mellan e-handeln och den fysiska butiken alltmer suddas ut, och olika försäljningskanaler stödjer varandra.
”Vi har sedan många år tillbaka sett en utveckling där sällanköpshandeln är under press, medan dagligvaruhandeln, restaurang, hotell och övrig service tar marknadsandelar. Caféer och restauranger blir både fler och omsätter mer än tidigare. Detta är en utveckling som bidrar till att urbanisera och förtäta våra stadskärnor samtidigt som staden som mötesplats förstärks.” Säger Fredrik Bergström, affärsområdeschef WSP Advisory.
Fastighetsägare har en tydlig roll
En levande och attraktiv stadskärna med folkliv, service, handel och arbetstillfällen signalerar tillväxt och en gynnsam fastighetsmarknad. Här har fastighetsägare en tydlig roll att ta för att driva utvecklingen åt rätt håll.
”En fastighetsägare som verkar för att stärka stadskärnan som upplevelsebaserad mötesplats där bekvämlighet och njutning ges ett stort utrymme ser också till att öka värdet på sin fastighet. Till exempel kan det innebära att utveckla stråken i stadskärnan och att tillhandahålla flexibla lokaler för pop-up butiker.” Säger Anna Wiking.
- Text: Fastighetsägarna
- Foto: Unsplash/Fastighetsägarna
-
Modernisering av hotellets teknik – framtiden för gästfrihet
Med system som Atomize och Mews skapar man förutsättningar för både lönsamhet och bra gästupplevelser
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2024
Mest i kategorierna Destination, Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Scandic Hotels Group betalar tillbaka skatteskuld i förtid
Scandic Hotels Group har under oktober 2024 förtidsbetalat sin utestående skatteskuld om 631 MSEK till Skatteverket.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Stöten i Sälen & Ramundberget
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong. Här ser ni vad Stöten i Sälen och Ramundberget kommer erbjuda.
-
Satsning på naturturism i Jönköping ger resultat
Jönköping arbetar för att skapa förutsättningar för naturturism. Lokala företagare knyter kontakter och paketerar gemensamma upplevelser.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på preliminär data. Oktober blev en stabil höstmånad.
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail, en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den skapar möjligheter för lokal utveckling och turism.
-
Eldsjälar prisades under Värmlands Besöksnäringsdagar
Under Värmlands Besöksnäringsdagar i Sunne den 7-8 november hyllades flera pristagare inom den värmländska besöksnäringen.
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten.
-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Helsingborg och Film i Skåne ingår i ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Nöjesparken kan avslöja att det kommer en ny attraktion till Gröna Lund 2025. I april får besökare uppleva tyngdl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang o...
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen och besöksnäringen har de senaste 25 åren varit en av Sveriges snabbast växande näringar. De bygger defi...
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail – en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den ska fö...
-
-
Gästbloggare
-