-
Omställningsprojektet ”LOV” ska stärka den värmländska besöksnäringen
Den senaste tiden har inneburit en tuff tid och omställning för många av företagen inom besöksnäring, handel och småskalig livsmedelsproduktion. Visit Värmland satsar därför på att hjälpa företagen med ett nytt projekt.
Livskraftig omställning i Värmlands besöksnäring
Omställningsprojektet ”LOV” där Visit Värmland är projektägare tillsammans med samverkansparten Nifa, riktar sig till små och medelstora företag inom besöksnäring och handel samt aktörer genom hela livsmedelskedjan.
Projektet ska bidra till att snabba på omställningen hos företagen genom olika aktiviteter och affärsutveckling. På så sätt ska konkurrenskraft och attraktivitet höjas hos besöksnäringen. Dessutom hjälper projektet företag att anpassa sig till marknadens nya förutsättningar under och efter pandemin.
”Många av företagen har ett behov av stöttning och kunskap för kunna fortsätta att växa och locka både invånare och tillfälliga besökare. Företagen behöver kunna möta marknadens nya förutsättningar för att vara konkurrenskraftiga. Det kan handla om att hitta nya målgrupper med andra behov än de man är van att leverera till. Önskemål, kvalitetskrav, resvanor och konsumtionsmönster som följer, under och efter coronapandemin, kommer att se annorlunda ut än tidigare.” Säger Jennie Jonsson, projektledare på Visit Värmland.
Stort fokus på omvärldsbevakning
Projektet LOV kommer att starta upp med aktiviteter redan i september. Inledningsvis är det stort fokus på omvärldsbevakning och plats- och affärsutveckling. Detta för att se över och få mer kunskap om målgruppernas nya konsumtionsmönster och resebeteende. Men även vilka trender som kan uppstå efter coronakrisen.
”Vi behöver lära oss mer om både befintliga och nya målgrupper, deras behov, önskemål och krav för att kunna attrahera och tillgodose dem i framtiden. Platsutvecklingsmålet för både stadsutveckling och landsbygd inleds med en kartläggning tillsammans med alla kommuner som ingår i projektet. För att hitta behov, möjliga åtgärder och skapa attraktiva miljöer för medborgare, företag och besökare. Vi ska försöka backa upp med vad vi kan kring information och utbildningar; helt enkelt det näringen behöver här och nu.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Viktigt att öka den digitala mognaden
Projektet ska utgöra ett stöd i affärsutvecklingsprocessen, hitta nya säljkanaler, nya sätt att nå målgruppen och stärka företagen inom marknadsföring och digital affärsutveckling.
”Att öka den digitala mognaden är också viktigt för företagen för att stärka sin attraktions- och konkurrenskraft. Mycket av den digitala affärsutvecklingen kommer att ske i samverkan med Compare inom Be Digital-konceptet, där vi dessutom genom deras kontaktnät har möjlighet att matcha företagen med konsulter för att kunna ta ett ytterligare steg i utvecklingen.” Säger Jennie. ”Om tre år, när projektet är slut, är förhoppningen att vi tillsammans med företagen och kommunerna har kommit stärkta genom utmaningarna och återgått till ett nytt ”normalläge”. Men med många nya idéer, produkter och insikter som fortsätter skapa hållbara affärsmöjligheter i Värmland.”
Läs mer om projektet LOV här.- Text: Visit Värmland
- Foto: Jenny Nohrén
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-