lördag 24 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • 25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
    • Made in Sweden! Ny utställning på Spritmuseum
    • Upplev farao Tutankhamon i Norrköping i sommar
    • Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Stockholm_Pride
    2018-11-03 18:58

    Öppenhet och inkludering en framgångsfaktor

    I veckan samlades destinationer, turismföretag och besöksnäringsorganisationer för första gången till LGBT+ Travel Symposium i Stockholm. Syftet var att lyfta potentialen, inspirera och utbilda besöksnäringen i att satsa aktivt på målgruppen HBTQ, i engelskspråkiga sammanhang är förkortningen LGBT, LGBTQ eller LGBT+.

    Stockholm ett föredöme

    Flera av de utländska talarna lyfte fram Stockholm som ett föredöme i hur man har satsat på målgruppen och jobbat på ett inkluderande sätt i flera år. Detta bekräftades också av Caroline Strand, tf VD för Visit Stockholm, som berättade om hur man jobbat aktivt för att uppfattas som ”The open city” och att tilltala ”the open minded traveller”. Det konstaterades dock att Stockholm hade halkat ned flera placeringar från sin top-5-position som HBTQ-destination de senaste åren men det beror främst på att många andra destinationer blivit bättre och konkurrensen hårdnar.

    Öppenhet och inkludering en framgångsfaktor

    Symposiet arrangerades av Stockholm LGBT – stadens regnbågsfamilj. Ett partnernätverk bestående av hotell, restauranger, attraktioner med fler partners som är dedikerade att upprätthålla Stockholms rykte som en av de mest öppna och välkomnande städer i världen. Marknaderna man huvudsakligen fokuserar på är USA, Canada och Storbritannien. För att visa hur stor effekt det kan ha på besökarsiffrorna pekade man på statistik som att 56% av de heterosexuella resenärerna är mer benägna att välja en destination som är HBTQ-vänlig. Man visade också siffror från en förstudie Visit Sweden tagit fram som visade att HBTQ-turismen bidrar med 17,6 miljarder till Sveriges BNP. Potentialen är dock hela 114 miljarder, bland annat eftersom 73% av HBTQ-resenärerna ännu inte har besökt Sverige och många gärna vill göra det.

    Tydlig koppling mellan BNP-tillväxt och HBTQ-inkludering

    Från vilka länder kommer då HBTQ-besökarna huvudsakligen? Främst är det från USA, Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Canada. Marknader som växer är Asien och Sydamerika men de är relativt ”omogna”.  Om man tittar på vad dessa besökare är intresserade av och värdesätter när de väljer destination är det vacker destination, historia, Pride-festivaler, konst-arkitektur-design samt gastronomi som kommer högst på listorna i undersökningen.

    När en av de utländska talarna, Clark Massad från IGLTA, äntrade scenen lyfte han bland annat fram att undersökningar visat att det finns en tydlig positiv koppling mellan BNP-tillväxt och HBTQ-inkludering. Han visade också på några viktiga trender:

    • När alltfler länder tillåter samkönade äktenskap blir det fler bröllop, fler bröllopsresor och fler tillfällen att fira vilket naturligtvis gynnar besöksnäringen.
    • Antalet event som berör och tilltalar gruppen, exempelvis Pride, ökar vilket leder till ökar resande.
    • Den yngre generationen har en högre acceptans och större öppenhet.
    • Övergång från att tala om ”HBTQ-turism” till ”inkluderande turism” vidgar målgruppen.
    • Eftersom HBTQ-personer fortfarande är utsatta för diskriminering i samhället kommer det fortfarande att finnas en stor efterfrågan på en säker och välkomnande miljö.

    Han gav också några strategiska rekommendationer:

    • Lägg en bra grund innan ni går ut med marknadsaktiviteter genom att utbilda personal och bygga kunskap om HBTQ-inkludering på destinationen.
    • Bygg upp samarbeten med turismföretag på destinationen för att skapa paketerade produkter för målgruppen.
    • Glöm inte att det här marknadssegmentet även består av fler nischgrupper som man kan vända sig specifikt till.

    Stor potential i att satsa på målgruppen

    Peter Jordan från Gen C traveller som var nästa talare har bland annat tagit fram flera rapporter fokuserade på just HBTQ-turism åt bland annat UNWTO och European Travel Commission. Han lyfte också fram vikten av att man skapar en säker och välkomnande miljö och att man kommunicerar det med förståelse och respekt. Det också viktigt att man visar vad staden/destinationen representerar och dess värderingar. Dat blir allt viktigare samtidigt som ikoniska byggnader och ”vykortsbilder” minskar i värde. Hans trendspaningar när det gäller vad som driver efterfrågan hos HBTQ-konsumenterna löd såhär:

    • Ökningen leds av de framväxande ”outboundmarknaderna” (som Asien och Sydamerika)
    • Internet driver utvecklingen även i offline-världen
    • Antalet ”gay spaces” minskar.
    • ”Gay travel” kommer att bli mer inkluderande (vilket ökar potentialen som gruppen utgör)

    Han avslutade med rådet att fundera på vad HBTQ-turism kan göra för din stad eller destination.

    Det är väl också vad man tog med sig från konferensen. Nämligen att detta är en marknad och målgrupp väl värd att titta på och fokusera på. Kanske har man en attraktion eller ett hotell eller en besöksanledning som tilltalar, eller kan paketeras så att den tilltalar, den här specifika gruppen eller en del av den. Har man några andra förutsättningar som gör att det är lättare att få genomslag och utdelning på sin marknadsföring om man har ett HBTQ-fokus eller är mer inkluderande?

    Gruppen ”Allies” också intressant

    Om man vill hålla ett öga på vad som händer på området kan man titta på vad TTG LGBT i Storbritannien rapporterar om. Sophie Griffiths därifrån berättade om hur de hade skapats av vår kollega TTG, Travel Trade Gazette, och nu arrangerar olika nätverksevent och även har startat Travel Pride. Hon påminde också om potentialen i gruppen hon kallade ”allies”, det vill säga de turister som inte tillhör gruppen HBTQ, men som ”hänger på”. Det kan vara anhöriga som följer med på en resa med anledning av ett jubileum eller straighta kompisar till HBTQ-resenären, exempelvis.

     

    Öppenhet och inkludering en framgångsfaktor

    Om ni vill få mer information, tips och råd om detta kan ni vända er till:

    Stockholm LGBT, Christina Guggenberger, [email protected]  wwwstockholmlgbt.com

    Visit Stockholm

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Yanan Li/mediabank.visitstockholm.com (något beskuren)
    Tweet
  • Ett svar till “Öppenhet och inkludering en framgångsfaktor”

    1. Fredrik Fredriksson skriver:
      2018-11-04 kl. 20:52

      Har haft regnbågsflaggan hissad på min anläggning sedan 2013 och har ökat beläggningen markant sedan dess. Delar inte mina gäster min uppfattning om allas lika värde, är dom ej välkomna som gäster hos mej! / Fredrik Fredriksson VD Wikegårds

  • I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika och områden av UNESCO. Det firas under hela 2025 på Öland.
    2025-05-24 19:18

    25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår

    I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett världsarv. Det firas med konserter, kalas och en ny vandringsled.

  • Nu öppnar utställningen Made in Sweden! på Spritmuseum. Bilden är Thora vingård.
    2025-05-23 19:15

    Made in Sweden! Ny utställning på Spritmuseum

    Nu öppnar utställningen Made in Sweden! på Spritmuseum. För att lyfta fram människorna som sätter Sverige på dryckeskartan.

  • Tutankhamon – The Immersive Exhibition är en spektakulär upplevelse där historia möter modern teknik. Den är i Norrköping i sommar.
    2025-05-21 22:12

    Upplev farao Tutankhamon i Norrköping i sommar

    Till sommaren kan besökare i Norrköping uppleva Tutankhamon – The Immersive Exhibition. En utställning där historia möter modern teknik.

  • Falbygdens museum är en av verksamheterna som deltar i Familjeresan i Skaraborg 2025.
    2025-05-21 16:19

    Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar

    För fjärde året genomförs Familjeresan i Skaraborg. Ett marknadssamarbete mellan verksamheter inom besöksnäringen.

  • Fredrik Kämpfe, Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan tåg och flyget
    2025-05-21 09:27

    Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?

    Fredrik Kämpfe Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan transportslagen

  • Den 1 juni 2025 blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. En efterlängtad möjlighet för småskaliga producenter. Bilden är en vingård.
    2025-05-20 16:05

    Helsingborg välkomnar gårdsförsäljning – redo att stötta näringen

    Den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. Helsingborg vill göra det enkelt att komma igång för de lokala producenterna.

  • På onsdag invigs Stockholm hockeyfest i Kungsträdgården, med Pippi Långstrump firande.
    2025-05-20 15:37

    Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten

    Hockeyfesten i Kungsträdgården invigs med att fira att Pippi Långstrump fyller 80 år. Stockholm står värd med aktiviteter.

  • Umeå Rix FM sommar
    2025-05-19 05:02

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25

    Mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering, Flyg och Evenemang.

  • Säfsen Resort är en högklassig skidanläggning med bekvämt boende som sommartid erbjuder mängder med aktiviteter.
    2025-05-17 17:25

    Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten

    Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.

  • Under Ishockey-VM ordnar Stockholms stad en gratis familjefest i Kungsträdgården.
    2025-05-17 14:03

    Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM

    I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-17 17:25

      Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten

      Säfsen, en av Dalarnas ledande destinationer för friluftsaktiviteter, tar ett stort kliv framåt med en nysatsning...

    • 2025-05-17 14:03

      Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM

      I samband med slutspelet i Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny hockeyfestzon i Kungsträdgården. Hockeyfestzonen ...

    • 2025-05-19 05:02

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inklude...

    • 2025-05-15 18:01

      Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025

      Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet