-
Över hundra matkreatörer deltar i Smaka på Värmland 2021
Helgen 25 – 26 september är det återigen dags för Smaka på Värmland 2021. Drygt 100 företagare inom mat- och dryckesbranschen i Värmland är nu anmälda till evenemanget och öppnar upp sina verksamheter där besökare får ta del av deras mathantverk.
– Producenter inom mat- och dryckesbranschen har kunnat anmäla sig till smakresan och vi har nu fått in 106 anmälningar vilket såklart är jättekul. Det finns många kreativa och duktiga matproducenter i Värmland som nu får möjligheten att visa upp sina verksamheter och sitt mathantverk för nya målgrupper och besökare eller återkommande gäster under två dagar. Smaka på Värmland är ett jättetrevligt evenemang som erbjuder något för alla smaker och det är också väldigt roligt att få anordna smakresan tillsammans med alla duktiga aktörer och alla våra samarbetspartners i projektet, säger Pernilla Samuelsson, projektledare på Nifa.
Värmland ska vara en stark mat- och dryckesdestination
Smaka på Värmland arrangeras av Nifa, Visit Värmland och Visit Kristinehamn som tillsammans arbetar för att hela Värmland ska vara en stark mat- och dryckesdestination. Matfestivalen som arrangeras för 11:e året i rad har kommit att bli ett av Sveriges mest populära matevenemang. Precis som förra året visar matproducenterna upp sig på sin hemmaplan vilket innebär att besökarna får ta sig runt på egen hand. Något som var ett uppskattat inslag men som också gör att stora folksamlingar undviks.
– Det är viktigt att Värmland utvecklas som mat- och dryckesdestination för att Värmland ska kunna växa inom måltidsturismen och kunna erbjuda en attraktiv upplevelse för både boende i hela Värmland och besökare, säger John Zafaradl, projektledare på Visit Värmland.
Smakresan är ett attraktivt sätt för lokala producenter, gårdsbutiker, restauranger och andra verksamheter inom kategorin att visa upp och sälja sina mathanverk och livsmedelsprodukter. Samtidigt får du som besökare smaka på kulinariska och kreativa mathantverk runt om i Värmland. Dessutom kommer det vara möjligt att planera sin smakresa genom Värmland via en tryckt och digital karta där alla olika producenter finns utmärkta över hela Värmland.
– Just nu sammanställer vi all information så att besökarna ska kunna planera sin smakresa runt om i Värmland. Att kunna handla direkt från producenten ger besökarna en möjlighet att möta personerna bakom maten och ta del av lokalproducerad mat, säger Linnéa Palmqvist, projektledare på Visit Kristinehamn.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Smaka på Värmland
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-