-
Placebrander växer – Välkommen Sofie och Madeleine
Placebrander växer och har nu rekryterat två duktiga platsstrateger och projektledare. Sofie Gunnarsson och Madeleine Norum.
Företaget är nu ett team om sex medarbetare som jobbar remote från olika platser i Sverige med att sprida inspiration och kunskap om platsvarumärke, platsmarknadsföring och platsutveckling via utbildningar och konsulttjänster.
Sofie Gunnarsson – Gillar att hålla I trådar
Sofie Gunnarsson är en flitig projektledare och platsutvecklare baserad i Oskarshamn. Hennes hjärta klappar extra hårt för att göra lokal nytta.
År 2005 startade Sofie företag och arbetade med kommuner och utbildningsorganisationer som uppdragsgivare. En av dem var bland annat den internationella organisationen Union of the Baltic Cities. Hon har även arbetat med platsutveckling för Attraktiva Oskarshamn.
Just nu arbetar Sofie med intervjuer med kommunala representanter och näringslivsrepresentanter. Samt med research inför kommande projekt. Hon trivs bra i Placebranderkontexten.
“Att få känna glädjen hos människor när platsutvecklingen sätter igång positiva spiraler och känslan av att platserna vi arbetar med har nytta av strategierna vi plockar fram. Jag blir så nöjd då, ojojoj, vad jag tycker det är gött! Det gör mig glad ända in i själen.” Berättar Sofie Gunnarsson.
Tre tips från Sofie till dig som vill arbeta med att utveckla en plats:
♦ Människorna på platsen är oerhört viktiga.
Lär känna människorna med extra stort hjärta för platsen. Du får en viktig nyckel när du hittar vad det är de älskar och vad som gör dem till så goda ambassadörer.♦ Satsa på researchen som gör att du lär känna din plats på djupet.
Ta reda på både vad andra säger om platsen och vad det är ni som arbetar med den vill säga. Ta reda på allt du kan.♦ Var lite modig, våga snubbla lite!
Kommuner ser ofta ganska lika ut och har ganska lika tillväxtstrategier. Våga testa, snubbla och vara lite modig. Det gör att ni lär er mer.Madeleine Norum – Tror på att kommunicera på ett enkelt sätt
Madeleine Norum har sin bas i Karlstad och har en bakgrund som VD, turistchef och projektledare. Hon är en mycket duktig processledare och brinner för platsutveckling.
Madeleine har arbetat som process- och projektledare i 20 år. Hon har en bred erfarenhet med såväl uppdrag att utveckla Stockholms skärgård till marknadsföringsuppdrag för att få folk att flytta till Värmland samt en rad analys- och utredningsuppdrag.
“Jag tycker det är spännande med processer där många människor är med och bidrar till något gemensamt. Att många personer är med och tar ägandeskapet i en process och att se det ta fart ger mig drivkraft.” Säger Madeleine Norum.
Just nu arbetar även Madeleine i uppdrag inom eget företag. Bland annat med att utveckla en cykelled runt Vänern. Hon berättar att arbetet är en rolig process som involverar 13 kommuner, flera turistorganisationer, Trafikverket och många tjänstepersoner och politiker.
Madeleines tre tips till dig som arbetar med platsutveckling:
♦ Lokal förankring är superviktig.
♦ Satsa på aktivt ägandeskap.
♦ Få med dig Politiken.
- Text: Placebrander & Isa Mörk
- Foto: Placebrander
-
Har du någonsin hört om en VM-medaljör utan mål? Eller en sjörövare utan skattkarta? Inte? Tänkte väl det!
Turismnytts bloggare Marcus Ståhl tipsar om hur man kommer igång med digitala mål
-
Göteborg blir ny destination för ÖTILLÖ Swimrun World Series
Lördagen den 7 augusti 2021 blir Göteborgs skärgård arena för ÖTILLÖ. Ursprunget till sporten Swimrun.
-
EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44
EkmanBuss 44 är skräddarsydd och tillverkad av Volvo efter Johan Ekmans önskemål. En ergonomisk design med High-Tech lösningar.
-
Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap
AirGotland och Air Leap krokade arm för Gotlands bästa. Nu meddelar flygbolagen att de går ihop i Air Leap Scandinavia AB.
-
Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland
Best Western Solhem Hotel och Best Western Strand Hotel Visby har tecknat avtal för Zaplox kontaktfria kiosklösning.
-
Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen
Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern
-
SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön
SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.
-
Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft
Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.
-
Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn
Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.
-
Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats
Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur
En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021
Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...
-
Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby
I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...
-
Över 2 miljoner besökare i Skärgårdsstiftelsen områden 2020
Genom ett unikt pilotprojekt har Skärgårdsstiftelsen nu fått fram siffror med hjälp av Telias mobila data över hu...
-
-
Gästbloggare
-
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.