-
Projekt ska belysa unika besöksmål på Gotland
Ett nytt projekt på Gotland ska belysa besöksmål och upplevelser på ön som inte annars får så stor uppmärksamhet skriver HelaGotland.se. ”100 gröna och blå upplevelser” heter projektet och syftar bland annat till att knyta samman arrangörer och operatörer som paketerar och säljer upplevelser med företag som bedriver grön eller blå näringsverksamhet. Det vill säga hållbara näringar inom djur, natur, lantbruk samt inom maritima områden.
”Vi ska utveckla besöksnäringen på Gotland. Vi har massor av bra besöksmål men det behövs fler och framförallt ska man kunna ta del av den gotländska kulturen och verkligen se vad Gotland faktiskt är.” Säger Riina Noodapera, en av initiativtagarna bakom projektet.
Svårt att hitta guldkorn
Projektet kommer att pågå fram till 2020 och startar i höst. Under vintern och våren kommer det genomföras sex olika inspirationsmöten med workshops enligt HelaGotland.se. Under sommaren gjordes det en inventering av upplevelser och besöksmål. Det framgick verkligen hur svårt det är att hitta guldkorn för besökare utanför de populäraste valen.
”Den visade att det idag är för svårt att hitta upplevelser på Gotland som inte är de vanliga topp tio alternativen. Vi vill få besökare att komma ut på gårdar, besöka ett visst område, se på en viss typ av fisk vid en å, under ordnade former som annars kan vara svårt att hitta.” Säger Riina Noodapera till HelaGotland.se.
Riina ser flera möjligheter att knyta an till andra projekt inom liknande områden för att hitta samverkan mellan företag. Det är trots allt en process som aldrig egentligen tar slut. Alla som är verksamma inom besöksnäringen arbetar med att ta fram nya produkter och upplevelser hela tiden. Med tiden har även hållbarhetsperspektivet fått en allt större närvaro, vilket bäddar positivt för framtida samarbeten och projekt.
- Text: HelaGotland.se & Isa Mörk
- Foto: Sveds Signe Söderlund/Tommy Söderlund/Montage/HelaGotland.se
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
-
Gästbloggare
-