-
Projekt sprider kunskapsfilm om platsutveckling i Bergslagen
Nu kan alla se Bruk 2.0 egna kunskapsfilm om hållbar produktutveckling. Det är ett samarbetsprojekt i Bergslagen (med bland annat Frövifors Pappersbruksmuseum och Uskenbygden som ”pilotplatser”) om hur platsutveckling ska bidra till ökad hållbarhet.
Ska bidra till ökad hållbarhet
Bruk 2.0 är ett utvecklingsprojekt som pågår 2018–2021 och som arbetar med en platsutveckling som ska bidra till ökad hållbarhet – miljömässig, ekonomisk och social. Projektet ska utveckla natur- och kulturmiljöer till besöksmål vid ett antal utvalda industrihistoriska platser i tre av Bergslagens län – däribland Frövifors Pappersbruksmuseum och Uskenbygden.
Målet är att skapa en platsutveckling som gör att fler upptäcker och hittar till dessa unika miljöer. Det gör projektet genom att bygga hållbara koncept och skapa affärsmöjligheter i samverkan med regionala och lokala aktörer och entreprenörer.
Länsstyrelserna och Region Dalarna är finansiärer och projektägare är Intresseföreningen Bergslaget.
Kunskapsseminarium
Projektet har nu hållit ett kunskapsseminarium som på grund av Corona-pandemin spelats in som film och publiceras på Youtube. Därmed är den tillgänglig för alla intresserade.
”Ta del av vårt gränsöverskridande samarbete mellan Dalarna, Västmanland och Örebro län och lyssna på våra inspirerande föredragshållare kring olika sätt att utveckla en plats med hjälp av produktutveckling. Föreläsare är Kniva Trädgård, Carl Larsson-gården, Klosters Herrgård, Tillväxtverket och Visit Dalarna och moderator är Ulrika Nisser från Visit Dalarna.” Skriver Bruk 2.0.
Platser som ingår i projektet
ÖREBRO: Frövifors Pappersbruksmuseum, Uskenbygden och Björskogsnäs.
Projektet ska tillgängliggöra platsernas berättelser kring Bergslagens råvaror och industrilandskapet för fler besökare genom att utveckla hållbara och klimatsmarta koncept. Utifrån koncepten och i samarbete med lokala och regionala entreprenörer ska projektet medverka till att utveckla nya produkter och paket som marknadsförs och säljs via Destination Bergslagen.
DALARNA: Silverringen, Husbyringen och Bergsmanslandskapet i Falu Världsarv
Projektet ska utveckla en ny samverkansform mellan Länsstyrelsen Dalarna och Visit Dalarna kring hållbar destinationsutveckling där man ”korsbefruktar” kultur och outdoor för att kunna erbjuda ett nytt koncept gentemot besökarna. Projektet ska även stödja entreprenörer på och omkring platserna att utveckla säljbara produkter utifrån det nyframtagna konceptet, som kan marknadsföras och säljas via Visit Dalarna.
VÄSTMANLAND: Strömsholms Kanal
Projektet ska bidra till att utveckla ett vattennära och hållbart boende längs Strömsholms kanal. Genom att återbruka slussvaktarbostäder till ett samtida unikt boende. Projektet kommer erbjuda ett hållbart boendekoncept och en affärsmodell kopplat till uthyrning. Utifrån koncept och affärsmodell planeras en successiv renovering av byggnaderna. Till boendet kopplas aktiviteter och upplevelser längs kanalen – på cykel, till fots, med kanot eller båt.
- Text: LindeKultur
- Foto: Intresseföreningen Bergslaget
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
-
Gästbloggare
-