-
Rapport från Åre Kapitalmarknadsdagar
Så var det dags igen att skapa affärer och knyta nya kontakter under Åre Kapitalmarknadsdagar. Många passade också på att åka ett par åk i skidbackarna.
På plats var entreprenörer, företagsledare, investerare, finansiärer, politiker med flera. Det fanns också representanter för Skistar, en av evenemangets partners, som hade till uppgift att skapa ett större intresse för alpin skidåkning.
En av VIP-gästerna i år var Julie Hanna, President Obamas ambassadör för Globalt Entreprenörskap. Julie brinner för att lyfta entreprenörskap, möjliggöra för affärer och inspirera till nya kontakter.
För att få ta del av internationell erfarenhet och expertis i ämnet hade Jämtland Härjedalen Turism bjudit in Anna Pollock från Conscious Travel som talare. Pollock medverkade också under ett ”runda bordssamtal” på temat conscious travel.
Anna Pollock har i många år arbetat som en av de främsta förändringsledarna inom besöksnäring i sin strävan för ”conscious travel”, vilket också är namnet på hennes verksamhet. Hon har bland annat grundat ”Tourism changemakers Forum”, vunnit priset ”the Visionary of the year award” i Canada, utvecklat den första digitala turismstrategin för Skottland och förutsåg redan för över 10 år sedan starten av Airbnb. Hon har också samverkat med Adventure Travel Trade Association (ATTA) där JHT är aktiva sedan 2013 samt World Indigenous Travel Association (WINTA), där bland annat företrädare för Sapmi deltagit.
Under konferensen avgjorde publiken vem/vilka som skulle vinna pris som Sveriges bästa start-ups.
Lars-Börje Eriksson och företaget Destintell AB fick ta emot pris under Sveriges Innovationsriksdag som hölls under kapitalmarknadsdagarna.
Under Åre Kapitalmarknadsdagar samlades också ledande företrädare från flyg- och skogsbransch för att diskutera vägen fram mot storskalig produktion i Sverige. Paneldiskussionen samlade Karl Wistrand, VD Swedavia, Maria Fiskerud, VD Fly Green Fund, Anders Ehrling, VD BRA samt Gunnar Olofsson, styrelseordförande Svebio.
Skistar var huvudpartner av Åre kapitalmarknadsdagar- och har varit det sedan starten 2010. Evenemanget är mycket viktigt för bolaget. På plats var en stolt Mats Årjes, VD Skistar och berättade om att bolaget gjort sitt bästa halvårsresultat någonsin. Detta tack vare satsningar på barnkonceptet Valles vinterveckor, affärskonceptet Skistar Business och ”ett bra sportlov”. Under Åre kapitalmarknadsdagar erbjuder Skistar deltagarna ett Skipass för två dagar (ingår i deltagaravgiften).
”- Vi vill skapa ett större intresse för alpin skidåkning, och att det blir en ännu mer naturlig del av Åre Kapitalmarknadsdagar och Åre Business Forum”, säger Mats Årjes.
Anna Kinberg Batra (M) avslutade konferensen.
Källa: Åre Kapitalmarknadsdagar
- Text: Maria Lindqvist
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
-
Gästbloggare
-