-
Regeringen vill stänga Bromma – Vad betyder det för besöksnäringen?
I veckan kallade infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljö- och klimatminister Per Bolund till en presskonferens där man, något överraskande, meddelade att regeringen vill avveckla Bromma flygplats och istället säkra nödvändig kapacitet på Arlanda. Argumenten för detta är dels att man vill frigöra attraktiv mark för att bygga bland annat bostäder och dels att det ändå flygs så lite på Bromma flygplats nu. Man tror heller inte att inrikesflyget kommer att nå upp till tidigare nivåer och anser det då inte försvarbart med två flygplatser i Stockholmsområdet. Regeringen skall tillsätta en utredare som redan efter sommaren skall visa hur en avveckling skall kunna gå till och hur nödvändig kapacitet på Arlanda skall säkras.
Frågan är bara hur det skall fungera att flytta och bedriva all den trafik som idag håller till på Bromma till Arlanda. Swedavia som i sin utredning har förordat en nedläggning av Bromma borde ha koll på det tycker man, men det finns några aspekter att ta upp innan vi går in på besöksnäringen.
Större delen av den reguljära inrikestrafiken har sin peak på morgonen och tidig kväll. Det innebär samma tider som större delen av trafiken på Arlanda har sin peak. Innan pandemin började man redan nå kapacitetstaket i peak. Nu vet vi alla att det tar några år innan vi når till den nivån men det är en ganska ansenlig mängd trafik som tillkommer. Utöver det finns det flera olika typer av flygverksamhet, såsom affärsflyg, taxiflyg, ambulansflyg och flygskolor som har sin verksamhet på Bromma. För dem finns inte utrymme eller förutsättningar på Arlanda.
Den viktigaste aspekten dock som man inte verkar ta i beaktande är framtidens flyg. Det som verkligen borde tilltala Per Bolund. Det är här redan om fyra-fem år och skrivs elflyg (och i förlängningen andra drivmedel som bränsleceller och vätgas). Det kommer att vara ännu mer klimatsmart än tåg och framför allt mer flexibelt (man kommer att kunna flyga helt fossilfritt till destinationer dit tågspår inte går och aldrig kommer att byggas). Detta kommer att rita om transportkartan helt. Det kommer att innebära billiga, tysta, flexibla transporter till, från (och även mellan) många fler orter än dagens flyg. Då behövs en central flygplats i Sveriges huvudstad som man snabbt och enkelt kan ta sig till med kollektiva färdmedel, inte bara från city. Då passar Bromma perfekt som Sveriges elflygnav. Dessutom öppnar det för det bostadsbyggande som man vill använda flygplatsen till, på stora ytor i ytterkanten av flygplatsen och inflygningsområdet eftersom elflygplanen inte kräver dagens långa banor och inte bullrar i alls samma utsträckning som dagens flyg.
Varför är då Bromma flygplats så viktig för besöksnäringen?
Jo, besöksnäring är för det första allt som ger intäkter till besöksnäringsföretag både i storstad och landsort. Alltså även affärsresenärer som bor på hotell och åker taxi, äter på restaurang och använder möteslokaler, och ja, de kommer att finnas även efter pandemin om än i något decimerad skala. De behöver transportera sig till och från Stockholm på ett smidigt sätt. I vissa fall kan det vara Arlanda men ofta är Bromma ett mycket bättre alternativ, eller det enda.
Besöksnäring är också möten, konferenser, mässor och event. Även dessa kommer tillbaka efter pandemin, för hur många exempel på virtuella mässor som är inspirerande har vi sett och hur många längtar inte efter att få träffa sina kollegor från annan ort för att få verksamheten att löpa på lite smidigare. Detta kräver också det transporter där tåg inte är ett alternativ.
Sist men inte minst har vi privatresenärerna som är alltifrån fisketuristen som skall till Norrland, någon som behöver besöka en sjuk släkting till kompisgänget som ska till Gotland eller Öland.
Mycket handlar också om landsbygdens möjligheter att fortsätta leva och attrahera kompetent personal till företagen och besökare till de verksamheter som finns där. Det har ju också visat sig att pandemin har medfört att fler vill och kan flytta från storstad till landsbygd, men det kräver bra förbindelser.
Varför vill då regeringen lägga ned Bromma flygplats?
Mycket talar för att det i huvudsak handlar om en eftergift från socialdemokraterna för att göra miljöpartiet nöjda. Kanske kopplat till stöd från miljöpartiet i helt andra frågor. Bolund såg ut att ha svårt att dölja sin glädje och nästan småskrattade när nyheten presenterades.
Det talades om att det är tomt på Bromma (och andra flygplatser) nu ”och då är det ju onödigt med två flygplatser i Stockholm”. Det tror fasiken att det är nästan tomt på flygplatserna så länge pandemin fortsätter och smittspridningen ser ut som den gör, men om några månader drar det igång igen och då kommer många behöva och vilja flyga igen. Miljö- och klimatministern pratade också om att alla skall åka tåg istället. Absolut, tåget är ett utmärkt alternativ i många fall, men redan innan pandemin kunde det vara svårt att hitta plats på tåg till vissa destinationer så tåget kan omöjligt svälja alla som vill resa mellan exempelvis Stockholm och Göteborg eller Malmö. Höghastighetstågen behöver vi inte ens nämna för om de någonsin byggs kommer de inte vara klara på många år och när de väl är det föredrar nog de flesta att flyga elflygplan istället, både billigare, snabbare och smidigare.
Man pratade också om behov av mark för att bygga bostäder i Stockholm och ja, det har funnits ett stort behov av bostadsbyggande i Stockholm i många år men nu ökar inte befolkningen längre och frågan är hur behoven ser ut om några år. Dessutom kommer flygplatsen inte behöva lika stor yta i framtiden vilket som sagt öppnar för bostadsbyggande. Man kan ju också fråga sig vilket som mest bidrar till Stockholms attraktivitet – 30.000 bostäder (med medföljande transportkaos i området) eller ett smidigt klimatsmart transportnav till resten av Sverige?
Vad säger då andra än Turismnytts redaktör om veckans besked?
”Att fatta beslut om att stänga ned en betydande del av infrastrukturen i Sverige mitt under en pandemi kan vara förödande för tillgängligheten i Sverige och för det fortsatta hållbarhetsarbetet för flyget” säger BRAs ägare Per G Braathen. BRA återupptar sin verksamhet på flera linjer under maj som Turismnytt tidigare har rapporterat om och de gör det med ett starkt hållbarhetsfokus.
Transportföretagen påpekar att utspelet inte har föregåtts av remiss eller dialog med berörda aktörer från regeringens sida och riskerar att lägga en våt filt över Stockholmsregionens tillgänglighet med flyg, såväl inrikes som utrikes.
”Efter över ett halvårs tystnad är det oväntat att regeringen nu avser att lägga ned Bromma flygplats helt utan dialog. Vi vill istället att regeringen tar ett helhetsgrepp om flyget och framförallt visar det politiska modet och för en öppen dialog med berörda parter. Bromma är hela Sveriges flygplats och används idag av ambulansflyg och många företag har sin försörjning direkt av flygplatsen. Det är viktigt att regeringens särskilda utredare verkligen arbetar för att företag och arbetstillfällen kan säkras” kommenterar Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg
För Transportföretagen är flygets framtid alldeles för viktig för att avgöras i slutna rum. Ingen förtida avveckling av Bromma bör ske utan löften om hur företagens verksamhet kan säkras.
”Jag har svårt att förstå hur regeringen resonerar. Det handlar inte om klimatet och buller eftersom det är utmaningar flygbranschen kommer att möta. Det handlar inte om ekonomi eftersom det finns privata intressenter som är villiga att ta över Bromma från Swedavia. Jag kan bara tolka beskedet som ytterligare ett tecken på att regeringen saknar en sammanhållen flygpolitik”, avslutar Fredrik Kämpfe.
En sådan privat intressent som Fredrik Kämpfe nämner är Bromma Airport Group och vi fick en kommentar från dem:
Bromma Airport Group initiativ om att ta över hela driften av Bromma står kvar och vi hoppas att vi får träffa utredaren när hen är på plats.
– Stänga ner Bromma är oreparerbart och Stockholm förlorar samhällsviktig infrastruktur och en citynära flygplats. Med det sagt så tror BAG och ACR inte att frågan är uttömd. Nu när ett besked från regeringen finns så kan ju alla som tycker annorlunda mobilisera sig för att se till att Bromma finns kvar, säger Wilhelm Wohlfahrt
Carl Bergkvist, näringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare, kommenterar:
– Vi välkomnar investeringar på Arlanda men som läget är nu saknar Arlanda kapacitet att svälja Brommas trafik. Om man på allvar avser gå vidare med det här beskedet måste kraftfulla investeringar i Arlanda ske direkt. Givet Arlandas begränsningar riskerar en situation i närtid när vi saknar kapacitet för flyget. Det vore katastrofalt för Sverige,, säger Carl Bergkvist.
– Om man stänger Bromma innan Arlanda är utbyggt blir det negativt för hela landet. När kapaciteten tryter kommer de aktörer som betalar mest att få de attraktiva start- och landningstiderna. Sannolikt innebär det att orter ute i landet får stå tillbaka och acceptera dåliga tidtabeller, säger Carl Bergkvist.
”Det finns ingen svensk flygstrategi över huvudtaget just nu, mer än att Miljöpartiet tvingar igenom det ena förslaget efter det andra som försvårar för flyget”, säger Magnus Jacobsson, trafikpolitisk talesperson för KD, till Di.
”Ett dråpslag för Gotland”, säger regionstyrelsens ordförande om stängning av Bromma till Svt – https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ett-drapslag-for-gotland-regionstyrelsens-ordforande-om-stangning-av-bromma
”Bromma kan inte avvecklas i förtid innan det finns garantier och tydliga planer för hur utvecklingen på Arlanda ska gå till, finansieras och inom vilken tidsplan”, säger Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor på Svenskt Näringsliv – https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/infrastruktur/brommautspel-kraver-langsiktiga-besked-om-flyget_1169628.html
Moderatledaren Ulf Kristersson är kritisk till att beslutet kommer innan det finns ett beslut om att bygga ut Arlanda flygplats. Dessutom anser han att det sker i fel ordning och att det borde vara riksdagen som fattar nedläggningsbeslutet.
– Allt som bygger på att lägga ned Bromma innan det finns färdigfattade beslut om att bygga ut Arlanda kommer vi att stoppa.I ett pressmeddelande säger Moderaterna i Skåne att regeringens besked att de vill stänga Bromma flygplats i Stockholm är ett hårt slag mot inrikesflyget – inte minst det från Skåne – https://www.mynewsdesk.com/se/moderaterna-i-skane/pressreleases/staengt-bromma-slag-mot-skaane-3092815
För att summera kan man säga att beskedet om regeringens intentioner att stänga Bromma flygplats så fort det bara går kom överraskande men det har också mött stort motstånd. Nu får vi se om utredaren som bara får några månader på sig har tid, förmåga och integritet att se Bromma i ett större sammanhang och tidsperspektiv och inte bara ser till de juridiska förutsättningarna och uppdragsgivarnas politiska agenda.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-