-
Region Jönköpings län satsar på utbildning och ger stöd till marknadsföring
Smålands Turism får ett extra stöd från Region Jönköpings län på två miljoner kronor. Detta för att kunna genomföra god marknadsföring inför sommaren.
Region Jönköpings län satsar även fyra miljoner kronor på utbildningsinsatser inom besöksnäringen. Det ska stödja branschen samt rusta den inför framtiden.
Extra stöd till marknadsföring
För att stödja och stimulera till ökat resande på hemmaplan i Sverige behöver varumärket Småland stärkas genom särskilda marknadsföringsinsatser. Smålands Turism får nu ett extra stöd från Region Jönköpings län på två miljoner för att kunna genomföra marknadsföring inför sommaren.
”Läget för besöksnäringen i länet är allvarligt med anledning av coronaepidemin.” säger Rune Backlund, regionråd (C) och ordförande i nämnd för arbetsmarknad, näringsliv och attraktivitet (ANA). ”Insatser för att stödja denna sektor och rädda arbetstillfällen brådskar. I sommar förväntas många svenskar semestra på hemmaplan och vi är förstås måna om att så många som möjligt får upp ögonen för vad Småland har att erbjuda. Det här är en möjlighet som vi av flera skäl inte har råd att missa.”
Utbildningsinsatser inom besöksnäringen
I Jönköpings län finns ett stort antal små företag inom branschen där man har varit tvungna att varsla anställda på grund av arbetsbrist. Oron för framtiden är stor för många. Därför satsar Region Jönköpings län fyra miljoner kronor på utbildningsinsatser inom besöksnäringen.
Insatsen riktar sig till företag med färre än tjugo anställda och syftar till att stödja branschen och samtidigt utveckla den och rusta inför framtiden.
”I det korta perspektivet är det viktigt att kunna behålla anställda och kompetens i företagen. Förutom att hantera den allvarliga situation som besöksnäringen befinner sig i just nu, måste vi också utnyttja tiden till att stärka näringen på längre sikt.” Säger Rune Backlund.
- Text: Region Jönköpings län
- Foto: Johan W Avby
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
-
Gästbloggare
-