-
Så får man julmarknaden att ge kringeffekter
Är ni på gång att anordna en julmarknad och vill att besökarna skall se mer av orten? Följ med till Jokkmokk och se vad man har gjort där! Varje år anordnas Jokkmokks julmarknad, i år den 8-10 december. Evenemanget bjuder på julstämning och försäljning av hantverk i en unik miljö. Sedan två år tillbaka har man också satsat på att skapa kringaktiviteter som skall ge upplevelser för besökaren. I fokus är det lokala hantverket, smak- och kulturupplevelserna. Marknaden besöks av både svenskar och utländska besökare. Julmarknaden ger kringeffekter
Med draghjälp av julmarknaden har man också lyckats locka besökare under andra delar av året.
”- Jokkmokk är inte bara vintermarknaden, och det här är ytterligare ett tillfälle att visa Jokkmokk. Vi är duktiga på vinteraktiviteter”, säger Lotta Willborg Stoor, ena halvan av designduon Stoorstålka, som i år har för avsikt att satsa på en utelounge utanför sin butik.Samarbete på orten och med researrangörer
Som arrangör av julmarknaden står en arbetsgrupp med representanter från näringslivet, föreningar, kommunen, Destination Jokkmokk och andra eldsjälar.
Nyckeln till framgångarna är samarbete!
”- Vi har utvärderat förra årets marknad och har kunnat planera den här julmarknaden under längre tid. I år har vi samarbetat med fler internationella researrangörer som erbjuder Jokkmokks julmarknad till sina gäster, bland annat via direktflyg till Skellefteå och Arvidsjaur”, säger Destination Jokkmokks affärsutvecklare Petra Holmbom.
Idag finns det färdiga paket, produkter och erbjudanden till Jokkmokks julmarknad. Några exempel är hotellpaket för hela helgen med julbord, midvinterblot på Viddernas café och matupplevelsen Njálgge, i samarbete mellan matkreatören Eva Gunnare och renköttsförädlaren Helena Länta.
I år är det också lättare att ta sig till julmarknaden genom en extrainsatt transfer mellan Luleå Airport och Jokkmokk.
”- Transferlösningen skapades för att möta intresset från internationella turoperatörer och är en viktig del i att den internationella gästen ska kunna ta sig hit. Vi har ett fantastiskt läge med närhet till Arvidsjaur Airport och Luleå Airport, det skapar stor potential för Jokkmokks besöksnäring”, säger PO Lindroth, Vd och destinationsutvecklare på Destination Jokkmokk.
Unik profil
En annan anledning till varför Jokkmokks julmarknad är populär är att man erbjuder unika produkter.
”- Den samiska inriktningen som Jokkmokks julmarknad har, med mathantverk och duodji, finns ingen annanstans”, säger Petra Holmbom.
Källa: Jokkmokks Kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Destination Jokkmokk
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-