-
Så arbetar vi med att föra fram arktisk gastronomi
Jokkmokks årliga marknad inleds med en kunskapsdag som fokuserar på temat arktisk gastronomi.
Det blir en lärorik dag för mathantverkare, livsmedelsproducenter, kockar och andra näringsentusiaster. Dagen är specifikt framtagen för att bidra till affärsutveckling samt öka områdets attraktion och konkurrenskraft när det kommer till nordisk matkultur.
En möjlighet för arktisk gastronomi att nå ut till fler
Maria Sirviö, som jobbar med måltidsturism på Swedish Lapland Visitors Board kommenterar att det bland annat främjar en större marknad för livsmedels-producenter och matförädlare. Det ger en möjlighet att nå målgrupper som söker upplevelser till maten. Hon berättar att de matintresserade resenärerna är nyfikna på annat än bara mat till exempel design och naturupplevelser.
”- Vi vill öka konkurrenskraften som måltidsdestination för att öka konsumtionen av restaurang och livsmedel och att kunna locka resenärer med maten som huvudsaklig reseanledning. Det finns en enorm potential i det”, menar Frida Wallén, projektledare för måltidsturism inom Visit Sweden.
Arktisk gastronomi har hög kvalité
Jokkmokk har visat sig vara en aktör att räkna med, inom besöksnäringen såväl som en plats med högkvalitativa matprodukter och förädling av bästa grad. Detta stärks även genom den nya utbildningen i samiskt mathantverk vid Samernas utbildningscentrum. Det är Samernas utbildningscentrum som står för kunskapsdagens avslutande middag.
Dryckesupplevelsen under middagen kommer att presenteras av sommelier David Björkén. David har varit involverad i konceptutvecklingen kring årets tema för marknaden, Arktisk gastronomi.
”- Initiativet sätter ytterligare fokus på regionens matkulturer, mathantverk, närproduktion och hållbarhetstänkande. Storytelling är en viktig del av matupplevelsen. Jag vill inspirera till att lyfta upplevelsen ytterligare genom att plocka in drycken i ekvationen”, säger David Björkén, kommunikatör på Jokkmokks kommun som även arbetar med marknadsföringen av Jokkmokks marknad.
Visioner i Norrbottens livsmedelsstrategi är att lägga mer norrbottnisk mat på tallrikarna. Samordnaren Jenny Bucht förstår att det finns stora fördelar med att kroka arm med besöksnäringen.
Klimatsmart och innovation i fokus
” - Idag måste livsmedelsproducenterna vara klimatsmarta, innovativa, hitta lösningar och stärka sina entreprenörskap. Vi vill bygga en stolthet hos norrbottningarna för den goda och bra mat som produceras här, och för att åstadkomma det kan man se på hur besökarna ser på vår mat. Dessutom kan det enskilda turistföretaget tydligt marknadsföra närproducerad mat”, säger Jenny Bucht.
Åsa Labba, näringslivsutvecklare vid Strukturum som står som huvudarrangör för kunskapsdagen, säger att det är viktigt att eftersträva en förening mellan de olika branscherna. Produkter inom besöksnäringen kan utvecklas genom att man väver in maten och berättelser kring den. Sådant effektivt användande av storytelling gynnar alla och ger matkulturen i norr något extra som folk kommer ihåg.
”- Våra besöksnäringsföretag har börjat jobba med den här typen av paketering, men det finns mer att göra. Regionen uppfattar Jokkmokk som en föregångare inom livsmedel och mat. Vi är bortskämda här och har all möjlighet att visa hela världen vad vi har för skatter när vi lyfter på locket till frysboxen och bjuder in till vår vardag”, avslutar Åsa Labba.
Under kunskapsdagen medverkar representanter från olika aktörer. På plats kommer bland andra Frida Wallén (Visit Sweden), Björn Ylipää (Måltidsvision och författare), Jenny Bucht (Länsstyrelsen Norrbotten), Andreas Sundgren Graniti (Brännlands Cider) och Bodil Cornell (Eldrimner) att vara. Också mathantverkare och producenter från Jokkmokk, som bjuder på god lunch och fördjupad kunskap om regionala råvaror, kommer att deltaga.
Vill du ha tips om marknadsföring klicka här.
Text: Isa Mörk
På bilden ovan: David Björken, Jokkmokks kommun och Åsa Labba, Strukturum
Källa: Jokkmokks Marknad
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Broberg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-