-
Så skall man få ungdomar att välja besöksnäringen
När besöksnäringen växer så behövs det fler personer att anställa, enligt Visita 50.000 personer per år. Därför bjöd Visita och Clarion Hotel Post in cirka fyrahundra niondeklassare från Göteborgsområdet för att visa de olika yrken inom besöksnäringen. Syftet var att på lång sikt få fler att välja att arbeta i branschen.
”- För den som väljer att utbilda till exempel sig till kock på gymnasiet finns det i stort sett garanterat jobb efter studenten”, säger Maria Ek på Visita. Hon fortsätter:” – Vår snabba växande näring kan vara en bidragande lösning på ungdomsarbetslösheten, bara vi får ungdomarna att välja rätt redan från början”.
”- Vi behöver alltid nya medarbetare. De som nu ska välja yrken är viktiga för vår framtid och för att våra besökare ska få en härlig upplevelse när de kommer till oss. Det här studiebesöket är en chans för oss att visa hur häftigt det är att jobba i hotellbranschen och att det finns många olika jobb inom vår bransch”, säger Maria Vallin, personalchef Clarion Hotel Post.
För ungdomarna finns det möjligheter att gå restaurang- och livsmedelsprogrammet eller hotell- och turismprogrammet är båda yrkesförberedande program. Båda program ger möjlighet att läsa vidare på högskola eller att börja arbeta direkt efter examen.
”- En femtedel av alla jobb som har skapats i Sverige sedan år 2007 är i besöksnäringen. Vi fortsätter skapa jobb, men det förutsätter att det finns arbetskraft. Niondeklassarna som nu ska göra sina gymnasieval är oerhört viktiga för oss”, berättar Maria Ek.
Källa: Visita
- Text: Maria Lindqvist
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-