-
Så skall man få ungdomar att välja besöksnäringen
När besöksnäringen växer så behövs det fler personer att anställa, enligt Visita 50.000 personer per år. Därför bjöd Visita och Clarion Hotel Post in cirka fyrahundra niondeklassare från Göteborgsområdet för att visa de olika yrken inom besöksnäringen. Syftet var att på lång sikt få fler att välja att arbeta i branschen.
”- För den som väljer att utbilda till exempel sig till kock på gymnasiet finns det i stort sett garanterat jobb efter studenten”, säger Maria Ek på Visita. Hon fortsätter:” – Vår snabba växande näring kan vara en bidragande lösning på ungdomsarbetslösheten, bara vi får ungdomarna att välja rätt redan från början”.
”- Vi behöver alltid nya medarbetare. De som nu ska välja yrken är viktiga för vår framtid och för att våra besökare ska få en härlig upplevelse när de kommer till oss. Det här studiebesöket är en chans för oss att visa hur häftigt det är att jobba i hotellbranschen och att det finns många olika jobb inom vår bransch”, säger Maria Vallin, personalchef Clarion Hotel Post.
För ungdomarna finns det möjligheter att gå restaurang- och livsmedelsprogrammet eller hotell- och turismprogrammet är båda yrkesförberedande program. Båda program ger möjlighet att läsa vidare på högskola eller att börja arbeta direkt efter examen.
”- En femtedel av alla jobb som har skapats i Sverige sedan år 2007 är i besöksnäringen. Vi fortsätter skapa jobb, men det förutsätter att det finns arbetskraft. Niondeklassarna som nu ska göra sina gymnasieval är oerhört viktiga för oss”, berättar Maria Ek.
Källa: Visita
- Text: Maria Lindqvist
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-