-
Så har pandemin påverkat våra sommarplaner enligt Göta Kanal och Scandic
Svenskarna har tagit till sig av myndigheternas rekommendationer inför sommarsemestern. Det visar både en ny Sifo-undersökning från Göta kanal och en undersökning som Scandic har genomfört.
Istället för att åka utomlands eller besöka platser som nöjesfält och marknader kommer utomhusaktiviteter såsom vandring och cykling att prioriteras i sommar enligt Göta Kanals undersökning. Scandics visar tydligt att bilen kommer att vara färdsättet i sommar och att majoriteten vill ha en hotellvistelse.
Varannan svensk planerar att vara hemma
Coronapandemin har påverkat semesterplanerna hos fyra av fem svenskar (79%) enligt undersökningen från Göta Kanal. Hela 95% av de som vanligtvis brukar åka utomlands väljer att stanna hemma i sommar. Även att besöka marknader, festivaler och nöjesfält kommer att undvikas. Svenskarna är dock mer splittrade till att gå på restaurang, där en minoritet kommer att undvika krogbesök i sommar.
För att känna sig trygg i Coronas spår planerar istället 4 av 5 utomhusaktiviteter (73%). Varannan planerar att vara hemma (47%) och nästan lika många (46%) kommer att besöka platser med färre människor. 4 av 10 (40%) väljer att inte träffa andra människor.
Väljer att semestra hemma eller ute i naturen
Utomhusaktiviteterna som svenskarna vill uppleva i sommar toppas av att vandra (47%), följt av att cykla (35%), träna/yoga (32%), fiska (23%) och kampa (22%). Kvinnor vill i större utsträckning än män träna medan männen hellre vill fiska.
”Svenskarna har uppenbarligen tagit till sig av myndigheternas rekommendationer när vi i år väljer att semestra hemma eller ute i naturen själva. Vi märker av att antalet besökare längs vår 19 mil långa kanal redan lockar allt fler som vill kunna komma ut och vandra, cykla eller åka båt utan trängsel och rädsla för att bli smittad eller smitta andra.” Säger Magnus Hollwin, marknadschef på Göta kanal.
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 4-6 maj 2020. Totalt intervjuades 1123 personer i åldern 18-65 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
6 av 10 väntar på att få boka sommarsemester
Mellan den 1–10 maj genomförde Scandic en undersökning som totalt 41 000 Scandicmedlemmar svarade på. Undersökningen ger svar på deras syn kring sommarplanerna.
Undersökningen visar att hela 60 procent hoppas på att snart kunna boka sommarsemester, men inväntar myndigheternas uppdateringar. Hela 81 procent av respondenterna ser fram emot en hotellvistelse under sommaren. Och färdsättet är tydligt där 94 procent planerar att använda sig av bilen.
Många står i startblocken för att boka
60 procent uppger att de hoppas på att snart kunna boka någon form av semester, men det är då beroende på myndigheterna och deras riktlinjer. 25 procent uppger dock att de redan bestämt sig för att det blir någon form av sommarresa. Endast 3 procent hoppas på en sommarsemester utomlands. 13 procent planerar istället för en sommar på hemmaplan.
Om man istället tittar på konkreta bokningar inför sommarresan har knappa 9 procent redan hunnit boka sin resa eller vistelse. 26 procent planerar för att boka under juni och 21 procent planerar istället att boka in sin resa under juli.
”Undersökningen visar att vi är många som står i startblocken för att boka in sommarsemestern. Det här ger oss en tydlig signal om vad våra gäster längtar efter och hur vi kan underlätta för dem som i år väljer att semestra inom Sverige.” Säger Eva Lundström, Marketing & Brand Director Scandic Sverige.
Undersökningen tittar även på typ av upplevelse som svenskarna ser fram emot. Mest lockar naturupplevelser, 49 procent, medan 48 procent längtar efter sol och bad. 29 procent vill däremot ägna sig åt utomhusaktiviteter. Hotellvistelser lockar absolut då hela 81 procent vill övernatta på hotell.
Ladda ner och läs hela undersökningen här, och regionsvis här.
- Text: Göta Kanal AB & Scandic
- Foto: Scandic
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
-
Gästbloggare
-