-
Så har pandemin påverkat våra sommarplaner enligt Göta Kanal och Scandic
Svenskarna har tagit till sig av myndigheternas rekommendationer inför sommarsemestern. Det visar både en ny Sifo-undersökning från Göta kanal och en undersökning som Scandic har genomfört.
Istället för att åka utomlands eller besöka platser som nöjesfält och marknader kommer utomhusaktiviteter såsom vandring och cykling att prioriteras i sommar enligt Göta Kanals undersökning. Scandics visar tydligt att bilen kommer att vara färdsättet i sommar och att majoriteten vill ha en hotellvistelse.
Varannan svensk planerar att vara hemma
Coronapandemin har påverkat semesterplanerna hos fyra av fem svenskar (79%) enligt undersökningen från Göta Kanal. Hela 95% av de som vanligtvis brukar åka utomlands väljer att stanna hemma i sommar. Även att besöka marknader, festivaler och nöjesfält kommer att undvikas. Svenskarna är dock mer splittrade till att gå på restaurang, där en minoritet kommer att undvika krogbesök i sommar.
För att känna sig trygg i Coronas spår planerar istället 4 av 5 utomhusaktiviteter (73%). Varannan planerar att vara hemma (47%) och nästan lika många (46%) kommer att besöka platser med färre människor. 4 av 10 (40%) väljer att inte träffa andra människor.
Väljer att semestra hemma eller ute i naturen
Utomhusaktiviteterna som svenskarna vill uppleva i sommar toppas av att vandra (47%), följt av att cykla (35%), träna/yoga (32%), fiska (23%) och kampa (22%). Kvinnor vill i större utsträckning än män träna medan männen hellre vill fiska.
”Svenskarna har uppenbarligen tagit till sig av myndigheternas rekommendationer när vi i år väljer att semestra hemma eller ute i naturen själva. Vi märker av att antalet besökare längs vår 19 mil långa kanal redan lockar allt fler som vill kunna komma ut och vandra, cykla eller åka båt utan trängsel och rädsla för att bli smittad eller smitta andra.” Säger Magnus Hollwin, marknadschef på Göta kanal.
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 4-6 maj 2020. Totalt intervjuades 1123 personer i åldern 18-65 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
6 av 10 väntar på att få boka sommarsemester
Mellan den 1–10 maj genomförde Scandic en undersökning som totalt 41 000 Scandicmedlemmar svarade på. Undersökningen ger svar på deras syn kring sommarplanerna.
Undersökningen visar att hela 60 procent hoppas på att snart kunna boka sommarsemester, men inväntar myndigheternas uppdateringar. Hela 81 procent av respondenterna ser fram emot en hotellvistelse under sommaren. Och färdsättet är tydligt där 94 procent planerar att använda sig av bilen.
Många står i startblocken för att boka
60 procent uppger att de hoppas på att snart kunna boka någon form av semester, men det är då beroende på myndigheterna och deras riktlinjer. 25 procent uppger dock att de redan bestämt sig för att det blir någon form av sommarresa. Endast 3 procent hoppas på en sommarsemester utomlands. 13 procent planerar istället för en sommar på hemmaplan.
Om man istället tittar på konkreta bokningar inför sommarresan har knappa 9 procent redan hunnit boka sin resa eller vistelse. 26 procent planerar för att boka under juni och 21 procent planerar istället att boka in sin resa under juli.
”Undersökningen visar att vi är många som står i startblocken för att boka in sommarsemestern. Det här ger oss en tydlig signal om vad våra gäster längtar efter och hur vi kan underlätta för dem som i år väljer att semestra inom Sverige.” Säger Eva Lundström, Marketing & Brand Director Scandic Sverige.
Undersökningen tittar även på typ av upplevelse som svenskarna ser fram emot. Mest lockar naturupplevelser, 49 procent, medan 48 procent längtar efter sol och bad. 29 procent vill däremot ägna sig åt utomhusaktiviteter. Hotellvistelser lockar absolut då hela 81 procent vill övernatta på hotell.
Ladda ner och läs hela undersökningen här, och regionsvis här.
- Text: Göta Kanal AB & Scandic
- Foto: Scandic
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-