-
Så kan markägare och turistföretag öka den lokala tillväxten
En nyckel till hållbar och framgångsrik naturturism är samarbeten och avtal mellan markägare och turistföretagare. En ny vägledning, Turism på annans mark, ska hjälpa parter som har olika perspektiv att mötas och förhoppningsvis skapa framgångsrik och hållbar turism tillsammans.
Coronaviruset har lagt ett mörkt täcke över Sveriges naturturism. Men samarbetsorganisationerna bakom ett nyproducerat material som riktar sig till markägare och turistföretagare hoppas att coronakrisen kan öppna för nya preferenser och mer turism i Sveriges natur.
”Med Turism på annans mark lägger vi grunden för en utveckling av hållbar turism i Sverige efter corona, som baseras på hållbarhet och respekt för varandras verksamheter.” Säger samarbetsorganisationerna bakom Turism på annans mark.
Möjligheten för samverkan ökar
När en bra relation mellan markägare och turistföretag byggts upp ökar möjligheten för samverkan kring till exempel transporter, lokaler och arbetskraft. Naturturismföretagen i sin tur gynnar ofta både bygden och kommunen genom bättre underlag för infrastruktur, bidrag till underlag för skola och sjukvård, sätter bygden på kartan och leder till mer ordning och reda i naturen.
”För att lyckas behöver markägare och turistföretagare förstå den andres perspektiv och ramar, samverka på ett strukturerat sätt och använda skriftliga avtal. Allt detta finns samlat i den nya vägledningen.”
Bidrar med spelregler
De senaste åren har det pågått planering och igångsättande av naturturism-projekt runt om i landet. Dessa ska ge intäkter till samhället, skapa livskvalitet för lokalbefolkning, bidra till bättre hälsa och göra så att besökare kan bli ambassadörer för svensk naturturism.
I dessa sammanhang förekommer bland annat leddragningar, både att gamla leder rustas upp och att nya byggs. Detta påverkar en rad markägare och andra näringar. Det är i sådana sammanhang Turism på annans mark kan bidra med spelregler för att undvika konflikter och överexploatering.
Samarbeten är också viktiga för att undvika nedsliten och skadad natur, så kallad hyperturism. Med rätt målsättning är det möjligt att verka med respekt för naturen. En tydlig rekommendation i Turism på annans mark är att alla naturturismföretag gör en hållbarhetsanalys av sin verksamhet.
Projektet är ett samarbete
Handledningen har tagits fram i samarbete mellan Naturturismföretagen, Lantbrukarnas Riksförbund, Sveriges Jordägareförbund och Visit Dalarna. Projektet är finansierat av Jordbruksverket genom EUs jordbruksfond för landsbygdsutveckling samt Tillväxtverket.
”Vi är jätteglad att ha en färdig vägledning efter flera års samarbete för naturturismen på den svenska landsbygden. Den blir till stor hjälp för turistföretagare och markägare som vill skapa hållbar turism som bägge parter är nöjda med”. Säger samarbetsorganisationerna.
Här kan du läsa om och ladda ned handboken Turism på annans mark
- Text: Naturturismföretagen
- Foto: Naturturismföretagen
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-