måndag 10 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
    • Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
    • Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
    • Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2017-01-22 10:08

    Så planerar man ett alpint skid-VM

     

    Åre har arrangerat 100 världscuper, alpina VM 2007 och 1954. Nu ser man framemot nästa stora evenemang – det alpina skid-VM 2019. Men hur planerar man ett sådant stort evenemang?

    Vad bidrar evenemanget med till orten?
    Innan man ansöker om att arrangera ett stort evenemang finns det många saker att fokusera på. Att tänka på är också eftervärdet, vad evenemanget bidrar med till orten och vad som blir bestående som till exempel byggnationer och etableringar.

    Så planerar man ett alpint skid-VM
    Karin Stolt Halvarsson, foto: Lisa Johansson

    ”- Innan man ansöker om att arrangera ett stort evenemang skall man fokusera på vad det bidrar med till orten efteråt”, säger Karin Halvarsson på bolaget Åre 2019 AB.

    Finansiering
    Bolaget Åre 2019 AB ägs till hälften av Skistar AB och till hälften av Svenska Skidförbundet. Evenemanget finansieras av sponsorer och Internationella skidförbundet FIS.

    Finansiärer bakom skid-VM 2017 är Svenska Skidförbundet och det enskilda bolaget Åre 2019 (som skapas för det ändamålet) med hälften var.

    Kandidatur
    När man kommit fram till att satsningen var rätt så kandiderade Svenska Skidförbundet till att arrangera alpina skid-VM 2019. Ansökningarnas mottagare är FIS, det Internationella Skidförbundet.

    Under urvalsprocessen åker en expertgrupp från FIS runt till de orter som kandiderat. De tittar på säkerhet, antal bäddar på orten med mera. Kraven är hårda men tydliga.

    Uppbyggnad av organisation
    I Åre arbetar nu åtta personer på plats i Sveriges alpina nationalarena– där också det Svenska Skidförbundet sitter – för att förbereda evenemanget. Som mest kommer man att ha 60-100 anställda.

    ”- Det är jätteroligt och spännande att vara med och arrangera ett alpint VM men man måste vara beredd på att arbeta med allt möjligt”, säger Lisa Johansson, en tidigare sportjournalist som nu arbetar för Åre 2019 AB.

    Det anställs en projektledare för varje del av planeringsarbetet.

    Arbetsuppgifterna varierande
    För dem som arbetar för bolaget Åre 2019 AB är arbetsuppgifterna många och varierande.

    Förbereda för media
    En del av arbetet just nu är att förbereda samarbetet med media. Totalt beräknas 1500 personer från media bevaka evenemanget. Där måste man hjälpa till med det tekniska, boka boenden till journalisterna med mera.

    Vid mediacentret under tävlingarna skall det finnas tillgång till personal som pratar många språk. Alla som anställs vid VM-organisationen skall kunna flytande engelska och gärna tyska eller något annat språk.

    Skaffa sponsorer
    Bolaget Infront har rättigheterna för sponsring. Det är de tillsammans med VM-organisationen som arbetar med sponsringsfrågor.

    Förbereda boenden
    Då tävlingsåkarna har olika krav på boende så hjälper man till att fixa både hotellrum och privata lägenheter där de kan bo under tävlingarna.

    Förbereda publika aktiviteter
    Förutom tävlingarna så förbereder man publika aktiviteter.

    Publika platser
    Tillsammans med Skistar, och utifrån kraven från FIS, tittar man på var publiken kan stå i banan. På Sveriges alpina nationalarena i Åre räknar man med minst 100 000 besökare under VM – perioden. Man hoppas på att locka publik från hela landet men främst från Sundsvall i öster och Trondheim i väster. Läktarna beräknas ta cirka 10 000 personer.

    Så planerar man ett alpint skid-VM

    Damernas störtlopp Åre 2007.                            Foto: Nisse Schmidt, Sportbladet

    Förbereda skidbackar
    Då Skistar äger skidbackarna i Åre så är de ansvariga för att hålla bra säkerhet i backarna. Under ett så här stort evenemang finns alltid en ambulanshelikopter på plats och möjliga transportalternativ är genomtänkta. Man måste också se till att publiken kan få tillgång till mat och dryck vilket skapar möjligheter för fler samarbeten. Allt detta sker i samarbete med VM-organisationen.

    Utbyte av erfarenheter med andra evenemang
    För att utbyta erfarenheter och kunskap så har VM-organisationen tät kontakt med bland annat skidskyttarnas VM-organisation.

    Anställa volontärer
    Man beräknar att tävlingarna i Åre kommer att behöva 1500-1700 volontärer. Här söker man volontärer via skidklubbar i Sverige och bland idrottsgymnasierna. Inför VM 2007 fick man flera tusen ansökningar vilket man förväntar sig även denna gång. Man arrangerar bland annat olika testevent, till exempel i Hammarbybacken i Stockholm, för att öva organisationen. För att bli volontär är kraven höga, man skall vara en mycket god skidåkare och ha rätt attityd. Vi söker goda skidåkare men det går att vara volontär ändå. Det är många uppgifter som ska skötas av volontärer och alla kommer inte att behövas i backarna. Rekryteringen till VM 2019 kommer att ske fortlöpande och har redan startat.
Det utgår ingen lön men däremot får man tillgång till utrustning/kläder, mat och ett enkelt boende.

    Hållbarhet
    Att genomföra ett evenemang som är hållbart är något som man arbetar mycket med och som bör genomsyra samtliga delar av verksamheten. Ett exempel på det är att göra mycket material digitalt istället för på papper. Organisationen anlitar också många lokala entreprenörer.

    Krishantering
    Under ett så stort evenemang måste man ha arbetat fram planer för olika scenarion. Bland annat ska helikopter finnas på plats och medarbetarna ska vara utbildade i krishantering. Organisationen kommer att samarbeta med ett företag som har stor erfarenhet inom området.

    Tävlingens genomförande
    När tävlingen genomförs är det många som är på helspänn. Det gäller att vara beredd på att det mesta som kan hända och att man följer sina planer om det händer. Alla hjälper till där det behövs. Allt ska klaffa när de första teamen kommer till Åre, från transport och boende till  alla tekniska lösningar för TV och att tävlingsbanan är i toppskick.

    Så planerar man ett alpint skid-VM

    Super-G Herrar 2007, Patrik Järbyn  
    Foto: Nisse Schmidt, Sportbladet

    Detta händer efter tävlingen
    Efter tävlingarna kommer förhoppningsvis de största vinsterna för orten och dess näringsliv.

    I Åres fall kommer det bland annat att innebära en ny belysning i bland annat Duved. En rad andra satsningar är också planerade men är i nuläget inte beslutade. Mediehuset som byggts inför VM 2019 är ett användbart utrymme för andra aktiviteter efter tävlingarna. Det gäller även andra investeringar som gjorts, som förbättringar i skidsystemet i Åre. Framför allt handlar det om att ge människor i byn, i regionen, Sverige och även internationella besökande, en fantastisk upplevelse och minnen för livet.

    Ett alpint skid-VM är en möjlighet för Åre att visa upp sig för omvärlden, både nationellt och internationellt. Tidigare har man sett att antal besökare har ökat efter ett evenemang. Här är Åre Destination AB en stor aktör som kan göra skillnad.

     

    På bilden överst: Anja Pärson under Skid-VM 2007,

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Nisse Schmidt, Sportbladet
    Tweet
  • Husbil och cyklister - besöksnäring
    2025-11-10 06:32

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25

    Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ

  • Naturturismföretagen och Travel News premierar det företag som bäst levandegör ekoturism via Grand Travel Award Ekoturismpriset.
    2025-11-09 22:06

    Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026

    Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.

  • Louise Bjurenvall ny kommersiell chef på Resize Design
    2025-11-09 21:51

    Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design

    Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall

  • Debattartikel om Värmlands infrastruktur
    2025-11-09 21:23

    Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige

    En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel

  • Fartyget Aurora Botnia som seglar rutten Vasa och Umeå.
    2025-11-09 19:39

    Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå

    Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.

  • Business Region Gotland
    2025-11-08 11:11

    Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland

    Ett viktigt beslut för Gotlands framtid

  • En kvinna sitter på en brygga vid en älv och njuter av lugnet
    2025-11-07 18:37

    1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

    Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående

  • Borgviks Gård vinnare av Värmlands Turismpris
    2025-11-06 23:54

    Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

    Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025

  • Svensk Camping - Qual Camp
    2025-11-05 17:34

    Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

    En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med

  • Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita
    2025-11-05 10:51

    Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar

    Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-03 05:16

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...

    • 2025-11-01 01:48

      Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

      Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...

    • 2025-11-01 00:36

      +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

      Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...

    • 2025-11-03 00:41

      Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

      Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet