-
Så reser det Svenska folket under vintersäsongen
Nära hälften av svenskarna planerar för en vintersemester och ungefär en fjärdedel väljer att semestra inom Sverige. Hos sverigesemestrarna är det främst skidåkning som lockar. Samtidigt är tåget det mest populära kollektiva färdmedlet. Det visar SJ:s nya Sifo-undersökning.
Skidåkning lockar mest
Vintersäsongen är här och med den planerar nära hälften (47%) av svenska folket för en vintersemester i eller utanför Sverige. Bland semesterfirarna föredrar en fjärdedel att stanna kvar inom Sverige, och då är det främst skidåkning (38%) som lockar. Kvalitetstid med familjen (36%) och möjligheten att hälsa på släkt och vänner (33%) är ytterligare två viktiga komponenter i semesterplaneringen.
“Svenska folket älskar att åka skidor både utför och på tvären, samtidigt som allt fler väljer tåget för resan till våra olika svenska skidresmål. Resandet med SJ ser ut att öka med hela 14 procent för perioden december – mars, jämfört med fjolåret.” Säger Tobbe Lundell, tf. presschef vid SJ.
Tåget upplevs som bekvämt och miljövänligt
SJ:s Sifo-undersökning visar att tåg är vinterns mest populära kollektiva färdmedel för resan inom Sverige. Fler än hälften av svenskarna (58%) väljer tåget, följt av buss (27%) och flyg (25%). Tåget upplevs som mer bekvämt (50%) och miljövänligt (45%), jämfört med övriga färdmedel.
“För många människor börjar vintersemestern när de kliver ombord på tåget. Att resa med tåg ligger i tiden och allt fler upptäcker tågets många fördelar, som hög komfort och fina möjligheter att umgås med vänner och familj.” Säger Tobbe Lundell.
Bland SJ:s mest populära skidresmål toppar Åre listan. Andraplatsen går till Mora, följt av Kiruna på tredjeplats.
- Text: SJ & Isa Mörk
- Foto: SJ
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-