-
Så skall fransmännen lockas till Sverige
Hur lockar man franska turister att besöka Sverige? Jo, genom hantverk och design.Under flera event i Paris har man visat upp Sverige som designnation. I september arrangerades till exempel Swedish Fashion Now i Svenska institutets hus i centrala Paris. Besökarna kunde se en specialritad guldäggsbastu från Kiruna, uppleva en designutställning som utmanar normer om hantverk, och äta västsvensk streetfood. Besökarna kunde också delta i öppna after work-diskussioner om arkitektur, mode och design. En del av regeringens satsning på designturister
Höstens designhändelser i Frankrike under namnet Swedish Design Moves Paris är en del av ett samarbete mellan Visit Sweden, Svenska institutet, Sveriges Arkitekter, Association of Swedish Fashion Brands, Svensk Form och Trä- och Möbelföretagen. Satsningen är en del av ett fyraårigt regeringsuppdrag till Visit Sweden. Syftet är att skapa uppmärksamhet för svensk design och Sverige som en destination för franska turister, i synnerhet designintresserade resenärer.
”- När det gäller design uppfattar fransmännen Sverige som naturligt, inkluderande och progressivt med vilja att ivrigt testa saker på nya sätt. Fransmännen är själva mycket intresserade av kultur och design. Med satsningen Swedish Design Moves vill vi få fler utländska besökare att upptäcka allt de kan uppleva i Sverige”, säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Communications Officer på Visit Sweden.
Turistrådet Västsverige bjuder på en västsvensk meny vid invigningen och Swedish Lapland Visitors Board finns på plats tillsammans med lokala företag från norra Sverige när Parisborna bjuds in till den norrländska bastun.
Källa: Visit Sweden
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Luca Lomazzi
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-