-
Så skall Lyckseles besöksnäring utvecklas
Lycksele är inne i en rejäl utvecklingsfas där kommunens olika verksamhetsområden är i rörelse. Man har många arrangörer av större evenemang som jobbar hårt med att utveckla sina arrangemang på flera fronter.
I kommunen finns flera besöksnäringsföretag som expanderar och man ser också en ökning av antal nya företag inom besöksnäringen. Nya produkter växer fram.
Lycksele – en friluftskommun
En större satsning med helhetsgrepp har tagits om friluftsturismen där fisket redan är på gång. Enligt Marino Carlsson vid Gold of Lapland har kommunen satsat mycket pengar på friluftsaktiviteter i Lycksele så mycket handlar om att knyta ihop trådarna och möjliggöra affärer för våra företag.”- Vi har alla möjligheter att utveckla säljbara produkter kring skidåkning, cykling osv. Vi behöver ta tag i frågan”, säger Carlsson.
Kommunen är mycket positiv till all utveckling kring friluftslivets möjligheter.
Rullskidbana på gång
En rullskidbana planeras i kommunen som är ett välkommet inslag för skidgymnasiet och Lycksele IF skidor. Detta förlänger säsongen med bra träning och kommer att locka åkare från andra kommuner.Lycksele Motorklubb har satsat hårt på sin motocrossanläggning och motorstadion vilket lockar hundratals motorentusiaster som tävlar. en särskild satsning har gjorts på tjejverksamheten och en helt ny ungdomssatsning.
INTILL-projektet
På Gold of Lapland arbetar Sofia Johansson och Marino Carlsson med att utveckla turismen i Lycksele – en del av INTILL-projektet. INTILL-projektet har syftet att utveckla turismen i den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina, Åsele, Dorotea och Strömsund.Digitalisering – en viktig del
Klar för distribution finns ett nyproducerat magasin där Lycksele verkligen syns, man har anlitat ambassadörer som skall lyfta destinationen med hjälp av instagram och man ställer ut på Österbottens stormässa tillsammans med besöksnäringsföretag.En digital plattform är framtagen där besöksnäringsföretag skall exponeras med 360-teknik och där resenären virtuellt kan besöka, och på sikt uppleva, Lycksele innan den kommer.
Samarbeten med utländska researrangörer
”Man har bjudit in två stora utländska researrangörer (Pharos Reizen & Wolverine Wilderness Travel) för att visa upp utbudet av aktiviteter och boenden. ”- När man har researrangörer på plats så är affärerna nära”, säger Marino Carlsson, destinationsutvecklare på Gold of Lapland.Utbildning av företagarna
Utbildning är en viktig del av INTILL-projektet. Här planerar man att hålla en heldagsutbildning enligt en affärsutvecklingsmodell i mitten av maj 2017. Modellen bygger på att arrangörerna jobbar med sitt verkliga case enligt en modell och på så vis grundligt tar sig genom hela processen med t.ex. målgrupp, syften och aktiviteter. Detta enligt den Regionala Arrangemangsstrategin som jobbats fram under 2016.Utemässan – en viktig marknadskanal
En annan viktig aktivitet är att Gold of Lapland deltar på Utemässan för att lyfta företagen och locka besökare från övriga Sverige. Turistinformationen flyttar då ut på mässan.Utemässan arrangeras 25-27 maj 2017 och kommer i år att erbjuda både dag- och kvällsaktiviteter. Årets stora nyhet är event med motorsågar och Freestyle Motocross med Sveriges bästa FMX åkare Fredrik Frog Bergren.
Satsning på fisketurism
Ett arbete för att utveckla fisketurismen har inletts tillsammans med Lycksele kommun för att tydliggöra fiskekortsförsäljning och exponering. Det ska vara enkelt att fiska och hitta de bästa vattnen enligt önskemål. Vi har duktiga fiskevårdsområden så vi känner oss trygga med processen. Ny hemsida för fiske är under uppbyggnad.Skogsmuseet – utvecklar sina utställningar
I Lycksele arbetar Skogsmuseet med att hela tiden utveckla sina utställningar och hur man marknadsför dem.PINUS-projektet
Ett annat projekt i Lycksele som pågår är PINUS-projektet. Här planeras bland annat en workshop för besöksnäringsföretag den 25 april 2017 i samarbete med Designhögskolan. Pinus ska resultera i användbar kunskap om skogen och ska kunna användas bland annat i turismen. Gold of Lapland är en part i projektet.Skapa unika boenden
Äventyrsföretaget Aurora Borealis VD Donald Eriksson berättar att de ser en ökning av antal besökare. Till nästa år planerar man att köpa in Norrskenskojor. Det är ett boendekoncept med genomskinliga små boenden för att den övernattande gästen skall se Norrsken och Stjärnhimmel. Men en del praktiska lösningar måste lösas innan dess.Tillgänglighet för alla
Planering finns för att tillgängliggöra Ödekyrkogården/fornlämningsområdet (ramper med mera ).Företaget Forsknäckarna har fått tillstånd av Sjöfartsverket för en ny forsränningsbåt som är otippbar. Detta ger möjligheter att erbjuda gästerna en tuffare och säkrare upplevelse. Nu kan även funktionshindrade få en åkupplevelse.
Badhuset uppgraderas
På Åslunds Badhus pågår en stor renovering och det skall öppnas under 2017. Det blir både utbyggt och kommer kännas som ett nytt badhus med nya aktiviteter.Campingen som blir femstjärnig
Ansia Resort har fått nya ägare och man håller på att rekrytera en ny anläggningschef. Planeringen är i full gång inför säsongen. Man har nyligen blivit en femstjärnig anläggning vilket gör att man skall erbjuda fler aktiviteter för sina gäster, sätta upp nya skyltar med mera.Hotell Lappland
Hotell Lapplands nöjessatsningar och satsningar på sportbar, hockeybar och även en ny högklassig restaurang är tillsammans med en helrenovering bevis på att företaget tror på Lycksele och vill satsa. Man har också tagit fram en egen öl med utgångspunkt att man har världens största Lappkåta där man bedriver bland annat en lunchrestaurang.Eventbolaget har stora framtidsplaner
Hos eventbolaget JK Event & Nallebjörnens lekland förbereder man sig inför sommarsäsongen och så har man flera framtidsplaner som man skall ta vidare till nästa steg. En Jon Krista Jonsson som driver företagen håller på att utveckla fler samiska produkter också. Redan idag hyr han ut sina tamrenar och tipitält.Nytt näringslivsprogram
Kommunstyrelsen i Lycksele kommun har antagit ett nytt näringslivsprogram för ett bättre näringslivsklimat.Fler samarbeten
Företagarna och Lycksele handel har gått ihop till en enad organisation men med varsin styrelse. Det har det jobbats för under en tid och det är bra att de nu kunnat landsättas.Handeln skall utvecklas
Fastighetsägarna har köpt ett uppdrag av destinationsbolaget Gold of Lapland där Marino Carlsson skall arbeta med centrumutveckling tillsammans med stadsplaneraren Karl Flemström på kommunen.”- Vi har transparens genom hela processen och tanken är att man ska kunna ha insyn hela tiden oavsett om man är medborgare eller företagare då centrum är stadens hjärta och av stort allmänt intresse. Arbetet borgar för nya arbetsmetoder där samsyn står i fokus”, säger Marino Carlsson.
En kickoff ägde rum där 80-talet företagare, tjänstepersoner och politiker samlades för att sätta spaden i jorden.
Flygplatsen viktig i destinationsutvecklingen
Lycksele Flyget trafikerar Arlanda med ett större flygplan. I april börjar man också med ett extra flyg då man ser att efterfrågan finns.NextJet kommer att fortsätta satsa på att trafikera Lycksele. Bolaget har en ny försäljningschef och nu planeras det för hur man skall förstärka sina destinationer. År 2016 hade Nextjet 18.000 resenärer på Lycksele-Arlanda linjen och målet är att öka med 5.000 resenärer under 2017. Det ska uppnås med kampanjer riktat mot privatpersoner. Det finns stort intresse att ta sig till Sverige för att uppleva friluftsturism. Genom ett samarbete med KLM får resenärer möjlighet att ta sig med samma biljett från Holland till Lycksele utan att behöva lyfta om sitt bagage. Next Jets säljare Emelie Ahlin kommer att besöka Lycksele en gång i månaden för att vara ute och träffa företag eller ute på större arrangemang för att synas och prata med nya eller befintliga kunder. Flygbolaget kommer att producera Nextjet TV med livesändningar från bland annat Lycksele.
På flygplatsen skall en ny ambulanshelikopter stationeras. Det innebär att man skall bygga en ny större hangar med en bostadsdel under året. Att ha en Ambulanshelikopter stationerad i Lycksele är mycket värdefullt för oss och en viktig pusselbit i ett tryggt Lycksele.
En mindre samisk kåta planeras att byggas vid flygplatsentrén för att höja värdskapet. Processen har pågått under 2016 och snart är det dags för byggstart.
Ett enat utskott i kommunen har begärt en analys om Lycksele Flygplats betydelse för Lycksele som destination. Syftet är att klarlägga vad flygplatsen betyder för regionen.
”- Lycksele har tagit sats och det är spännande att vara en del av processen. Det bådar gott för besöksnäringen i Lycksele på sikt”, avslutar Marion Carlsson på Gold of Lapland.
Källa: Gold of Lapland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Marit Åsen
-
Vinnare av Ekoturismpriset och alla andra svenska vinnare på GTA
Här hittar du vinnaren av Ekoturismpriset och alla andra svenska på Grand Travel Award
-
Fortsatt stort intresse för skidsemester inför sportloven
SkiStar meddelar ett fortsatt starkt bokningsläge med en beläggningsgrad på 96% under sportlovsveckorna
-
Rekord för Kulturhuset Stadsteatern 2024 och Metal och pop 2025
2024 blev ett år med rekordintäkter, de högsta någonsin, och våren 2025 blir det fokus på Metal och pop
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Turismnytt tackar Visita för att vi får återpublicera denna artikel. Den 21 januari 2025 överlämnade regeringen p...
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Vi på Fjällbyrån har genomfört en enkätundersökning för att kartlägga vad som verkligen skapar en attraktiv plats...
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer Content Production Offic...
-
-
Gästbloggare
-