-
Så skall man skapa mersmak för Sörmland
Axel Johnsson, som driver Sparreholms slott, vill skapa mersmak för Sörmland.
Detta gör han genom att vidareutveckla slottet.
”- Vi satsar i princip uteslutande på färdigpaketerade och skräddarsydda event och målet är att vara en toppanläggning”, säger Axel Johnsson.
Samarbete skall ge mat av världsklass
Matupplevelserna fortsätter att utvecklas. Vissa matupplevelser – exempelvis en helt ny lyxig slottsweekend för gourmander – kommer att serveras i samarbete med andra sörmländska matkreatörer. Planen är att Sparreholms slott ska bli ett attraktivt besöksmål inom måltidsturism, i linje med de regionala satsningarna VisitSörmland och Stolt Mat i Sörmland. Samarbetet innebär även att Axel Johnsson flyttar sin cateringverksamhet från sin nuvarande bas Gripsholmsviken, till Sparreholms slott.Sparreholms slotts retrokafé har drivits småskaligt under ett antal år. Nu utökar Axellent utbudet av genuint hembakta klassiker, ibland med en modern tvist.
”-Mitt personliga tips är frasvåfflan med hemvevad vaniljglass, vispgrädde och drottningsylt. Vi kommer dessutom att servera Sörmlands bästa räkmacka”, säger Axel Johnsson. Han lägger också till en helt ny à la carte-meny och servering av alkoholhaltiga drycker i retrokaféet.
Museidagar skall locka
Slottet kommer att erbjuda sju museidagar i slottsparken under 2017.Knutet till Sparreholms slott finns tre museer som lockar besökare från Sverige och utlandet: En av Europas främsta privata bilsamlingar, ett tekniskt museum med Europas största samling jukeboxar, cyklar och mopeder, samt ett vagnsmuseum med giggar, trillor och slädar från 1700-talet och framåt.
I sommar blir slottsparken arena för några temalördagar för musei- och fordonsfantaster. Museernas passionerade guider plockar då fram riktiga rariteter ur samlingarna – även sådant som inte visats tidigare – och berättar historien om allt från Harley Davidson och Lambretta, till trehjuliga mikrobilar.
Källa: STUA
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: STUA
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-