-
Scandic är bäst i branschen i hållbarhetsmätning igen
Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. Scandic ligger på första plats – dessutom har de även gjort det tio år i rad.
”Vi är väldigt glada över den här placeringen, det blir tioårsjubileum som bäst i branschen för oss. Extra stolta är vi över att våra gäster fortsätter att aktivt välja de alternativ som hjälper oss att driva förändringen mot en ännu mer hållbar verksamhet.” Säger Eva Lundström, Marketing & Brand Director på Scandic Sverige.Har sparat miljontals liter vatten
Det hållbarhetsprojekt som gjort absolut störst skillnad under året är initiativet som förändrade städrutinerna. Städning i rum för gäster som bor fler nätter sker inte längre per automatik, gästen säger istället till då behovet finns. Efter bara några månader i drift hade 17 miljoner liter vatten sparats in, vilket motsvarar 105 400 badkar med vatten.
Året har även bjudit på fler andra spännande hållbarhetsprojekt. Exempelvis klimatberäknade fest- och eventmenyer, cocktails på matsvinn från hotellfrukosten och ett av signaturhotellen fick sin efterlängtade Svanenmärkning – Downtown Camper by Scandic.
Studien Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index är Nordens största studie som handlar om hållbarhet och syftar till att belysa ämnet samt sprida och öka kunskapen om det.
År 2019 blev totalt cirka 58 000 respondenter intervjuade i Norden och norra Europa, bland annat 21 640 i Sverige, 10 400 i Norge, 5 910 i Danmark och 9 480 i Finland. Målgruppen för studierna är allmänheten 16-75 år i respektive land. Intervjuerna genomfördes under november 2019-januari 2020.
- Text: Scandic
- Foto: Scandic
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-