-
Sex trender för 2021(globalt fokus, lokal relevans): Resenärens återkomst
Resebyråteknikföretaget Amadeus har förvisso huvudsakligen globalt fokus men deras Skandinavien-VD har ändå fått med en del som är relevant för svensk besöksnäring tyckte vi på redaktionen, så håll till godo!
Att förutsäga framtiden är omöjligt men att föreställa sig en väg framåt är avgörande. Här presenterar Johan Nordqvist, VD Amadeus i Skandinavien sex resetrender för 2021.
När 2020 års mörka kapitel närmar sig sitt slut är resebranschens framgång beroende av vår kollektiva förmåga att anpassa, förnya och samarbeta för att göra resan enklare, säkrare och smidigare än någonsin tidigare. Lyckligtvis är resebranschen full av kreativa tänkare från hela världen och våra teknologiska tillgångar har aldrig varit större.Här är sex resetrender som vi ser komma under 2021:
1. Res stort (nära eller långt) eller stanna hemma
Året då drömmarnas resor går i uppfyllelse
Res stort eller stanna hemma: det är temat vi ser med resenärer 2021. En nyligen genomförd Amadeus-undersökning visade att 55% av resenärerna sa att de skulle resa i 14 dagar eller mer, och 60% förväntar sig nu att bara ta några få resor per år – vilket antyder att om människor reser så kanske reser de ”storartat”, vare sig det är nära eller långt hemifrån.
När en resenär under 2021 planerar sin resa så går de ”fullt ut”. Reseleverantörer, resebyråer och destinationer bör vara beredda på att överraska och glädja resenärer med unika, oväntade och ”en gång i livet” upplevelser medan de håller sig à jour med de senaste policyerna och säkerhetsåtgärderna angående COVID-19.2. Nomadiserande resor
Arbetsgivare och anställda kan arbeta var som helst
Även när COVID-19 till stor del är under kontroll har arbetsgivare och anställda bevisat att arbeta på distans fungerar, och en nyfunnen personalförmån är förmågan att arbeta var som helst. Om allt vi behöver är Wi-Fi och en webbkamera, varför inte njuta av en strand- eller bergsutsikt med vårt kaffe?
Världen är allas kontor. Nu är det dags att skapa specialerbjudanden för ”bleisure”-resenärer som letar efter längre vistelser där de kan förena nytta med nöje.3. Lojalitetsskiftet
Bättre service för alla
COVID-19 har ökat den traditionella dynamiken i resenärernas lojalitet. Tidigare samlade resenärer lojalitetspoäng för att bestämma servicenivån de upplevde. Nu är hälsa, hygien och säkerhet den nya valutan för att tjäna kundernas förtroende. 40% av turisterna säger att de gynnar flygbolag, flygplatser och hotell med högre hälso- och säkerhetsstandarder.
Kundens förtroende kommer först, nu mer än någonsin och att tjäna mil och extra nätter kanske inte har samma värde som det en gång hade. Resebyråer behöver anstränga sig för att säkerställa sina resenärers hälsa och säkerhet eller riskera att förlora sin lojalitet och förtroende.4. Svep höger på tekniken
Beröringsfritt kommer att öka resenärernas förtroende
I en nyligen genomförd undersökning utförd av Amadeus sa fler än fyra av fem resenärer att beröringsfri teknologi skulle öka deras självförtroende att resa de närmaste 12 månaderna. Lösningar som förbättrar transparens, tydlig kommunikation och smidiga betalningar och ombordstigning är vinnarna 2021. Lyckligtvis har vi en app för det – eller några.
Tidigare i år samarbetade Amadeus med den norska flygplatsoperatören Avinor för att testa beröringsfri teknologi på 44 flygplatser för att låta passagerare checka in, lämna bagage samt gå igenom säkerhetskontrollen och ombordstigningen för flygningen.
År 2021 kommer säkerheten vara av största vikt, och enkla teknologiska lösningar kan vara det som får människor att tryggt utforska världen igen.5. Våra nya BFF (Bästa vänner): resebyråer
I tider av störningar och osäkerhet är det mindre troligt att resenärer lämnar hemmet utan en resebyrå.
Om du har varit tvungen att ändra en resa eller hantera en stor resestörning eller avbrott på egen hand, så förstår du varför det är bra att ha en resebyrå på din sida. COVID-19 lyfte fram den kritiska rollen som resebyråer har. Med en betydande mängd osäkerhet och karantänsregler som ändras varje vecka, finns det stora möjligheter att resebyråer är viktigare än någonsin, eftersom de har tillgång till ovärderliga och oersättliga informationskällor.
Destinationer, flygbolag, hotell och biluthyrningsföretag gör klokt om de samarbetar med resebyråer för att säkerställa att de har all information de behöver för att leda resenären rätt på sin väg och att hantera störningar, om de uppstår.6. Res med inflytande
I år reser vi med mindre fotavtryck och större hjärtan
Före COVID-19 kämpade resenärer redan med turismens miljömässiga och samhällspåverkan – både bra och dåliga. Den påtvingade pausen som skapades av COVID-19 gav människor mer tid och utrymme att inse hur resor påverkar jorden och lokala samhällen.
Resenärer vill göra gott: en nyligen genomförd undersökning visade att 68% av resenärerna vill att pengarna de spenderar på resor ska gå tillbaka till samhället. Efterfrågan på resor som faktiskt hjälper till att återskapa platser ökar 2021.
År 2021 kommer resenärer att vara mer samvetsgranna för hur de reser. Reseföretag kan hjälpa resenärer att minimera avtrycket på resan och se till att deras närvaro har en positiv inverkan på deras resmål.- Text: Amadeus
- Foto: Amadeus
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-