-
Sigtuna-Arlanda har förutsättningar och vill bli Sveriges bästa destination
På destinationsdagen i Sigtuna var temat Tillsammans för framtiden. Dagens värdar Anna Lakmaker VD för Destination Sigtuna, Mathias Forsberg näringslivschef Sigtuna kommun och Jennie Claesson vd Airport City Stockholm visade i inledningen på förutsättningarna och möjligheterna i området där man dubblar antalet hotellrum på ett par år, får en stor mässanläggning i slutet av det här året och man siktar på att bli Sveriges bästa destination.
I Sigtuna har besöksnäringen varit en basnäring länge
Först ut att bli intervjuad av dagens moderator Minou Sadeghpour var kommunstyrelsens ordförande(m) Olov Holst som pratade om fokuset på att stärka hållbar tillväxt i besöksnäringen och konstaterade att det är bra att man nu från regeringshåll betraktar besöksnäringen som en basnäring. I Sigtuna har den varit det länge. Nu förväntar han sig dock att det också görs rejäla insatser så att det inte bara blir symbolpolitik. Skall man satsa på besöksnäringen måste man också stötta flyget och i synnerhet Arlanda som är motorn för besöksnäringen, inte bara i Sigtuna utan även regionen och hela Sverige. I Sigtuna vet man att en växande besöksnäring leder till fler i anställning och fler invånare vilket leder till större skatteintäkter.
Transportinfrastrukturen måste byggas ut
En viktig förutsättning för expansionen som sker i kommunen är transportinfrastrukturen som måste byggas ut i takt med allt som händer på Arlanda och i besöksnäringen som helhet i kommunen. De 50.000 som kommer att jobba på Arlanda måste kunna komma dit på ett hållbart sätt. Det är en utmaning så till stora delar hänger på beslut på nationell nivå. Här var Olov Holst minst sagt bekymrad över att ett, som han uttryckte det, marginellt parti i regeringen får bromsa utvecklingen. Han passade också på att nämna att det inte finns någon industri som jobbar så hårt med att bli hållbar som flyget.
Mycket att lära av ”nya Kiruna”
Lite överraskande fick vi sedan veta mer om ”Det nya Kiruna” under rubriken ”Hållbarhet i fokus för en stadsomvandling i världsklass”. Det var Göran Cars, professor i samhällsplanering på KTH, som gav oss en spännande inblick i hur man där bygger en helt ny stad på kort tid (inte helt olikt det som sker på Arlanda). Han fick vara med från starten när man 2007 började planera hur man skulle bygga en helt ny stad, en mönsterstad, och fort skulle det gå. Orsaken var som bekant att LKABs gruva behövde expanderas in under Kirunas nuvarande stadskärna. Här finns också en koppling till besöksnäringen då allt färre jobbar i gruvan där i takt med att gruvdriften automatiseras och då behöver andra näringar expandera för at säkra sysselsättningen.
Besöksnäringen har då en stor potential, enligt Göran Cars, att vara betydligt större om man satsar på det unika. I Kiruna är det gruvan, norrskenet, Icehotel och hundspann men också det nya stadshuset och stadsomvandlingen, som är en attraktion i sig, som kan paketeras till attraktiva produkter. Mellan 2010 och 2018 ökade omsättningen i besöksnäringen i Swedish Lapland med 73% och 2018 hade Kiruna nästan 500 personer helårssysselsatta i Kiruna men Göran Cars trodde att om tio år är fler kirunabor sysselsatta i besöksnäringen än gruvan. Han pekade också på att en förutsättning för det är samverkan på riktigt och goda kommunikationsmöjligheter.Alla berörda måste få ett ord med i laget
Göran Cars menade också att man måste ha i åtanke att olika besökare har väldigt olika anspråk och önskemål samtidigt som preferenserna hos boende och besökare i många fall sammanfaller. En sådan är att det finns en attraktiv stadsmiljö vilket talar för att främja och skapa cityhandel med caféer, restauranger, kultur, shopping, upplevelser, evenemang och trevliga stråk. Han nämnde också två saker att tänka på när man ska bygga snabbt och bra och det är att låta alla berörda ha ett ord med i laget och att inse att ”ingen är sig själv nock”. Med det menade han att kommuner som vill leda stadsutvecklingen måste förstå att detaljreglering inte är vägen till målet och att byggaktörer måste förstå man inte längre bara kan bygga det som kommunen detaljritat utan måste axla rollen som kreativ konceptutvecklare.
Ny teknologi kan öka attraktionen i besöksnäringen
Vi fick sedan höra Jacob Michelsen, interaktionsdesigner från RISE, berätta om hur ny teknologi kan användas för att öka attraktionen för besöksnäringen. Han visade hur man i Mölndal har levandegjort historiska skeenden genom att använda ny teknik och innovativa berättarmetoder. Man har skapat en app i samarbete med Marika Hedemyr som är både konstnär och doktor i interaktionsdesign. Det finns mycket att tänka på i den här typen av projekt och Jacob påpekade att RISE kan hjälpa till med mycket i ett projekt som detta. Han nämnde som exempel att man måste fundera över sina behov och förutsättningar i valet om man ska göra en app eller webblösning. Som ett av sina medskick lämnade han man skall aktivera platsen.
I Sigtuna har Sigtuna museum i samverkan med Destination Sigtuna uppdraget att utreda hur ny teknologi kan öka attraktionen i besöksnäringen. Här tittar man på utveckling genom exempelvis appar, talsyntes vid besökspunkter, visuella hjälpmedel och betalfunktioner bland annat.
Besöksnäringen behöver bli mer sampratade i dialogen med politiken
Shoppingturismen avhandlades i en panel med Catarina Sandin från Steninge Slottsby, Gert Rönnlund från Sigtuna Stads företagarförening, Mathias Forsberg, näringslivschef på Sigtuna kommun, Karolin Forsling innovativ stadsutvecklare och Susann Norman från Swedavia, ledd av Anna Lakmaker.
Karolin Forsling tyckte att medskapa var bättre än att samverka för då bli saker gjorda. Ett problem i stadsutveckling är att ”retail” inte är med i den utsträckning de borde för de har antingen inte tid eller så blir de inte inbjudna. Ändå är de en viktig part för nu händer saker otroligt fort inom just retail. Alla aktörer måste också inse att de är en del av något större.
Susann Norman, som också sitter i styrelsen för Svensk Turism, konstaterade att besöksnäringen behöver bli mer sampratade i synnerhet i dialogen med politiken och att det är viktigt att allt hänger ihop och att transportslagen samverkar.Scandinavian XPO kommer att kunna attrahera riktigt stora möten
Vi fick också en presentation av Scandinavian XPO av den nya mässanläggningens VD, Staffan Littmarck, och Jessica Carlde, Hotelldirektör på Quality Hotel Arlanda XPO. Anläggningen kommer att kunna attrahera riktigt stora möten och bland annat kommer hybridevent att vara en stor grej. Nyckeln till att lyckas är ha värdefulla partners vilket man har men också personalen och här är man noga med att det skall vara en fantastisk arbetsplats och man kommer att jobba mycket med inkludering och mångfald. Just mångfalden, nämnde Anna Lakmaker som ledde samtalet, hade varit en viktig faktor när Sigtuna fick ett EU-toppmöte.
Mässanläggningen som slutbesiktigas i november och öppnar direkt efter det är också sammanbyggd med hotellet som passande nog bytt namn till Quality Hotel Arlanda XPO vilket skapar utmärkta möjligheter för möten. Hotellet får också en ny hotellkropps som byggs av färdiga rumsmoduler producerade i Norrland som i dagarna byggs ihop som ett Lego (kan ses på hotellets hemsida).
Nu är det enkelt att reducera sitt klimatavtryck vid flygresor
Av David Hild från Fly Green Fund fick vi höra hur denna icke vinstdrivande ekonomiska förening ger företag och privatpersoner möjlighet att reducera sitt klimatavtryck vid flygresor. Genom att betala till för inblandning av biobränsle för sin flygresa, främjar man utvecklingen av biobränsle i Sverige och Norden, som ett slags crowdfunding. Målet är att tillsammans kickstarta marknaden för bioflygbränsle i Norden. På det sättet kan man göra Sverige fossilfritt utan att avverka en massa skog (man använder skogsavfall som annars bara ligger i skogen och ruttnar och åkrar som ligger i träda). Destination Sigtuna samarbetar med Fly Green Fund liksom en del andra destinationer, företag och organisationer. Här kan ni läsa mer om Fly Green Fund och gå in på deras sajt och klimatreducera er nästa flygresa. Eller kontakta dem för ett samarbete.
Sigtuna tänker numera hållbarhet i alla sammanhang
Vad gör man då I Sigtuna och på Arlanda för en hållbar framtid och en hållbar destination? Det var frågan för nästa panel att uttala sig om. Den bestod av Caroline Englund ansvarig för hållbarhetsnätverket i Destination Sigtuna, Helen Ericson miljöstrateg på Sigtuna kommun och Lena Wennberg miljöchef Swedavia. Helen påpekade att även social hållbarhet är viktig och kommunen tänker numera hållbarhet i alla sammanhang och här engagemanget och samverkan en styrka. Man kan ju tycka att kontexten med Sveriges största flygplats i kommunen komplicerar arbetet men man skall veta att Swedavia ligger väldigt långt framme i sitt hållbarhetsarbete. Detta gav Lena från Swedavia exempel på när hon berättade att man upphandlat biobränsle för alla sina egna flygningar och erbjuder fler offentliga aktörer att hänga på den. Swedavia skapar också redan nu förutsättningar för elflyg. Caroline berättade om hållbarhetsnätverket där de flesta medlemmar är hotell och konferensanläggningar, men man ser gärna att fler ansluter sig.
Norra Europas ledande mötesplats
Dagen sammanfattades av destinationsdagens värdar Anna Lakmaker, Mathias Forsberg och Jennie Claesson som konstaterade att de är fast beslutna att Arlanda (och hela Sigtuna) skall bli Norra Europas ledande mötesplats och en stark shoppingdestination. Man har drivit ett ambitiöst hållbarhetsarbete i tio år och ligger där långt fram och fortsätter det arbetet. Den stora utmaningen nu är kommunikationerna som är oerhört viktigt.
#destinationsdagen2020
#airportcitystockholm
#destinationsigtuna
#sigtunakommun
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Destination Sigtuna
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
-
Gästbloggare
-