-
SJ har lanserat nytt tågluffarkort för resor i Sverige
Ett nytt tågluffarkort gör Sverige mer tillgängligt för svenskarna i sommar. Kortet finns i flera varianter, för vuxna, pensionärer, studenter och ungdomar. Det gäller för resor till nästan 300 stationer i hela Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Med kortet kan även barnfamiljer luffa runt i Sverige på ett enkelt och prisvärt sätt.
Att tågluffa har blivit allt mer populärt under senare år. Redan i fjol testade SJ ett tågluffarkort för studenter och ungdomar, vilket gav positiv respons och önskemål från fler målgrupper om att få möjlighet att luffa runt i Sverige. Därför satsar nu SJ på ett nytt brett tågluffarkort, som gör det möjligt för fler svenskar att luffa runt i Sverige under sommarmånaderna.
– I sommar stannar fler svenskar i Sverige på semestern än tidigare och vi märker att många vill boka tågresor nu när vi återigen kan resa fritt inom Sverige. Med vårt tågluffarkort kan de upptäcka vårt vackra land under två eller fyra veckor. Man behöver inte resa långt bort för att få fantastiska semesterupplevelser, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.
Det nya kortet går att köpa för antingen 15 eller 30 dagar under perioden 2 juni till 22 augusti och ger rätt till obegränsat antal resor på SJs alla dag- och nattåg i Sverige, i 2 kl på dagtåg samt i 2 kl sitt- och liggvagn på nattågen under perioden. Tågluffarkort finns att köpa för vuxna, pensionärer, studenter och ungdomar.
Familjer som vill tågluffa med sina barn köper tågluffarkort till de vuxna och utnyttjar ordinarie barnerbjudande, som till exempel innebär 15 procent av vuxenpriset på snabbtåg och intercitytåg samt 5 kronor (bokningsavgift) för barnbiljetter på regionaltåg. (se nedan faktaruta).
Att Folkhälsomyndigheten har hävt reserestriktionerna för resor inom Sverige innebär en ökad efterfrågan på sommarbiljetter. SJ fortsätter ha fokus på att kunna erbjuda trygga resor och att undvika smittspridning och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
– Vi lanserar ett tågluffarkort för att möta den ökande efterfrågan på tågresor, som vi sett under senare år. Under våren har restriktionerna till följd av coronaviruset påverkat resandet, men nu börjar allt fler åka tåg igen. Vi jobbar hårt för att det även fortsättningsvis ska vara tryggt för våra resenärer att välja tåget och är övertygade om att klimatsmart resande med tåg kommer att vara framtidens sätt att resa, säger Tobbe Lundell.
Fakta
SJ Tågluffarkort Sverige – 15 eller 30 dagar
Innehavaren kan resa (obegränsat antal resor) med SJs tåg i Sverige under 15 alternativt 30 dagar i följd mellan 2 juni och 22 augusti. Resorna måste bokas i förväg och är kostnadsfria.
Pris för vuxna, pensionärer och studenter/ungdom
15 dagar 30 dagar
Vuxen 3295 kr 4695 kr
Pensionär 2645 kr 3745 kr
Student/ungdom 1995 kr 2795 krFamiljer som vill tågluffa med sina barn köper tågluffarkort till de vuxna och utnyttjar SJs ordinarie barnerbjudande för barnen. Detta innebär att den som reser med vuxen- eller pensionärsbiljett i 2 klass kan ta med ett eller två barn upp till och med 15 år (för student/ungdom gäller ett eller två barn upp till 6 års ålder) och endast betala följande per barn:
SJ Snabbtåg och SJ InterCity: 15 % av vuxenpris
SJ Regional: 5 kr (bokningsavgift vid platsreservation)
SJ Nattåg: 50 % av vuxenprisSJs Tågluffarkort Sverige är digitala och personliga och kan köpas på sj.se och i SJs app under fliken Pendlarbiljetter samt hos SJ Service Center, SJ Kundservice samt SJs återförsäljare med Linkonline.
Hos SJ räknas du som ungdom upp till 26 år och studenter måste kunna visa giltig studentlegitimation. SJ godkänner studentlegitimationer från Mecenat, Studentkortet och ISIC.
- Foto: SJ - Foto: Stefan Nilsson
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-